آفتاب

بررسی تاثیر لغو روادید در روابط ایران و روسیه

بررسی تاثیر لغو روادید در روابط ایران و روسیه

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه با معاون وزارت خارجه روسیه دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه کشورمان که برای انجام مذاکره و رایزنی‌های سیاسی با مسئولان و مقامات روسیه در این کشور به سر می‌برد ، روز گذشته با  مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کرد.

در این ملاقات دو طرف ضمن مروری بر روند رو به رشد روابط و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، این روند را بسیار مثبت ارزیابی کرده و با اشاره به موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم‌های امضاء شده در چند سال اخیر بین دو کشور بر لزوم پیگیری جدی و اجرای آنها تاکید کردند.

طرف روس ضمن اشاره به رشد ۸۰ درصدی حجم مبادلات دو کشور در ۹ ماهه سال جاری میلادی و اینکه این رشد در مقایسه با رشد حجم روابط تجاری و اقتصادی روسیه با کشورهایی نظیر چین ، هند و کشورهای آسه آن  بیشتر بوده ، چشم‌انداز رشد و توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه را مثبت ارزیابی کرده و بر عزم طرف روس برای اجرای پروژه‌های مهم دو کشور از جمله واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد.

رحیم پور نیز در این ملاقات با اشاره به موفقیت‌های ایران و روسیه در همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و  از جمله مشارکت سازنده دو کشور در روند حل و فصل بحران سوریه و از طرفی عزم رهبران ایران و روسیه برای توسعه هرچه بیشتر روابط ، بر این نکته تاکید کرد که روند تحولات سال‌های اخیر در روابط دوجانبه و از طرفی تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که این روابط به سطحی از روابط ویژه ارتقاء یافته و وارد فصل نوینی شده که نیازمند ابتکارات و تمهیدات جدید و رایزنی و هماهنگی بیشتر در سطح مقامات عالیه دو کشور است .

در این دیدار تاکید شد که امضای موافقتنامه‌ها و ارائه تسهیلات در خصوص روادید سفر برای اتباع دو کشور باعث افزایش تعداد پروازهای مستقیم و رشد قابل ملاحظه توریسم و  سفر گردشگران شده است.

در این ملاقات همچنین طرفین مسائل و تحولات منطقه ، مسائل مربوط به افغانستان ، روند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، بالاخص  در آسیای مرکزی و قفقاز را مورد بررسی قرار داده و بر لزوم رایزنی بیشتر  بین مقامات بلند پایه دو کشور تاکید کردند.

کد N1563743

وبگردی