آفتاب
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

جای قوانین بازدارنده و نظارتی در حمل و نقل ریلی کشور خالی است

جای قوانین بازدارنده و نظارتی در حمل و نقل ریلی کشور خالی است

سمنان- رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با بیان اینکه جای قوانین بازدارنده و نظارتی در حمل و نقل ریلی خالی است، گفت: اگر با متخلفان برخورد قاطع شود دیگر شاهد این قبیل حوادث نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا رضایی کوچی ظهر شنبه در نشست بررسی سانحه حادثه قطار مسافربری سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه گزارش کامل این واقعه هفته آتی در مجلس قرائت و بررسی می شود، ابراز داشت: نباید این حادثه فراموش شود چرا که ابعاد انسانی گسترده ای داشت لذا باید دست به کار شد و زیرساخت های قانونی و حمل و نقلی کشور را سر و سامان داد.

وی افزود: امروز ما نیازمند قوانین نظارتی و ضوابط کاری محکمی هستیم تا شاهد تکرار این قبیل حوادث نباشیم همچنین که در سال ۹۳ نیز حادثه ای مشابه در سمنان پیش آمده بود لذا باید به دنبال اصلاح زیرساخت های قانونی رفت ما معتقد هستیم که اگر قوانین بازدارنده به خوبی برای نظارت وجود داشتند اصلا کسی نمی توانست دچار خطای انسانی شود چرا که در آن زمان همه چیز تحت نظارت و کنترل قرار خواهد داشت.

مسئولان مشکلات ریلی و جاده ای کشور را رفع کنند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: همه مسئولان از سطح وزارت خانه تا مسئولیت های استانی و شهرستانی باید در سطح کلان و در بلند مدت، مشکلات ریلی و جاده ای کشور را رفع کنند تا شاهد این حوادث نباشیم لذا تا آن موقع باید این سوال را از خودمان بپرسیم که این بار در کجای ایران اسلامی رخدادی مشابه پدید خواهد آمد.

رضایی با بیان اینکه نمایندگان مردم در خانه ملت درباره این حادثه گزارشی شفاف می خواهند، ابراز داشت: بر حسب ذات و مسئولیت، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این گونه سوانح جایگاهی نظارتی دارد و ما از این جایگاه اعلام می کنیم که باید شفاف ترین گزارش به مردم ارائه شود تا همه درباره حقایق آن مطلع شوند تا شاید بتوان جلوی حوادث مشابه را در کشور گرفت.

وی حادثه برخورد دو قطار را دردناک توصیف کرد و افزود: صحنه های برخورد این دو قطار دل هر انسانی را به درد می آورد، مردم تا کی باید شاهد چنین صحنه هایی باشند که در آن زن و مرد، کوچک و بزرگ جان خود را از دست بدهند؟ این حوادث نباید از ذهن مردم فراموش شود و مسئولان باید درباره برخورد با آن چاره ای بیاندیشند.

عزم محکم مجلس برای رسیدگی به حادثه قطار سمنان

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروز نمایندگان ملت گزارشی از دلایل اصلی به همراه جزییات دقیق با نظرهای کارشناسی در این سانحه می خواهند، گفت: عزم محکمی در مجلس برای رسیدگی به حادثه قطار سمنان وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه اگر فرد یا افرادی مقصر هستند، بر اساس قانون باید مجازات شوند، ابراز داشت: نباید درباره وقایعی که با جان مردم سر و کار دارد مماشاتی کرد اما از سوی دیگر هم باید دانست که تا زمان کارشناسی های دقیق و فنی نباید قضاوت زودهنگام کرد و افرادی را مجرم دانست لذا باید صدای همه اطراف درگیر در این موضوع شنیده شود.

وی بدون اشاره به احتمال استیضاح وزیر راه، افزود: هرکس در هرجایگاهی که در این سانحه مقصر اعلام شود، باید مطابق قانون با آن برخورد شود تا دیگر شاهد خطاهای انسانی در ترددهای ریلی نباشیم.

عضو خانه ملت همچنین گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی دستور دادند تا گروهی از کمیسیون عمران به منظور بررسی علل برخورد قطارهای سمنان-مشهد و تبریز-مشهد به سمنان سفر کنند و ما امروز برای این منظور در استانداری نشستی را برگزار کردیم اما در نهایت باید شواهد جمع و سپس درباره آن گزارشی کامل نوشته شود.

برخورد دو قطار مسافربری روز گذشته در سمنان ۱۰۳ زخمی و ۴۵کشته برجای گذاشت.

کد N1561088

وبگردی