آفتاب

افزایش همکاری های ارمنستان و ایران/ پایش مشترک رودخانه ارس

افزایش همکاری های ارمنستان و ایران/ پایش مشترک رودخانه ارس

مسکو - ایرنا - در دیدار سیدکاظم سجادی سفیر ایران و هیات ایرانی به سرپرستی سعید سرکار رئیس ستاد فناوری های نانو با آرزویک میناسیان وزیر حفظ محیط زیست ارمنستان، بر همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف از جمله حفظ محیط زیست و پایش رودخانه ارس تاکید شد.

به گزارش ایرنا، در این دیدار که روز دوشنبه در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد، مسائل مورد علاقه به ویژه در حوزه های مختلف علمی و زیست محیطی مورد مذاکره قرار گرفت.
سعید سرکار در این نشست ضمن شرح توانمندی ها و برنامه های توسعه ای نانو فناوری در ایران و نمایش فیلم مربوط به این حوزه، زمینه های همکاری با ارمنستان را گسترده خواند.
وی گفت: ایران به عنوان کشوری که جایگاه پیشرو منطقه ای در عرصه های مختلفی دارد، آماده است در حوزه های گوناگون از جمله انرژی، بهداشت و حفظ محیط زیست همکاری های مفیدی با ارمنستان داشته باشد.
آرزویک میناسیان نیز با استقبال از این پیشنهاد، اظهار کرد : وزارت حفظ محیط زیست ارمنستان برای رسیدن به توافق در این زمینه با ساختارهای مسئول هر حوزه همکاری می کند و آماده ایم برنامه های مربوط به فناوری های عالی در زمینه حفظ محیط زیست را نیز بررسی کنیم.
در این ملاقات همچنین مسائل منابع آبی فرا مرزی بویژه آلودگی رود ارس مورد مذاکره قرار گرفت و وزیر حفظ محیط زیست ارمنستان اشاره کرد که این رود یک منبع آبی برای پنج کشور محسوب می شود و باید بررسی های لازم برای شناسایی آلودگی ها در محدوده کشورها انجام گیرد.
در این مذاکرات همچنین بیان شد، از استانداری آذربایجان شرقی نظریه مثبتی وجود دارد، مبنی بر اینکه از طرف ارمنستانی رود ارس آلوده سازی دیده نشده و از نمونه های تجزیه شده ماهی ها، فلزات سنگین کشف نشده است.
طرفین همچنین برای ضرورت استمرار پایش مشترک ارمنستانی-ایرانی در زمینه آلودگی رود ارس تأکید نمودند.
ارمنستان در منطقه قفقاز با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت که سه میلیون نفر جمعیت دارد، سال 1991 پس از فروپاشی شوروی استقلال یافت.
این کشور با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
کد N1562678

وبگردی