آفتاب

توریسم‌ درمانی راهکار توسعه استانهای مرزی- فرزاد نویدی**

توریسم‌ درمانی راهکار توسعه استانهای مرزی- فرزاد نویدی**

استانهای مرزی ظرفیت و پتانسیل جذب درآمدهای آن طرف مرز را در بخش های مختلف از جمله در حوزه سلامت دارند که می توان با ایجاد ساز و کارهای لازم از این ظرفیت در راستای توسعه این استانها استفاده کرد.

توسعه بخش بهداشت و درمان در دو دهه اخیر این ظرفیت را در کشور ایجاد کرده که بیماران اغلب کشورهای منطقه، ایران را برای مداوای بیماری خود انتخاب کنند و از این رو با برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم می توان از این ظرفیت در راستای ایجاد درآمد و ارز آوری تلاش کرد.
استان های منطقه غرب کشور نیز که با کشور عراق همسایه هستند در شرایط کنونی این کشور جنگ زده و ناامن می توانند با پذیرش بیماران علاوه به کاهش آلام آنان به درآمد زایی و ایجاد اشتغال بیشتر در این استان ها کمک کنند.
توریسم درمانی یکی از بخش‌های مهم نظام‌های سلامت در دنیاست به طوری که برخی از کشورها از این محل برای خود درآمد ثابت کسب کرده و توانسته ‌اند در این مسیر گام‌ های بلندی بردارند، این در حالی است که کرمانشاه با توجه به موقعیت مرزی، یکی از قطب‌های بالقوه توریسم درمانی منطقه غرب کشور است.
صنعت توریسم دومین صنعت جهان به لحاظ درآمدزایی است و سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت طبق اعلام بانک جهانی، سومین عرصه سرمایه‌گذاری در جهان است بنابراین قرار گرفتن این دو در کنار هم یک عرصه بسیار خوب و مطمئن برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.
گردشگران سلامت با هدف درمان ارزان نسبت به کشوری که در آن ساکن هستند، دریافت درمان سریع و با کیفیت و گردشگری در حین درمان یا دوران نقاهت عازم کشورهای دیگر می‌شوند، از این رو استان کرمانشاه با توجه به قرابت فرهنگی و زبانی با کشور عراق، ظرفیت بالایی برای جذب توریسم درمانی دارد.
گردشگری سلامت مجموعه‌ای از خدمات مشتمل بر خدمات سلامتی، گردشگری، مدیریت، آموزشی، بازاریابی، حمل‌ و نقل، امور گمرکی، بیمه، تبلیغات و تسهیل در امر ورود و خروج گردشگران است.
گردشگری سلامت با هدف توسعه مبادلات بازرگانی در حوزه سلامت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه صادرات، کسب درآمد ارزی، تبادل و انتقال دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته صورت می‌پذیرد.
گردشگری سلامت شامل گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت ‌درمانی و گردشگری تندرستی است که استان کرمانشاه به‌ دلیل دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متناسب با گردشگری سلامت می‌تواند در این حوزه گردشگر جذب کند.
شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری استان می‌توانند در بحث پذیرش و دریافت هزینه‌های مناسب، اتباع خارجی را یاری کنند که این امر نیازمند اطلاع‌رسانی و نحوه پذیرش آنهاست. چنین شرایطی هم جذب گردشگر را فراهم می‌کند و هم بیماران کمتر به سمت دیگر کشورها خواهند رفت.
استان کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با هر دو بخش کُردی و عربی کشور عراق دارد و از گذشته تاکنون نیز این استان یکی از مقاصد مردم عراق به ویژه در بخش توریسم و درمان بوده است و امروز نیز شاهد حضور بیشمار عراقی ها به خصوص کُردهای این کشور در شهر کرمانشاه هستیم که به منظور درمان به این شهر مسافرت می کنند.
روزانه حضور بیشمار مردم عراق را در مطب های خصوصی پزشکان در شهر کرمانشاه می توان مشاهده کرد که برای مداوای به این شهر آمده اند که با ایجاد یک ساز و کار مناسب می توان از سرگردانی این افراد جلوگیری کرد.
حضور گردشگران سلامت به استان کرمانشاه هر روز افزایش می یابد و از این رو ایجاد شرکت های گردشگری سلامت برای هدایت و راهنمایی این افراد از بدو ورود به خاک کشورمان بسیار ضروری است و می توان در قالب این شرکت ها از سرگردانی این بیماران جلوگیری کرد و با تعریف یک نظام ارجاع اصولی آنها را برای مداوا هدایت نمود.
برخی از این گردشگران به دلیل ناآشنایی با وضعیت شهر مورد سوء استفاده های احتمالی قرار می گیرند و ممکن است هزینه های بیشتری برای انجام امور از آنها اخذ شود که با ایجاد شرکت های گردشگری سلامت محور جلوی این سوء استفاده ها را گرفت.
اکنون در شهر کرمانشاه بیش از 10 بیمارستان دولتی و خصوصی فعال است و علاوه بر مطب های شخصی پزشکان، بیماران خارجی در این بیمارستان ها نیز پذیرش می شوند و ظرفیت کافی برای جذب تعداد بیشتری بیمار خارجی نیز وجود دارد.
در سال های اخیر در بخش زیرساخت ها از جمله احداث بیمارستان و کلینیک های خصوصی در شهر کرمانشاه اقدام های بسیار خوبی انجام شده و امروز این شهر به یکی از مقاصد گردشگری سلامت در منطقه غرب کشور تبدیل شده است.
حوزه توریسم درمانی با تعریف یک ساز و کار اجرایی در قالب شرکت های تعاونی می تواند علاوه به جذب ارز گردشگران درمانی خارجی، به ایجاد اشتغال فراوان در استان های مرزی نیز کمک شایانی کند.
این شرکت ها می توانند در کشور عراق در قالب تورهای سلامت بیماران را عازم بیمارستان ها و مراکز درمانی داخل کشور کنند و تمام نیازهای آنان از جمله ایاب و ذهاب، اسکان و امور اداری و کاری آنان را برعهده بگیرند، موضوعی که امروز به دلیل نبود این شرکت ها، گردشگران سلامت را در شهر کرمانشاه سرگردان کرده است.
* خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
3033/8066
خبرنگار: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:فاطمه نوری جهانگرد
کد N1561623

وبگردی