آفتاب

تربت حیدریه میزبان همایش ملی دستاوردهای پژوهشی زعفران

تربت حیدریه میزبان همایش ملی دستاوردهای پژوهشی زعفران

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه اعلام کرد: پنجمین همایش ملی دستاوردهای پژوهشی زعفران آبان ماه سال 96 به میزبانی این شهرستان برگزار می شود.

احمد احمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برپایی این همایش با هدف معرفی مهمترین دستاوردهای پژوهشی حوزه زعفران، توسط این پژوهشکده برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه همایش مزبور به صورت دوره ای و هر 2 سال یکبار برگزار می شود، گفت: دوره های نخست و دوم این رویداد به میزبانی تربت حیدریه، دوره سوم در مشهد و دوره چهارم نیز در شهر قاین در استان خراسان جنوبی برگزار شده بود.
احمدیان از تمامی محققان، پژوهشگران، شرکت های تجاری بین المللی، دانشجویان ممتاز، کشاورزان نمونه بین المللی، داروسازان، واحدهای بزرگ فرآوری و بسته بندی زعفران جهان، استادان بنام و مطرح زعفران جهان، دولتمردان و تصمیم سازان این عرصه و تمامی فعالان و علاقه مندان عرصه زعفران از تولید تا مصرف برای حضور پررنگ در این همایش دعوت کرد.
وی پیش تر نیز از برگزاری ششمین همایش بین المللی زعفران به میزبانی تربت حیدریه در آبانماه 97 خبر داده بود.
زعفران شاخص ترین محصول منطقه تربت حیدریه است که رتبه نخست را برای این خطه در ایران و جهان به ارمغان آورده و سالانه 34 تن زعفران از کشتزارهای این خطه برداشت می شود.
از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
کد N1563894

وبگردی