آفتاب
رئیس پژوهشکده بیمه خبرداد؛

اوراق بهادارسازی ریسک‌های تجاری عملیاتی می‌شود

اوراق بهادارسازی ریسک‌های تجاری عملیاتی می‌شود

سرپرست پژوهشکده بیمه از عملیاتی شدن اوراق بهادارسازی ریسک‌های تجاری خبرداد و گفت: البته این کار نیازمند چکش‌کاری بوده و در بیمه مرکزی نیز طرح‌هایی پیرامون آن مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر صفری امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: اوراق بهادارسازی ریسک‌های بیمه‌ای موضوعی است که از سوی پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی مورد بحث و بررسی بسیار قرار گرفته و قرار است در سمینار صنعت بیمه طی روزهای آینده، بحث‌های بیشتری در مورد آن صورت گیرد.  

سرپرست پژوهشکده بیمه افزود: در عین حال دو شرکت بیمه‌ای نیز در خصوص اوراق بهادارسازی ریسک‌های تجاری با بیمه مرکزی رایزنی‌هایی داشته‌اند و بر این اساس قرار است که ریسک بیمه‌های تجاری به بازار سرمایه منتقل شود. البته رئیس کمیته فقهی بورس نیز در این خصوص اظهارنظرهایی داشته است و قرار است اتاق‌های فکری برای این موضوع تشکیل شود، اما به نظر می‌رسد که باید طرح چکش‌کاری شود.

وی تصریح کرد: برخی بیمه‌ها تمایل دارند که اوراق بهادارسازی ریسک‌های بیمه‌ای را اجرا کنند؛ ولی باید زیرساخت‌های قانونی و مقرراتی آماده شده و مکانیزم‌های آن نیز مشخص شود. تا آن زمان نیاز است که این موضوع از تمامی ابعاد شکافته و مورد بحث واقع شود؛ ضمن اینکه از تجربیات سایر کشورها نیز در این راستا بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

صفری با بیان اینکه ریسک صنعت بیمه و انتشار اوراق بهادار موضوع مهمی است که شرکت‌های بیمه مختلفی آن را پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌های لازم برای اجرای این سیاست به خوبی بررسی شده تا در زمان پیاده‌سازی، با کمترین مشکل مواجه باشیم.

وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین همایش ملی و نهمین همایش بین‌المللی صنعت بیمه گفت: کارکردها و ساز و کارهای بازار در صنعت بیمه، امسال محور اصلی همایش قرار گرفته است، چراکه به نظر می‌رسد امروز بازار مفهوم سنتی خود را از دست داده و به مکانیسمی برای فعالیت اقتصادی دو طرف تبدیل شده است؛ بنابراین باید ماهیت آن در صنعت بیمه مورد بررسی علمی قرار گیرد.

سرپرست پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی وجود بازار رقابتی با رویکرد بازار سالم و سازنده، آزادی عمل در ورود و خروج از بازار با هدف بهبود فضای کسب و کار، نوآوری و تنوع محصول، قیمت گذاری رقابتی و آزادانه از جمله ویژگی و کارکردهای یک بازار ایده‌آل در صنعت بیمه است، بر همین اساس کمیته علمی همایش در انتخاب مقالات علمی رویکرد کاربردی آنها را در نظر گرفته است تا بتوان برای آینده بازار بیمه برنامه ریزی و سیاست‌گذاری کرد.

به گفته صفری، نوآوری در محصولات بیمه ای، تعامل بازار بیمه با سایر بازارها، بررسی ورود بیمه گران خارجی، رقابت در بازار بیمه و تحلیل بازارها و بیمه اتکایی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در این میان ۱۲۱ مقاله علمی به همایش ارسال شده که ۱۶ مقاله در روز برگزاری همایش مطرح و ۱۷ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

کد N1561335

وبگردی