آفتاب
روایت مهر از حال و هوای زائران پیاده؛

حضور گسترده زائران در میان برف و سرما/حکایت عاشقی زائران حرم رضوی

حضور گسترده زائران در میان برف و سرما/حکایت عاشقی زائران حرم رضوی

مشهد ـ هزاران نفر در قالب کاروان های پیاده در برف و سرمای طاقت فرسا از مناطق مختلف کشور در حال نزدیک شدن به مشهدالرضا هستند و این روزها حکایتی دیگر از عشق به اهل بیت (ع) را رقم می زنند.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: اگر از آسمان برف و باران مدام ببارد باعث نمی‌شود که حتی لحظه ای برای طی کردن این مسیر و رفتنم به حرم امامم شک کنم. سه سال است که پیاپی این مسیر را باتمام مشکلاتی که دارد طی می‌کنم. این حرفی است که این روزها هزاران نفر از زائران پیاده حرم رضوی در مسیر رسیدن به مشهد در یکی از سردترین روزهای سال می زنند.

تعداد بی‌شمار زائران از روستاها و شهرها در جاده‌های منتهی به مشهد در قالب کاروان‌های پیاده مسیر چند صد کیلومتری را طی می‌کنند تا در عزاداری ۲۸ صفر و سالروز شهادت امام رضا (ع) در آستان قدس رضوی به صاحب این ماتم حضرت صاحب الزمان (عج) سر سلامتی دهند و نام خود را در لیست عزاداران حضرتش ثبت کنند.

در کاروان پیاده منتظران قائم آل محمد (ص) تعداد ۶۰۰ زائر زن و مرد، پیر و جوان پای در مسیر عاشقی گذاشته تا در این هوای سرد آن‌هم با پای پیاده مسیر جاده طولانی سبزوار به مشهد را بپیمایند، با این دل‌سوختگان و عاشقان اهل‌بیت همراه می‌شوم تا از حس و حال آن‌ها را در این سفر معنوی بیشتر بهره‌مند شوم.   

در طول مسیر با هادی روکی، مدیر کاروان منتظران قائم آل محمد (ص) به گفتگو پرداخته تا در خصوص انجام این حرکت عظیم از او سؤال کرده باشم.

این دلداده ثامن‌الحجج (ع) اظهار کرد: امسال نهمین سال است که در خدمت زائران علی ابن موسی‌الرضا (ع) هستم.

وی افزود: به لحاظ نبود امکانات و عدم موافقت مسئولان شهرستان سبزوار با اعزام کاروان پیاده از این شهر به مدت ۵ سال زائران از منطقه نیشابور به سمت مشهد حرکت می‌کردند.

مدیر کاروان منتظران قائم آل محمد (ص) ادامه داد: آرزوی قلبی من حرکت کاروان‌های پیاده از خود شهرستان سبزوار بود که بالاخره این امر محقق شد هم‌اکنون سه سال است که با کاروان ۶۰۰نفری از سبزوار راهی مشهد می‌شویم.

نبود سرویس بهداشتی و تانکر آب شرب ازجمله مشکلات موجود بر سر راه زائران پیاده

وی نبود سرویس بهداشتی و تانکر آب شرب را ازجمله مشکلات موجود بر سر راه زائران ثامن‌الحجج (ع) برشمرد و گفت: تمامی امکانات در منطقه نیشابور جمع‌آوری‌شده است؛ به‌هرحال چندین سال از اعزام کاروان پیاده از سبزوار می‌گذرد هرچند زائران با تمامی مشکلات این مسیر ۲۳۰ کیلومتری را در دهه آخر ماه صفر برای شرکت در عزاداری طی می‌کنند  اما اگر مسئولان که خدمتگزاران حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) هستند در جهت رفع این نواقص تلاش کنند  زائران در سال‌های آینده با خاطر آسوده تری در این سفر معنوی شرکت خواهند کرد.

از هادی روکی جداشده تا با یکی از زائران که برای نخستین بار پای در این راه می‌گذارد صحبت کنم.

اعظم ارزانی، زائری است که برای نخستین سال تجربه حضور در جمع کاروان‌های پیاده را دارد وی در پاسخ به سؤالم که چرا به این کاروان پیوسته است، گفت: سال‌هاست که قصد سفر پیاده به مشهد مقدس را دارم تا اینکه امسال در دقیقه پایانی به این آرزوی قلبی رسیدم. 

در این روزها تعداد زیادی از کاروان‌ها راهی مشهد هستند و هر بار که زائران آقا را می‌دیدم دلم سخت می‌گرفت و اشک می‌ریختم و از عمق دل آرزوی همراهی با آن‌ها را داشتم

وی افزود: در این روزها تعداد زیادی از کاروان‌ها راهی مشهد هستند و هر بار که از تلویزیون زائران آقا را می‌دیدم دلم سخت می‌گرفت و اشک می‌ریختم و از عمق دل آرزوی همراهی با آن‌ها را داشتم.

این زائر پیاده، افزود: در آخرین لحظه آقا مرا طلبید و به آرزوی خود رسیدم و با کاروان پیاده امام رضا(ع) همراه شدم.  

در میان صحبت‌هایم، حضور کودکان در این سرما و سختی مسیر طولانی، سؤالی را در ذهنم مطرح می‌کرد؛ برای رسیدن به جواب از این زائر جداشده تا با یکی از آینده‌سازان کشور و عاشقان نوجوان گفتگو کنم.

صابر عاقلی زائر ۱۱ساله این مسیر بندگی است، این زائر کوچک در صحبت‌هایش اظهار کرد: اولین سالی است که در این راهپیمایی شرکت می‌کنم و خوشحالم که بالاخره آقا مرا طلبید و عازم مشهد شدم.

تذکره ورود به کربلا را امام رضا (ع) باید امضا کند

وی با اشاره به بزرگ‌ترین آرزوی خود که رفتن به کربلاست،گفت: مادربزرگم می‌گوید اگر دلت برای زیارت حضرت ابوالفضل(ع) پر می‌کشد تذکره ورود به کربلا را امام رضا (ع) باید امضا کند؛ با این نیت در این راه پا گذاشته تا امام رضا (ع) اجازه سفرم را صادر کند.

فاطمه شبانی نیز در ادامه مسیر هم‌صحبت من می‌شود؛ از او پرسیدم که طی طریق در این هوای سرد سخت نیست و او پاسخ داد: اگر از آسمان برف و باران مدام ببارد هیچ‌چیز باعث نمی‌شود که حتی لحظه ای در این مسیر و رفتنم به حرم امام رضا شک کنم.

سه سال است که پیاپی این مسیر را باتمام مشکلاتی که دارد طی می‌کنم تا در عزاداری امام رضا (ع) در مشهد شرکت کنم؛ این مسافت سخت است اما عشق امام رضا همه‌چیز را برایم آسان کرده است.

چشمم که به گنبد امام رضا روشن شود اول سلامتی آقا امام زمان(عج) و شفای همه بیماران را خواهم خواستاز او می‌پرسم به مشهد که رسیدی وقتی چشمت به گنبد امام رضا (ع) که افتاد از او چه می‌خواهی؟

 اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید چشمم که به گنبد امام رضا روشن شود اول سلامتی آقا امام زمان(عج) و شفای همه بیماران را خواهم خواست.

او را بادل شکسته و چشم‌های اشک‌بار تنها می‌گذارم و به راه عاشقی ادامه می‌دهم و غرق در این اندیشه ام که جز عاشقی چه نیرویی ایست که اگر سنگ ببارد و زمین دهان باز کند بازهم این دلدادگان از مسیر خود منحرف نمی‌شوند.

کد N1561750

وبگردی