آفتاب
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب خبر داد؛

کاهش بارندگی در ۲۵ استان کشور/ ذخیره آبی سدها تغییر نکرد

کاهش بارندگی در ۲۵ استان کشور/ ذخیره آبی سدها تغییر نکرد

اردبیل – مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ذخیره آبی سدهای کشور با وجود کمبود بارش در مقایسه با سال قبل تغییری نداشته است، از کاهش بارندگی در ۲۵ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حاج رسولی‌ها ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال آبی ۹۵- ۹۶ تا به این لحظه ۱۷۰ میلی‌متر بارندگی در کشور به ثبت رسیده است، اضافه کرد: این رقم کاهش ۷۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته و کاهش ۵۵ درصدی به نسبت بلندمدت را نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: از شش حوزه اصلی سطح کشور در برخی حوزه‌ها کاهش‌ها حتی تا ۹۰ درصد است بطوریکه در حوزه خزر کاهش‌ها کمتر اما در مقابل در فلات مرکزی بیشترین میزان کاهش بارندگی‌ها به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید به اینکه در ۲۵ استان کشور میزان بارندگی‌ها کاهش یافته است، ادامه داد: تنها سه استان وضعیت بارندگی بهتری به نسبت سال گذشته دارند و روان آب‌ها نیز با کاهش ۵۰ درصدی به ثبت رسیده است.

رسولی‌ها در خصوص طرح انتقال آب خزر به حوزه سمنان اضافه کرد: برای اجرای این طرح تاکنون مجوز زیست‌محیطی صادر نشده و در حد مطالعه است اما در صورتی که محیط‌زیست مجوز لازم را صادر کند عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

وی در خصوص اقدامات احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: سال گذشته اقدامات مطلوبی انجام شد و توانستیم سطح آب دریاچه را ۳۶ میلی‌متر افزایش دهیم و در عین حال با برخی انتقال‌های حوزه‌های و پروژه‌ها وضعیت دریاچه بهبود یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص انتقال آب از حوزه قزل اوزن به اردبیل نیز تأکید کرد: میزان حق آبه هر استان مشخص شده و سهم استان‌ها کاملاً معین است بطوریکه ابعاد اجرایی طرح بررسی می‌شود.

به گفته رسولی‌ها سهم استان‌ها در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت نیز مشخص شده است اما آنچه تنگنا ایجاد می‌کند مشکلات اعتباری است که با تأمین می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به اجرا درآورد.

وی افزود: در استان اردبیل نیز در سال جاری هزینه کرد اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی پیش بینی شده اما اعتبارات تملک دارایی به دلیل محدودیت درآمدی تخصیص‌های محدود داشته است.

کد N1561096

وبگردی