آفتاب

روزنامه روسی: پوتین دمشق و آنکارا را از جنگ تمام عیار دور کرد

روزنامه روسی: پوتین دمشق و آنکارا را از جنگ تمام عیار دور کرد

یک روزنامه روسی مدعی شد مداخله به موقع پوتین و تماس تلفنی او با رجب طیب اردوغان سبب شده است تا آنکارا و دمشق از یک جنگ تمام عیار دور شوند.

به گزارش خبرآنلاین ولادیمیر موخین مفسر روزنامه نزاويسيمايا نوشته است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه (به پیشنهاد آنکارا) دو بار تلفنی با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه صحبت کرد. منابع نظامی دیپلماتیک "نزاويسيمايا گازتا" می‌گویند زنگ زدن اردوغان با حمله هواپیماهای ناشناس به مواضع ارتش ترکیه در حوالی شهر الباب سوریه در روزهای 23 تا 25 نوامبر ارتباط داشت. در نتیجه این ضربات هوایی آنکارا متحمل تلفات نظامی جدی شد.

منابع روزنامه می‌گویند پوتین توانست اردوغان را متقاعد کند سوریه و روسيه در این حملات دست نداشته‌اند. ممکن است این حمله کار نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا باشد.

خاطر نشان مي‌شود: روسيه پس از عذرخواهی ترکیه قصد تلافی جویی ندارد. دمشق هم به حاد کردن اوضاع علاقه‌مند نیست. جالب اینکه چند ساعت پس از مکالمه تلفنی پوتین و اردوغان انفجارهای شدیدی در نزدیکی پایگاه نظامی تحت کنترل پنتاگن در حسکه رخ داد.

در هر حال، روشن است که مسکو و آنکارا برغم اختلافات موجود، در مورد مبارزه با تروریست‌ها و آشتی دادن طرفین درگیری در سوریه همکاری تنگاتنگ خواهند داشت. موفقیت‌های ارتش سوریه هم به این امر مساعدت می‌کند.

واحدهای داوطلبان شیعه از ایران و لبنان در موفقیت نیروهای دولتی سوریه سهم داشته‌اند. معلوم مي‌شود تهران قصد دارد شرکت در این روند را تقویت کند. خبرگزاری تسنیم به نقل از وزیر دفاع ایران اعلام نمود کشور قصد دارد دوباره به روسيه اجازه دهد از پایگاه هوایی شهید نوژه استفاده کند.

ایران همچنین اعلام می‌کند قصد دارد پایگاههای نیروی دریایی خود را در یمن و سوریه برقرار کند. واکنش روسيه به این اقدامات ایران فعلاً معلوم نیست ولی بدشواری مسکو از این مقاصد استقبال کند.

49261 

کد N1563865

وبگردی