آفتاب

کابینه اردن بالاخره از پارلمان رأی اعتماد گرفت

کابینه اردن بالاخره از پارلمان رأی اعتماد گرفت

ایسنا نوشت: کابینه هانی الملقی پس از پنج روز بحث و مذاکره در مورد بیانیه وزرا و با وجود مخالفت حامیان اخوان، موفق به کسب رای اعتماد از پارلمان شد.

به گزارش پایگاه خبری العرب، پس از پنج روز بحث و مذاکره درباره بیانیه وزرا به ویژه در بخش اقتصادی که جنجال بزرگی را در پارلمان ایجاد کرد، کابینه هانی الملقی در اردن موفق به کسب رای اعتماد از پارلمان این کشور شد.

از مجموع ۱۲۸ نماینده حاضر در جلسه پارلمان اردن (تعداد کل ۱۳۰ نمایند است) ۸۴ نماینده به کابینه الملقی رای اعتماد دادند، در مقابل ۴۰ نماینده رای اعتماد نداده و چهار نماینده دیگر نیز از شرکت در رای گیری خودداری کردند.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه کابینه الملقی با چالش‌های بزرگی مواجه است که شاید مهمترین آن بحران اقتصادی در اردن و کاهش چشمگیر میانگین رشد اقتصادی باشد، میزان آرائی که دولت الملقی کسب کرده برای او بسیار ویژه است.

برخلاف انتظارها بیشتر نمایندگان اسلام گرا به ویژه نمایندگان وابسته به گروه اخوان‌المسلمین به دولت الملقی رای اعتماد ندادند.

دنبال کنندگان این رای گیری رای ندادن نمایندگان اخوان به دولت الملقی را به این دلیل دانستند که آنها احساس می‌کنند نزدیک شدن به دولت دیوار غیرقابل نفوذی ایجاد می‌کند و بهتر است که در اتخاذ هر تصمیمی که به معنای امتیازدهی جدیدی باشد، احتیاط کنند تا بیش از این متحمل فشار از سوی حامیانشان نشوند.

اخوان‌المسلمین پس از دو دوره تحریم انتخابات پارلمانی در سپتامبر گذشته در انتخابات در قالب ائتلافی شامل چهره‌های مستقل نزدیک به خود و احزابی با گرایش‌های مختلف شرکت کرد و این ائتلاف موفق شد ۱۶ کرسی را در پارلمان کسب کند.

این اقدام اخوان تلاش برای نزدیک شدن به دولت و سازش با آن پس از تنش‌هایی بود که با بهار عربی ایجاد شد.

اخوان با شکست‌هایی که متحمل شد، بهترین راه را در بازگشت به دولت دید. گرچه به نظر رسید که دولت از مشارکت اخوان در انتخابات استقبال می‌کند اما به دنبال تضعیف حضورش در پارلمان است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که خودداری اخوان در اعطای رای اعتماد به دولت الملقی مقدمه‌ای برای بالا گرفتن تنش‌ها علیه آن باشد به ویژه که الملقی مجبور به اتخاذ تصمیمات اقتصادی دشواری است و اخوان از این مساله در راستای تثبیت مسائل سیاسی خود استفاده خواهد کرد.

الملقی پیش از رای گیری به دخالت‌های برخی نمایندگان در مورد مسائل اقتصادی پاسخ داد و گفت: دولت می‌داند که میزان بدهی کلی بالا رفته و از حدود ایمن گذشته است و در این راستا زمانی برای بازگرداندن آن به سطح امن نیاز دارد.

وی با تاکید بر پایبندی دولتش به توافقنامه گاز با اسرائیل گفت: این توافقنامه در راستای منافع و نیازهای شدید ما به انرژی است.

اردن و رژیم صهیونیستی اواخر سپتامبر ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای در راستای واردات گاز طبیعی از حوزه دریایی لفیتان به امضا رساندند.

52310

کد N1561001

وبگردی