آفتاب

حکمتیار به دنبال آزادی نیروهای طالبان از زندان افغانستان است

حکمتیار به دنبال آزادی نیروهای طالبان از زندان افغانستان است

ایرنا نوشت: منابع افغان گزارش دادند که «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان که به تازگی توافق نامه صلح با دولت وحدت ملی این کشور را به امضاء رسانده، برای رهایی نیروهای طالبان از زندان های افغانستان تلاش می کند.

 روزنامه ها وشبکه های تلویزیونی این کشورگزارش دادند که هیات مذاکره کننده حزب اسلامی برای گفت و گو های صلح با دولت در روزهای گذشته از زندان های افغانستان دیدن کرده است تا با شناسائی اعضای دربند این حزب، مقدمات آزادی آنان را فراهم کند.
روزنامه «ماندگار» افغانستان به نقل از شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» نوشت که هیاتی از حزب اسلامی به ریاست «کریم امین» رئیس هیات گفت و گوهای صلح این حزب با دولت وحدت ملی در جریان دیدار از زندان «پلچرخی» کابل، با برخی از فرماندهان طالبان نیز دیدار کرده است.

براساس این گزارش یک منبع در وزارت کشور افغاسنتان که نام وی ذکر نشده، درگفت وگوباطلوع نیوزاز تلاش های حزب اسلامی برای آزادی فرماندهان طالبان از زندان خبر داده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.
گفته می شود حضور هیات حزب اسلامی در زندان های افغانستان برای شناسائی اعضای این حزب بر پایه تفاهم نامه صلح میان حزب اسلامی و دولت وحدت ملی صورت می گیرد.

کریم امین گفته است که 2 هزارو 600 تن از اعضای حزب اسلامی در زندان های افغانستان هستند و زندانی شدن اعضای این حزب به نام طالبان یکی از چالش های پیش رو برای آزادی زندانیان عضو حزب اسلامی است.
گلبدین حکمتیار حدود یک ماه قبل هنگام امضای توافق نامه صلح با دولت وحدت ملی در پیام ویدئوی خود گفته بود که باید با ازادی زندانیان مهم طالبان، فضای اعتماد را به وجود آورد.
حکمتیار از گروه طالبان خواسته است که با دولت افغانستان وارد گفت و گوهای صلح شود.
زمزمه گفت وگوهای صلح میان طالبان ودولت وحدت ملی بار دیگر در روزهای اخیرآغاز شده است، اما منابع رسمی در افغانستان گفته اند که گروه طالبان با راه اندازی «نمایش جدائی از پاکستان» و «امادگی برای صلح»، درصدد حفظ مناطق تحت تصرف خود در فصل زمستان هستند.

52310

کد N1561816

وبگردی