آفتاب

معیار اضافه شدن دارو به فهرست دارویی کشور

معیار اضافه شدن دارو به فهرست دارویی کشور

ایلنا: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فهرست دارویی سازمان غذا و دارو برغم محدودیت، پاسخگوی درمان بیماران کشور است.

به گزارش ایلنا از سازمان غذا و دارو، رسول دیناروند در پاسخ به این سوال که با عضویت در فدراسیون اتحادیه بیماری های نادر اروپا چه راهکاری برای واردات اینگونه دارو ها در سازمان غذا و دارو در نظر گرفته شده است، افزود: اضافه شدن هر دارو به این فهرست منوط به تصویب آن در شورای بررسی و تدوین داروهای ایران است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس سازمان نظام پزشکی، نماینده سازمان های بیمه گر، رییس سازمان غذا و دارو در این شورا عضویت دارند و برخی اعضای حقیقی نیز با حکم وزیر بهداشت منصوب می شوند که عمدتا در زمره پزشکان برجسته کشور هستند.

معاون وزیر بهداشت در امور غذا و دارو گفت: معیار اضافه شدن هر دارو به فهرست دارویی کشور ، ارزیابی از نظر تاثیر آن در سلامت و همچنین ارزیابی از نظر هزینه اثر بخشی، است.

دیناروند افزود: سقف هزینه دارویی که به فهرست اضافه می شود، برای هر یک سال عمر مفید نمی تواند از سه برابر سرانه درآمد ناخالص کشور بیشتر باشد بطورمثال اگر برای درمان یک بیماری، یکصد میلیون تومان در سال نیاز باشد، این میزان از سه برابر درآمد ناخالص کشور بیشتر بوده و نمی تواند به فهرست دارویی کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: همچنین شرایط به طور مستثنی به بیماران خاص و نادر مربوط است که معمولا هزینه دارویی آنها از سه برابر درآمد ناخالص کشور بیشتر است اما به دلیل مسائل انسانی در بسیاری از موارد، داروهای آنها به فهرست اضافه شده است.

دیناروند تاکید کرد: دارو باید در هزینه اثر بخش باشد و به تاثیر آن در درمان بیماری و افزایش بقای او منجر شود.

وی تصریح کرد: برخی از داروهای بیماران نادر واقعا با اینکه با سیاست کلی هزینه اثربخشی ما فاصله دارند، اما همچنان تامین می شوند.

 

کد N1561843

وبگردی