آفتاب
استان تهران سوگوار شهادت امام رضا(ع)؛

حرکت جاماندگان اربعین به سمت مشهدالرضا/غرب استان تهران سیاهپوش شد

حرکت جاماندگان اربعین به سمت مشهدالرضا/غرب استان تهران سیاهپوش شد

غرب استان تهران-شیفتگان اهل بیت و ائمه اطهار(ع) و جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان های غربی استان تهران که از توفیق زیارت بین الحرمین محروم ماندند، به سمت مشهد الرضا عزیمت کرده اند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: تقارن شهادت حضرت موسی الرضا(ع) با دو چهره شاخص مکتب اسلام یعنی رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) شرایط خاص و ویژه ای را به سه شهرستان غربی استان تهران بخشیده است.

در ذیل این گزارش در گفت و گو با روسای تبلیغات اسلامی شهریار، قدس و ملارد، برنامه های مذهبی و فرهنگی خاص و ویژه این ایام با محوریت سالروز شهادت امام رضا(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته که نشان دهنده عشق مردم این مناطق به اهل بیت عصمت و طهارت است.

مردمی که فوج فوج با پای پیاده رهسپار مشهد الرضا می شوند

حجت الاسلام صدقعلی جلیل زاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های ملارد و شهریار در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت واکاوی و تبیین حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سه چهره و شخصیت شاخص و جاودانه مکتب اسلام و تشیع یعنی حضرت رسول اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) اظهار داشت:تشریح و واکاوی ابعاد و زوایای متعدد زندگی این سه بزرگوار عالم بشریت از مهم ترین دستورکارهایی است که با نقش آفرینی روحانیت، مبلغات و مبلغین در دو شهرستان ملارد و شهریار مد نظر قرار دارد و می توان گفت با عنایت به میزبانی ایران اسلامی (خراسان رضوی) از هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، اوج این مراسم در حرم پاک، مقدس و مطهر رضوی متجلی خواهد شد.

شاهد رشد ۲۰ درصد عزیمت زائران از شهریار و ملارد به حرم رضوی هستیم

وی افزود:برنامه های ویژه عزاداری و سخنرانی، اصلی ترین محور مراسم اشاره شده خواهد بود و مقرر است در شب شهادت امام رضا(ع)، ۲۰مبلغ(۱۵ روحانی و پنج خانم) از استان قم در دو شهرستان ملارد و شهریار در قالب نشست های فرهنگی و سخنرانی، زوایای پیدا و پنهان دوران پر رمز و راز زندگی امام هشتم(ع) را تحلیل و بررسی کنند.

جلیل زاده عنوان کرد:با عنایت به محروم شدن ایران اسلامی از مراسم حج و زیارت قبرستان بقیع، سالگرد شهادت سه چهره معصوم و مطهر مکتب اسلام و شیعیان از حال و هوای خاصی برخوردار است.

وی افزود:تجلی و کانون تمرکز این مراسم را می توان در مشهد مقدس و پیاده روی شیفتگان موسی الرضا(ع) مشاهده کرد که به تعبیری از آن تحت عنوان حج فقرا یاد می شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان های شهریار و ملارد گفت:برآوردهای اولیه موید این امر است که در سال جاری شاهد رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی عزیمت زائران به حرم رضوی خواهیم بود و قطعا بعد از راهپیمایی باشکوه اربعین، فرازی دیگر از عشق به ائمه اطهار در سالروز شهادت امام رضا(ع) متجلی و نمود و بروز پیدا خواهد کرد.      

برنامه های متعدد و متنوع فرهنگی در۵۰ حسینیه و۶۰ مسجد شهرستان قدس اجرایی می شود

شهرستان۴۰۰ هزار نفری قدس از دیرباز به عنوان یکی از نزدیک ترین مناطقِ غرب استان تهران به پایتخت، به ولایتمداری و حب اهل بیت(ع) شهره بوده است.

حجت الاسلام محرابی، رئیس تبلیغات اسلامی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح برنامه های فرهنگی و مذهبی پیش بینی شده در این ایام و بویژه در سالروز شهادت امام رضا(ع) عنوان کرد:عمده و تمرکز اصلی برنامه ها به سخنرانی مبلغین، مبلغات و اجرای مراسم روضه و دعای توسل استوار است.

وی افزود: با عنایت به پیش بینی های انجام شده، مقرر است در ۵۰ حسینیه و هیئت مذهبی و همچنین ۶۰مسجد، مجلس روضه و سخنرانی برگزار شود که با توجه به اهمیت این ایام، نقش بسزایی در تبیین آثار و دستاوردهای سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) ایفا خواهد کرد.

محرابی عنوان کرد:قرار است، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قدس نیز با دعوت و میزبانی از روحانیون قم، مجالس و نشست های ویژه ای را برای این مناسبت اجرایی کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اهمیت، مختصات و ویژگی های حیات امام هشتم شیعیان(ع) در مکتب تشیع و تاریخ اسلام گفت:امام رضا(ع) در دورانی، امامت و رهبری شیعیان و پیروان اسلام را عهده دار بودند که مأمون یکی از سلاطین و حکام سلسله عباسی با طراحی توطئه ها و دسیسه چینی های بسیار و با اتکا به نیرنگ و تزویر در صدد بود، چهره حضرت امام رضا(ع) را در اذهان محبان اهل بیت مخدوش و تخریب کند.

وی افزود: هدف مأمون عباسی از بیعت با امام هشتم شیعیان و واگذاری مقام ولیعهدی به ایشان، بر این مبنا استوار بود تا به نوعی برای حکومت و حکمرانی خود و گماشتگان و حلقه پیرامونی عباسی، مشروعیت کسب کند.

محرابی گفت:دور اندیشی، تدبیر، درایت و هوشمندی بی نظیر امام رضا(ع) در پیش بینی تزویر و سیاست زدگی و سیاست بازی مأمون از نکات برجسته ای است که می تواند به مثابه الگویی برجسته، برای سیاسیون ما نیز راهگشا باشد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان قدس عنوان کرد: امام رضا(ع) با عدم پذیرش ولیعهدی، طراحی شوم مأمون عباسی را خنثی و نقش برآب کرد.

وی افزود:پس از آن نیز مأمون تلاش کرد با برگزاری مجالس مناظره، علم و حکمت امام رضا(ع) را به سخره بگیرد که امام هشتم شیعیان(ع) همچون امامان معصوم دیگر، عظمت و دریای بی کران علمی خویش را به تمامی بزرگان و علمای آن دوران به تصویر کشیدند و پس از شکست های پیاپی مأمون در نهایت نقشه شهادت حضرت موسی الرضا (ع)  طراحی و اجرا شد.

محرابی در خاتمه یادآور شد:امروز نیز بعد از گذشت ۱۴ قرن از آن دوران، پیروی از روش، منش و رویکرد امامان  معصوم(ع) و بخصوص حضرت امام رضا(ع) نقش تعیین کننده ای را در برون رفت از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و...ایفا خواهد کرد و هر آنچه در پیروی از این مسیر تلاش وکوشش بیشتری شود، ضریب موفقیت ها و طی طریق مسیر تکامل و تعالی انسان، تسریع و تکمیل تر خواهد شد.

این روزها بیش از یک میلیون نفر از عزاداران در مشهدالرضا گرد هم آماده اند و در عزای هشتم امام به سوگ نشسته اند.

کد N1562877

وبگردی