آفتاب

گسترش همکاری میان دانشگاه‌های صنعتی ایران و تکنولوژی هند

گسترش همکاری میان دانشگاه‌های صنعتی ایران و تکنولوژی هند

تهران- ایرنا- روسای 5 دانشگاه صنعتی هند با دعوت رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند، از دانشگاه‌های برتر کشور بازدید کردند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، هیات دانشگاهی هند متشکل از یک هیات ۱۱ نفره و ۵ رئیس انستیتو تکنولوژی برتر هند شامل دهلی، بمبئی؛ کانپور، رورکی و مدرس ( IIT Delhi، IIT Bombay، IIT Roorkee، IIT Madras و IIT Kanpur ) است که در هفته جاری از دانشگاه های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی مالک اشتر، تربیت مدرس و الزهرا (س) بازدید کردند.
سفر به استان فارس و بازدید از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز از دیگر برنامه های این هیات دانشگاهی هندی بود.

**امضای تفاهم نامه و دو قرارداد همکاری میان دانشگاه امیرکبیر و موسسه تکنولوژی دهلی
در جریان سفر این هیات به ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مؤسسه تکنولوژی هندی دهلی (IIT Delhi) یک تفاهم‌نامه و دو قرارداد همکاری در زمینه تبادل دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی امضا کردند.
به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اعضای هیات دانشگاهی هندی در جریان بازدید از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ضمن تأکید بر جایگاه ارزشمند و شهرت این دانشگاه در محافل علمی، به بیان توانمندی‌ها و علاقه مندی‌های خود جهت بسط همکاری‌های علمی بین‌المللی پرداختند.
تبادل دانشجو و استاد، برگزاری کنفرانس‌های مشترک، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، راه اندازی شبکه آزمایشگاه‌های همکار در سطح جهانی و هدایت دانشجویان توسط اساتید مشترک هندی و ایرانی از جمله موضوعات مطرح در این بازدید است.

**گسترش تعاملات صنعتی شریف با دانشگاههای هند و برگزاری دوره های آموزشی مشترک
به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، در جریان بازدید روسای چهار دانشگاه برتر موسسه تکنولوژی هند از این دانشگاه، طرفین به تشریح زمینه های فعالیت و دستاوردهای خود در حوزه های مختلف و همچنین بررسی چشم انداز همکاری های مشترک آتی پرداختند.
موضوع بازدیدهای کوتاه یا فرصت های مطالعاتی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری و اجرای دوره های کارآموزی در این بازدید مطرح شد.

** تقاضای انستیتو های تکنولوژی هند برای استفاده از خدمات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
روسا و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند (IITs) در سفر به شیراز از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بازدید کردند.
'علی گزنی' معاون پژوهشی و فناوری ISC در جریان بازدید هیات دانشگاهی هندی از 'آی اس سی' به مقایسه عملکرد علمی چهار انستیتو تکنولوژی هند (بمبئی، دهلی، کانپور و رورکی) بر اساس شاخص های مختلف علم سنجی پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر موسسه را در سیستم های مختلف نمایه سازی و رتبه بندی بین المللی براساس شاخص های تعداد مقالات، محققان و استنادهای دریافتی مورد بررسی قرار داد.
در ادامه این نشست، دکتر 'راماگوپال رائو' رئیس انستیتو تکنولوژی هند واحد دهلی، نقش مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و ISC را در ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی به ویژه در حوزه مهندسی بسیار مهم توصیف کرد.
همچنین دکتر 'دوانگ کاکر' رئیس انستیتو تکنولوژی هند واحد بمبئی و دکتر 'ایندرانیل مانا' رئیس انستیتو تکنولوژی هند واحد کانپور با اشاره به کارآیی چشمگیر سیستم های علم سنجی به کار رفته در مرکز منطقه ای و ISC، بر برتری قابل توجه این دو سازمان نسبت به مراکز سنتی گردآوری اطلاعات علمی در جهان تاکید کرده و خواهان بهره گیری انستیتوهای تکنولوژی هند از خدمات مرکز منطقه ای و ISC شدند.
به دنبال ابراز تمایل روسا و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند نسبت به گسترش همکاری با مرکز منطقه ای و ISC و بهره گیری از خدمات این دو سازمان در زمینه علم سنجی، مقرر شد در آینده نزدیک تفاهم نامه هایی میان مرکز منطقه ای و 4 انستیتو تکنولوژی هند در زمینه تاسیس شاخه مرکز منطقه ای در این انستیتوها، در اختیارگذاری پایگاه های تمام متن مقالات فارسی جهت بهره گیری توسط پژوهشگران و محققان زبان فارسی، شرق شناسان، ایران شناسان منعقد شود.
تشکیل کرسی های زبان فارسی، برگزاری کارگاه، سمینار، کنفرانس و جلسات مشترک و در نهایت تبادل انتشارات علمی خود از قبیل کتاب، مجله، گزارش های فنی و پژوهشی، پایان نامه ها به منظور حصول اهداف پژوهشی و آموزشی نیز از دیگر زمینه های پیشنهادی برای همکاری های آینده میان طرفین بود.
براساس اعلام رتبه بندی پایگاه بین المللی کیو اس (Qs)، دانشگاه های IIT Delhi، IIT Bombay، IIT Roorkee، IIT Madras و IIT Kanpur به ترتیب در رتبه های 185، 219، 399، 249 و 302 دانشگاه های جهان قرار دارند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر **** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1563295

وبگردی