آفتاب
پرسش امروز

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بورس

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بورس

کمتر از شش ماه دیگر انتخابات دور دوازدهم ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. همواره بازار سرمایه نسبت به اتفاقات سیاسی اعم از مناقشات ...

شهاب‌الدین رحیمی:کمتر از شش ماه دیگر انتخابات دور دوازدهم ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. همواره بازار سرمایه نسبت به اتفاقات سیاسی اعم از مناقشات بین‌المللی، رقابت‌های انتخاباتی کشورهای تاثیر‌گذار در اقتصاد و سیاست ایران و مسائل سیاست داخلی کشورمان در برهه‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان داده و از آنها تاثیر پذیرفته است. آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین بازدهی روزانه بازار در دولت اصلاحات بالاتر از سایر دولت‌ها بوده و در کل بازار سرمایه در دولت اصلاحات 265 درصد رشد داشته است. متوسط بازده روزانه شاخص در 60 روز پیش از انتخابات را می‌توان به‌عنوان معیاری از پیش‌بینی‌های مجموعه فعالان بازار در نظر گرفت.

 

طبق جداول زیر، در صورت پیش‌بینی جمعی فعالان بازار مبنی بر پیروزی طیف سیاسی که بیشتر به دنبال گفت‌وگو و حل مناقشات بین‌المللی و ارتباط بیشتر با دنیا باشد، شاخص پیش از انتخابات به دلیل انتظارات مثبت، رشد قابل‌توجهی دارد و در غیر این‌صورت شاهد کاهش آن هستیم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنیم متوسط بازده روزانه شاخص در 60 روز پیش از انتخابات قبل از دولت یازدهم به بیشترین رقم خود رسیده، این در حالی است که این رقم در زمان قبل از انتخابات دولت نهم در کمترین میزان یعنی 06/ 0درصد بوده است. همچنین این شرایط در 60 روز معاملاتی پس از انتخابات نیز همین‌گونه است، به‌طوری‌که در دو ماه بعد از انتخاب حسن روحانی این میزان به 44/ 0 درصد رسیده است و در دولت نهم متوسط بازده منفی 16/ 0 درصد بوده است.

در سال 82 و همزمان با دولت اصلاحات بازار سرمایه بیشترین بازدهی را داشته که تاکنون بی‌سابقه بوده است. پیش‌بینی‌ها قبل از به نتیجه رسیدن انتخابات اخیر آمریکا مبنی بر پیروزی دموکرات‌ها از یکسو و از سوی دیگر همراهی مجلس شورای اسلامی با دولت و پیش‌بینی پیروزی دولت روحانی در دور دوم فضای مثبتی را در بازار سرمایه شکل داده بود که در نهایت با پیروزی ترامپ یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد و بازار نسبت به این مساله واکنش منفی نشان داد. به عقیده برخی کارشناسان بازاردر سال پیش‌رو بیش از آنکه تحت‌تاثیر انتخابات ایران باشد، از اقدامات متفاوت ترامپ نسبت به اوباما تاثیر خواهد پذیرفت.

کد N1562107

وبگردی