آفتاب
با مستندهای جشنواره «سینماحقیقت»

«پنجاه سالگی» مرتضی ندایی/ پسر راش‌های پدر را به سرانجام رساند

«پنجاه سالگی» مرتضی ندایی/ پسر راش‌های پدر را به سرانجام رساند

مستند بلند «پنجاه سالگی» به کارگردانی صبا ندایی که در دهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، مستندی درباره زنده یاد مرتضی ندایی است که با استفاده از راش های خانوادگی ساخته شده است.

صبا ندایی مستندساز و آهنگساز و پسر زنده یاد مرتضی ندایی از مستندسازان فقید کشورمان درباره روند تولید مستند «پنجاه سالگی» به خبرنگار مهر گفت: تقریبا ۲ سال پیش بود که مرتضی ندایی پدر من، قصد ساخت فیلمی درباره ابوالحسن خان صبا موسیقیدان شهیر ایران را داشت و از من خواست او را در این فیلم یاری کنم، اما ناگهان با بیماری‌ای روبه رو شد که کار را برایش سخت کرد. در اصل ایده ساخت مستند «پنجاه سالگی» برای من از آن زمان و نیمه کاره ماندن فیلم پدرم، شروع شد.

وی ادامه داد: بعد از آن به مدت یک سال درگیر راش هایی بودم که پدرم برای فیلم نیمه تمامش گرفته بود و اینکه چگونه بر اساس این راش ها فیلمی بسازم. همچنین راش هایی که توسط مادرم مژگان صیادی در طول زندگی و به خصوص دوران بیماری پدر با عشق و سختی بسیار ثبت و ضبط شده بود مرا به این سمت هدایت کرد تا فیلمی بر اساس زندگی و دغدغه های پدرم بسازم.

کارگردان مستند «پنجاه سالگی» تأکید کرد: این مستند روایتگر دغدغه ها و جریان سیال ذهن یک همسر، یک پدر و یک فیلمساز است.

این کارگردان سینمای مستند با بیان اینکه «پنجاه سالگی» با مدت زمان ۶۱ دقیقه از گونه مستند خانوادگی است، یادآور شد: سعی داشتم تا این فیلم بدون کمک گرفتن از نریشن و گفتگو روایتی قصه گو داشته باشد تا به گونه متداول مستندهای پرتره بدل نشود. قصه ای که باید روی میز تدوین و با بازبینی راش ها شکل می گرفت و این امر منجر به چهار ماه تلاش شبانه روزی من و بهادر فتاح طاری تدوینگر توانمند سینمای مستند برای این فیلم شد.

ندایی در پایان عنوان کرد: امیدوارم فیلم «پنجاه سالگی» توانسته باشد گوشه ای از فراز و نشیب های زندگی خانوادگی یک هنرمند را به تصویر بکشد و نقش  هنر را در مواجهه با سختی ها و امواج متلاطم زندگی نمایان کند.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از مژگان صیادی تهیه کننده و فیلمبردار، بهادر فتاح طاری تدوین، عارف ندایی صدابردار، بهادر فتاح طاری - صبا ندایی طراحی و ترکیب صداها، محمود منفرد طراح پوستر.

این فیلم روایتی از زندگی مرتضی ندایی مستندسازی است که در پنجاه سالگی دچار سرطان شد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد N1562321

وبگردی