آفتاب

گروه های گردشگری 5 تا 50 نفره برای اقامت 15 روزه نیازی به ویزا نخواهند داشت

گروه های گردشگری 5 تا 50 نفره برای اقامت 15 روزه نیازی به ویزا نخواهند داشت

ایران و روسیه هنوز توافق لغو ویزا را امضا نکرده‌اند اما طبق توافق میان مقامات وزارت خارجه روسیه و ایران، صدور روادید طبق شرایط خاصی از سال ۲۰۱۷ لغو خواهد شد.

«یوگنی ایوانف»، رئیس بخش کنسولی وزارت خارجه روسیه گفت: براساس توافق جدید میان تهران و مسکو که در پنجمین نشست کمیسیون همکاری کنسولی دو کشور به‌دست آمد، از این پس گروه‌های گردشگران ۵ تا ۵۰ نفره که قصد سفر بین دو کشور را داشته باشند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت.
خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از «مایا لومیدز»، رئیس اتحادیه مجریان تور روسیه نوشت: توافق جدید حاصل شده میان ایران و روسیه، موجب افزایش قابل ملاحظه سفر گردشگران میان دو کشور خواهد شد، دقیقاً مانند اتفاقی که میان دو کشور چین و روسیه رقم خورد.«لومیدز» در توضیح این توافق گفت: گروه‌های توریستی که حداقل پنج نفر باشند، برای سفر به روسیه و بالعکس نیازی به اخذ ویزا نخواهند داشت.
البته تنها تعداد محدودی از مجریان تور در دو کشور مجاز به ارائه این تورها هستند و آژانس‌های ارائه‌دهنده این خدمات باید به تأیید طرفین برسند.
او همچنین به این مسأله اشاره کرد که تعداد گردشگرانی که از ایران به روسیه سفر می‌کنند، طی دو سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و توافق به‌دست آمده برای لغو ویزا، این روند را بهبود خواهد بخشید.
به گزارش ایرنا، خانم «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم درباره مذاکرات بین تهران و مسکو گفت: در همکاری نزدیک با طرف ایرانی تلاش‌های مرحله به مرحله و موفق برای تسهیل نظام صدور روادید میان دو کشور جریان دارد.
زاخارووا گفت: این موضوع یکی از مسائل کلیدی مورد بحث و گفت‌و‌گو در رایزنی‌های هفته پیش مقام‌های ایرانی و روسی در سطح مدیران ادارات ذیربط بود که نتیجه آن می‌تواند امضای موافقتنامه دولتی برای سفرهای گردشگری گروهی بدون روادید باشد.
اوگفت: در جریان رایزنی‌ها، دو طرف توانستند در مجموع در مورد متن پیش‌نویس به توافق برسند که قصد داریم در دو تا سه ماه آینده با همکاری نهادهای ذیربط روسی، روی این سند کار کنیم تا به مرحله صدور دستور دولتی برسد.زاخارووا گفت: همچنین در مورد بررسی مسأله ایجاد ساز و کاری برای سفر نمایندگان محافل تجاری دو کشور بر اساس دعوت‌های مستقیم توافق شده است که بر اساس آن به شخصیت‌های حقوقی، شرکت‌ها و مراکز اقتصادی اجازه دعوت به شرکای خارجی داده شود.
اولگ سافونوف رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه نیز هفته پیش در نشستی با نمایندگان شرکت‌های گردشگری ایرانی گفت: ما توان بالقوه زیادی را برای توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران می‌بینیم و قصد داریم برنامه‌ها و طرح‌های مشترکی را اجرا کنیم.از سوی دیگر در جریان سفر اخیر خانم والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا - علیا) به تهران که با حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف مذاکره کرد، موضوع لغو نظام روادید بین دو کشور نیز یکی از مسائل مطرح اعلام شد.

ایسنا
کد N1563147

وبگردی