آفتاب
رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به مهر:

۵۱۳هزار قطعه طیور به دلیل آنفولانزا معدوم شد/پرداخت غرامت به زودی

۵۱۳هزار قطعه طیور به دلیل آنفولانزا معدوم شد/پرداخت غرامت به زودی

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ۵۱۳ هزار و ۲۲ قطعه طیور به دلیل آلودگی به آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است، گفت: ۱۰میلیارد تومان از غرامت مرغداران از سال گذشته باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی خلج در نشست خبری با بیان اینکه برنامه پایش ملی بیماری آنفولانزا امسال در کشور انجام شده است، اظهار داشت: در سال جاری ۱۸۰۰ واحد مرغداری شامل واحدهای صنعتی، بومی و بازار عرضه پرندگان مورد پایش قرار گرفته که از این واحدها، ۳۵ هزار نمونه سرمی و ۸ هزار نمونه مولکولی برداشت و مورد آزمایش قرار گرفت؛ ضمن اینکه بالغ بر ۱۲۰ هزار آزمایش سرمی و مولکولی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به شیوع آنفولانزا در کشورهای مختلف جهان افزود: با توجه به این مساله و همچنین به دلیل سرمای زودرسی که امسال با آن مواجه بودیم، شرایط به شدت تحت نظارت و مراقبت سازمان دامپزشکی قرار داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به شروع فصل سرما و جابجایی پرندگان مهاجر افزود: در حدود دو هفته اخیر، بالغ بر ۲۰ مورد وقوع این بیماری در کشورهای مختلف جهان به سازمان جهانی بهداشت دام گزارش شده است و در حال حاضر، این بیماری در هر سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا وجود دارد.

خلج اضافه کرد: به محض اینکه گزارش‌های مربوط به تلفات طیور در برخی واحدهای مرغداری به سازمان دامپزشکی گزارش شد، ما به محل مورد نظر مراجعه کرده و اقدامات مربوط به قرنطینه، نمونه‌برداری و آزمایشات را به طور کامل انجام دادیم که مشخص شد این بیماری، آنفولانزای فوق حاد پرندگان تیپ H۵N۸ است.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از این مساله، ما اقدام به معدوم و پاکسازی واحدها و دفن پرندگان آلوده کردیم؛ ضمن اینکه موارد آلودگی به سازمان جهانی بهداشت دام در دو مرحله گزارش شده و طی دو اطلاعیه نیز، مردم کشورمان را در جریان این مساله قرار دادیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از پرورش طیور کشور به شکل صنعتی انجام می‌شود، از کمبود جایگاه پرورش مناسب برای این کار انتقاد کرد و گفت: متاسفانه واحدهای پرورشی کشور بازسازی، بهسازی و مدرن نشده است و بنابراین نمی‌توان همه شرایط بهداشتی و استاندارد را در این واحدها اعمال کرد؛ به گونه‌ای که اگر بیماری در این واحدها شیوع پیدا کند، پایدار شده و به سایر طیور منتقل می‌شود.

خلج با بیان اینکه تاکنون گزارشی از آلودگی مرغ‌های گوشتی به دست ما نرسیده و آلودگی‌ها فقط مربوط به واحدهای مرغ تخم‌گذار بوده است، اظهار داشت: ۴ کانون آلوده به ما معرفی شده‌اند؛ البته واحدهای مذکور ایراد ساختاری داشته‌اند و دو مورد از آنها صنعتی بوده ولی دو مورد دیگر به قدری ایراد ساختاری داشتند که حتی نمی‌توان آنها را نیمه‌صنعتی دانست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: در این ۴ واحد، در مجموع ۵۱۳ هزار و ۲۳ قطعه طیور معدوم شده؛ ضمن اینکه تا شعاع ۳ کیلومتری کانون‌های آلوده مورد پایش و بررسی قرار گرفته و در صورتی که طیور این واحدها مشکوک به  آلودگی باشند، معدوم می‌شوند؛ در غیر این صورت به کشتارگاه فرستاده خواهند شد.

وی درباره اینکه تاکنون چه میزان خسارت به مرغدارانی که واحدهای آنان با آنفولانزا درگیر است،  وارد شده گفت: هنوز نمی‌توان رقمی قطعی در این زمینه اعلام کرد؛ چراکه شرایط در دست بررسی است و تاکنون صورتجلسه قطعی و کامل نشده تا متوجه شویم چه میزان تخم‌مرغ، شانه تخم‌مرغ، خوراک، دان و کارتن معدوم شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه در سالیان گذشته عدم پرداخت غرامت به مرغداران باعث شده بود آنها بروز بیماری در مرغداری‌های خود را پنهان کنند، بنابراین چه تدابیری برای جلوگیری از این امر در سال جاری اندیشیده شده است، افزود: ما از سال گذشته مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به مرغداران بابت خساراتی که در زمینه بیماری‌های طیور به آنان وارد شده است؛ بدهکار هستیم ضمن اینکه طی دو الی سه هفته گذشته دولت تصویب کرد اعتبار مورد نیاز برای تسویه این بدهی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا ما بتوانیم طلب مرغداران را به آنان بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما منتظر ابلاغ دولت هستیم تا غرامت مرغداران را پرداخت کنیم، افزود: تلاش ما بر این است که هم بدهی سال گذشته مرغداران را پرداخت کنیم و هم مواردی را که تاکنون با آن مواجه بودیم را تسویه حساب نماییم.

خلج تصریح کرد: علاوه بر این، اعلام به موقع بیماری توسط مرغداران به سازمان دامپزشکی به نفع خود آنان است؛ چرا که از بروز خسارات بیشتر در عرصه طیور جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هنوز به شکل رسمی مطلبی درباره متوقف‌شدن صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به کشورهای مقصد به دست ما نرسیده است، گفت: ما به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهیم تمام تدابیر لازم را برای رسیدن محصول سالم به دست آنان انجام می‌دهیم؛ ضمن اینکه از آنها می‌خواهیم به هیچ عنوان شخصا اقدام به خرید پرندگان و ماکیان زنده و ذبح آنان نکنند و از دستفروشان چیزی نخرند.

کد N1563439

وبگردی