آفتاب

شکار پنج بال قوی سفید تحت حافظت محلی ها در آببندان بابل

شکار پنج بال قوی سفید تحت حافظت محلی ها در آببندان بابل

ساری - ایرنا - شکارچیان غیرمجاز روز سه شنبه با شکار پنج بال قوی سفید تحت حفاظت محلی ها در آببندان یکی از روستاهای بابل ، قتل عام پرندگان مهاجر زمستان گذران در مازندران را وارد مرحله جدیدی کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اهالی روستاهای ' ایمن آباد ' و ' کروکلا ' واقع در بخش لاله آباد بابل از یک هفته پیش با فرود 19 بال قوی سفید در آببندان این روستا ، آنها را تحت حفاظت و تغذیه قرار دادند.
این قوها که به گفته اهالی نابالغ بودند ، در این مدت در امنیت کامل میهمان مردم منطقه بودند تا این که ساعت حوالی 14 امروز چند شکارچی غیربومی با سنگدلی پنج بال از آنها را سلاخی کردند.
رئیس اداره محیط زیست بابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : یک دسته 19 قطعه ای از قوهای سفید نابالغ هفته پیش برای خوردن غذا در آببندان روستاهای ایمن آباد و کروکلا فرود آمدند که روستائیان به محض مشاهده مهمانان از راه رسیده و خسته ، منطقه آببندان را تحت مراقبت و قوها را تحت حمایت قرار دادند .
مهدی قنبری افزود : ماموران محیط زیست نیز در کنار اهالی این روستاها قرار گرفتند تا چتر فرهنگ حفاظت از پرندگان مهاجر و به طور کلی حیات وحش در جامعه گسترده تر شود ولی ساعت 14امروز قوها توسط سه شکارچی بی رحم و متخلف مورد حمله قرار گرفتند که منجر به شکار پنج قطعه شده است.
وی اظهار داشت : یکی از اهالی روستا با شنیدن صدا تیر تفنگ شکاری ، شکارچیان را تعقیب کرد و موفق به گرفتن چهار قطعه قوی تلف شده و سه قبضه سلاح شکاری شد.
قنبری با اشاره به اینکه 2 قبضه سلاح شکاری دارای مجوز و یک قبضه نیز بدون مجوز است ، افزود : 2 نفر از شکارچیان با انداختن قوی تلف شده و اسلحه از محل گریختند.
وی از دستگیری یکی از شکارچیان خبر داد و گفت : با حکم دادستان شهرستان بابل ، 2 تن از شکارچیان متخلف تحت تعقیب قرار دارند.
به گزارش ایرنا، شماری از اهالی 2 روستای ایمن آباد و کروکلا، با نوشتن طوماری ضمن اعلام انزجار از شکار قوهای سفید مهمان ، از اداره محیط زیست و مراجع قانونی شهرستان خواستار برخورد قاطع و قانونی با این شکارچیان بی‌رحم شدند.
آببندان های مازندران یکی از مهم ترین مناطق تامین کننده غذای پرندگان مهاجر است و همه ساله هزاران بال پرنده برای زمستان گذرانی در این زیستگاههای آبی فرود می آیند .
مازندران بیش از 800 قطعه آببندان به مساحت بیش از 17 هزار هکتار دارد که آب مورد نیاز شالیزارها در آنها ذخیره می شود .
براساس گزارش های رسمی همه ساله در فصل زمستان 90 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
کد N1563465

وبگردی