آفتاب

خسارت 200میلیارد ریالی به 120هکتار گلخانه مازندران

خسارت 200میلیارد ریالی به 120هکتار گلخانه مازندران

ساری- ایرنا- نایب رئیس اتحادیه گل وگیاه مازندران، گفت: براثر برف و یخبندان هفته گذشته حدود 200میلیارد ریال به120هکتار گلخانه روباز وبسته این استان خسارت وارد شده است.

الیاس لاریجانی روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ازاین شمار حدود 100هکتار فضای روباز و 20هکتار فضای گلخانه ای سرپوشیده بود که بیشترین حجم خسارت وارد شده به گلخانه داران شهرستان آمل بوده است.
وی اعلام کرد: البته این خسارت ناشی از بارش سنگین برف وپس از آن قطعی برق وگاز بوده است.
وی ابرازامیدواری کرد که مسئولان استان وکشوری با پیگیری های لازم نسبت به خسارت های به وجود آمده در تلاش برای رسیدگی به باغداران به ویژه گلخانه داران استان برای ادامه فعالیت شان دراین بخش باشند.
** ریالی از خسارت برف وسرمای سال92 گلخانه داران مازندران پرداخت نشد
نایب رئیس اتحادیه گل وگیاه مازندران،گفت: ریالی از خسارت به وجود آمده ناشی از برف وسرمای شدید سال 92 به گلخانه داران غرب استان تاکنون پرداخت نشده است.
لاریجانی افزود: سطح گلخانه های خسارت دیده در برف وسرمای سال92 غرب مازندران بیش از 50هکتار و ارزش ریالی خسارت بیش از 284میلیارد تومان بوده است.
وی یادآورشد: دولت درهمان سال به منظور حمایت از گلخانه داران مازندرانی وعده داده بود که پرداخت سود تسهیلات به تولیدکنندگان گل وگیاه 5درصد کمتر از مصوبه شورای عالی پول واعتبار ونیز استمهال سه ساله به خسارت دیدگان سال92 است، که تاکنون نه مصوبه آن اجرا شده ونه خسارت ریالی به گلخانه داران استان پرداخت شده است.
وی ابرازامیدواری کرد: دولت به منظور تشویق وحمایت از بستر تولید گل وگیاه درکشور به خصوص مازندران که قطب این صنعت درکشور است، از تولید کنندگان استان حمایت جدی درمقام عمل داشته باشد
طبق آمار منابع رسمی،سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 2هزار میلیارد ریال در مازندران به صورت اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز تولید می شود که به گفته مسئولان بین پنج تا هفت درصد گل و گیاه تولیدی این استان صادراتی است.
استان مازندران در تولید درخت و درختچه های زینتی مقام نخست و در تولید گل های زینتی مقام دوم کشور را دارد.
آمارها نشان می دهد که حدود 12 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران به ضایعات تبدیل می شود که نبود سامانه مناسب حمل و نقل، بسته بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف، نبود نمایشگاه دائم، نبود هماهنگی های بین بخشی، ضعف تشکیلاتی اتحادیه گل و گیاه زینتی، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادرکنندگان از فنون بازاریابی بین المللی از جمله دلایل آن است.
خبرنگار: مهدی غلامی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
ک/7327/1899
کد N1561261

وبگردی