آفتاب
معاون‌فرهنگی‌و‌اجتماعی سازمان اوقاف:

ثبت ۹۰۰ بقعه متبرک در فهرست میراث‌فرهنگی/توسعه و عمران بقاع با مشکل مواجه است

ثبت ۹۰۰ بقعه متبرک در فهرست میراث‌فرهنگی/توسعه و عمران بقاع با مشکل مواجه است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک میان این سازمان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به عدم اجرای دقیق آن اظهار نگرانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرف‌خانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد بناهای زیر نظر سازمان اوقاف که به ثبت میراث فرهنگی رسیده‌اند، گفت: تعدادی از مساجد، بقاع متبرکه و بخشی از موقوفاتی که مسجد و بقاع نیستند به ثبت میراث فرهنگی رسیده‌اند که از این می‌ان، حدود بیش از ۹۰۰ بقعه، تعدادی قابل توجهی مسجد و تعداد محدودی بنای وقفی در فهرست میراث ملی جای گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بناهایی که به صورت میراثی ثبت شده‌اند باید براساس قانون و مقررات میراث فرهنگی اداره شوند، تفاهم‌نامه‌ای را نیز در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی داریم هرچند این تفاهم‌نامه به صورت دقیق عملیاتی نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه این سازمان علاقه‌مند به اجرای دقیق تفاهم‌نامه است؛ اظهار کرد: هیات امنا این مجموعه‌ها و مردم تقاضا دارند اگر بقعه یا مسجدی جز میراث فرهنگی است، سازمان میراث فرهنگی مساعدت بیشتری نسبت به عمران و آبادانی آن‌ها داشته باشد.

شرف‌خانی در پاسخ به اینکه چه چالش‌هایی در اجرای این تفاهم‌نامه ایجاد شده است؟ گفت: در رابطه با توسعه و عمران این موقوفات و معماری آن‌ها دچار مشکل هستیم، سازمان میراث فرهنگی معمولا عنوان می‌کند که ما از نظر اعتبار دچار مشکل هستیم و به همین خاطر نمی‌تواند در بحث عمران و آبادانی ورود پیدا کند بنابراین گاهی که خود ما در این مساله ورود پیدا می‌کنیم در بحث معماری آثار با مشکل مواجه می‌شویم بنابراین ضرورت دارد که این مسائل جزو اولویت‌ها قرار بگیرد زیرا میراث تمدنی کشورما همین بقاع متبرکه و مساجد هستند که باید جزو الویت‌های عمرانی باشند.

کد N1562881

وبگردی