آفتاب

خطای مسئول CTC و پیام اشتباه به لکوموتیو ران سمنان – مشهد

خطای مسئول CTC و پیام اشتباه به لکوموتیو ران سمنان – مشهد

رییس کمیسیون عالی سوانح ریلی شرکت راه آهن با بیان اینکه مسوول CTC لکوموتیو ران سمنان – مشهد را با لکوموتیوران تبریز – مشهد اشتباه گرفته و پیام اشتباه حرکت را به قطار دوم داده است گفت: لکوموتیو ران سمنان – مشهد باید مجوز حرکت را از مرکز کنترل راه آهن می گرفت اما تنها به اخذ مجوز اولیه اکتفا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن در یک برنامه تلویزیونی درباره آخرین جزئیات علت سانحه ریلی روز گذشته در نزدیکی ایستگاه هفت خان شاهرود گفت: مجموعه‌ای از مدارک و مستندات از وقوع این سانحه جمع آوری کرده‌ایم و سیستم‌های موجود ، مکالمات و اسناد را ضبط کردند .

وی افزود: طبق تاکیدی که معاون اول رییس جمهوری برای بررسی علت سانحه داشته‌اند تاحداکثر یک هفته آینده نتایج را بررسی و علت سانحه را به مردم اعلام می‌کنیم .

معاون راه آهن با بیان اینکه مسیری ریلی تهران – مشهد یکی از پرترددترین خط آهن کشور است و روزانه 70 قطار در این مسیر تردد دارند گفت: سالانه چیزی حدود 26 میلیون نفر مسافر در خط تهران – مشهدو بالعکس جابجا می شوند . با توجه به سانحه های ریلی در سال 92 و سال های گذشته تجهیز این سیستم به سامانه ATC (سیستم مکانیزه کنترل قطار) امری ضروری بود. این سیستم باعث می‌شود اگر سرعت قطار بیشتر از حد مجاز باشد به صورت اتوماتیکی سرعت قطار کاهش یابد و یا اگر مانعی در مسیر قطار وجود داشته باشد یا قطار دیگری در این مسیر متوقف باشد این سیستم به لکوموتیو ران پیام می دهد و قطار را متوقف می کند.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن ادامه داد: ساعت 6 صبح روز گذشته قطاری از محور سمنان به سمت مشهد در حال عبور بود که با افت فشار هوا بر سیستم ترمز مواجه می شود و به همین دلیل در 5 کیلومتری ایستگاه هفت خان متوقف می شود.در این زمان سیستم ATC به صورت اتوماتیکی دو بلاک را قرمز می کند و چراغ قرمز برای این دو بلاک روشن می شود . حال اینکه طبعا قطاری بعدی که در این مسیر حرکت می کند با توجه به چراغ قرمز باید متوقف شود ساعت 6:50 صبح قطار بعدی وارد این مسیر می شود و پشت چراغ قرمز بلاک توقف می کند .

عاشوری ادامه داد: در این حین شیفت مرکز CTC  (مرکز کنترل) تغییر می کند و نفر قبلی توقف قطار را به صورت دستی و مکانیزه ثبت می کند. ساعت 7 صبح شیفت تحویل داده می‌شود و نفر بعدی بدون توجه به اسناد موجود مبنی بر توقف قطار تبریز – مشهد به لکوموتیو ران قطار  سمنان – مشهد اجازه حرکت می دهد.

وی افزود: گویا فردی که شیفت را تحویل گرفته تصور می کند لکوموتیو ران تماس گرفته متعلق به قطار تبریز – مشهد است و به آن پیغام می دهد که مانعی بر سر راه وجود ندارد این درحالی است که فرد تماس گیرنده لکوموتیو ران قطار سمنان – مشهد بوده است.

وی گفت: از سوی دیگر لکوموتیوران سمنان – مشهد نباید تنها به تماس با CTC اکتفا می کرد و باید گرفتن مجوز اصلی با مرکز کنترل راه آهن تماس حاصل می کرد که این اقدام انجام نشده است.

وی افزود: بنابراین 4 دقیقه بعد از حرکت قطار سمنان – مشهد این قطار با قطار تبریز مشهد برخورد می کند.متاسفانه دو طرف مسیر ریلی تپه بوده ومانع دید لکوموتیو ران سمنان – مشهد بوده است هرچند که 8 ثانیه قبل از برخورد با قطار تبریز – مشهد ترمز را کشیده اما از آنجایی که در سراشیبی قرار داشت نتوانست قطار را کنترل کند.

وی افزود: تمام این اسناد و مدارک به صورت دستی و مکانیزه ثبت شده است.  یکی از مزایای سیستم ACTاین است که تمام حرکت های قطار را ثبت می کند و علاوه بر این لکوموتیو هم سیستم ضبط سوت و حرکت دارد و تمام مکالمات ضبط و ثبت شده است.حال باید تمام این مدارک را و اسناد را جمع آوری کرد و طبق گفته معاون اول رییس جمهوری تا یک هفته آینده علت قطعی سانحه اعلام می شود.

کد N1561226

وبگردی