آفتاب
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

330 روستای کردستان از اینترنت برخوردار هستند

330 روستای کردستان از اینترنت برخوردار هستند

سنندج- ایرنا- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون 330 روستای کردستان از اینترنت بهره مند هستند که این تعداد در استان تا پایان دولت یازدهم به 881 روستا افزایش می یابد.

به گزاش ایرنا، مرتضی براری شنبه شب در نشست فعالان حوزه آی‌ سی‌ تی استان کردستان در سنندج با بیان اینکه اتفاقات مثبت در حوزه آی‌ تی کشور روی داده است افزود: مردم در سبد اقتصادی آی‌ سی ‌تی 39 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که در برنامه ششم توسعه این رقم به یکصد هزار میلیارد تومان برسد که این نشان از نقش ارزنده آی‌ سی‌ تی در سبد خانوارها است.
وی با اشاره به اینکه تغییری در حوزه آی ‌سی ‌تی درحال اتفاق است، ادامه داد: در کشور ما بیش از 80 درصد اقتصاد این حوزه مربوط به بخش شبکه
(network) و کمتر از 20 درصد مربوط به فناوری اطلاعات و سرویس‌دهی (content) است درحالیکه در دنیا این تغییرات به صورت 50 به 50 است.
وی با اشاره به تفاوت 2 حوزه network و content یادآور شد: همراه اول به عنوان یک فعالیت آی ‌سی‌ تی در حوزه شبکه بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای خدماتی مانند 3G و 4G انجام داده است.
معاون امور مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: اقتصاد network روز به روز در حال پایین آمدن است و شرکت‌هایی مانند وایبر و ویچت حاضر به ارائه خدماتی رایگان در ایران هستند ولی ما از مردم هزینه دریافت می کنیم و خدمت ارائه می‌دهیم.

** کردستان دارای 13 هزار دانش‌آموز و فارغ‌التصیل در حوزه آی ‌سی تی است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کردستان دارای 13 هزار دانش‌آموز و فارغ‌التصیل در حوزه آی‌ سی تی است و هر سال یک هزار و 900 تا 2 هزار نفر در استان کردستان در این حوزه فارغ‌التحصیل می‌شوند که گنج ارزشمندی برای استان به شمار می‌روند.
براری افزود: اگر جوانان نخبه استان در حوزه آی‌ سی ‌تی کسب و کار راه بیندازند و سرمایه‌گذاران نیز سهمی از کسب و کارشان را بخرند رونق اقتصادی ارزنده‌ای در استان کردستان شکل می‌گیرد.
وی استان کردستان را دارای نخبه‌های زیادی در حوزه آی سی ‌تی دانست و گفت: این ظرفیت و نیروی انسانی در سایراستان ها کمتر دیده می‌شود و باید با کمک این نخبگان نرخ تولید اپلیکشن را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: سونامی کسب و کار در حوزه آی ‌سی ‌تی سال 2005 در آمریکا، سال 2008 در اروپا و سال 2014 در تهران راه افتاد که در تلاش هستیم این سونامی به کردستان نیز برسد.
براری بیان کرد: اگر اقتصاد کشور در حوزه ای‌سی‌تی در برنامه ششم توسعه یکصد هزار میلیارد تومان شود سهم کردستان 2 هزار میلیارد تومان خواهد شد.
وی عنوان کرد: اقتصادی که به سمت محتوا برود ویژگی ارزنده‌ای دارد.

* وجود 48 میلیون کُرد زبان در جهان ظرفیتی برای کردستانی‌ها در ساخت اپلیکیشن‌های کردی است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود 48 میلیون کرد زبان در جهان اشاره کرد و افزود: این میزان کرد زبان، ظرفیت ارزنده‌ای برای فعالان حوزه آی‌ سی‌ تی کردستان در ساخت اپلیکیشن‌های کردی خواهد بود.
براری با بیان اینکه مردم نیازمند ایجاد فضای کسب و کار هستند و باید فرصت شغلی ایجاد کنیم اضافه کرد: انتظار می‌رود تا پایان سال هشت تا 10 مورد از شرکت‌های آی‌ سی ‌تی در سطح استان فعال شوند.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1561459

وبگردی