آفتاب

آلمان به دنبال یافتن جایگزینی برای پایگاه هوایی اینجرلیک

آلمان به دنبال یافتن جایگزینی برای پایگاه هوایی اینجرلیک

ایسنا نوشت: براساس گزارشی، ارتش آلمان در تلاش است تا خارج از ترکیه پایگاهی برای عملیات‌های خاورمیانه‌ای خود بیابد اما صدراعظم آلمان می‌گوید که هیچ اقدامی انجام نشده است.

روزنامه آلمانی بیلد امروز (شنبه) گزارش داد که ارتش آلمان به درخواست بوندستاگ (پارلمان مرکزی آلمان فدرال) در قبرس، اردن و کویت به دنبال یک پایگاه هوایی است. طبق این گزارش، مقام‌های ارتش آلمان قرار است امروز برای گفت‌وگو درباره این موضوع به امان، پایتخت اردن سفر کنند.

براساس گزارش‌ها، طرح‌های جامعی به‌زودی برای جابجایی پایگاه ارتش آلمان تدوین می‌شود. با این حال، یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان می‌گوید که سفر امروز به امان برای بررسی هماهنگی‌های آتی در صورت وقوع حالت اضطراری است. این سخنگو گفت: هنوز بسیار زود است که بخواهیم بگوییم که آیا خروج نیروهایمان از اینجرلیک ضروری است یا خیر. با این حال، هرگونه جابجایی نیازمند چندین هفته زمان است.

در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گزارش‌ها مبنی بر اینکه ارتش آلمان در ترکیه قصد دارد به پایگاه دیگری برود،‌ رد کرد.

مرکل گفت: تا به این لحظه همه چیز خوب و مناسب است. می‌خواهم با تاکید دوباره بگویم که اصلا اینجرلیک موضوع مورد بحث نیست. تاکید می‌کنم که ارتش تنها برای رعایت جوانب احتیاطی در صورت اضطرار به دنبال بررسی پایگاه‌های دیگر در اردن و قبرس است.

پایگاه اینجرلیک میزبان حدود ۱۲۰۰ پرسنل ارتش آلمان و نیز جت‌های شناسایی آنهاست. این پایگاه به لحاظ جغرافیایی که در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است. روابط دو کشور بر سر پایگاه اینجرلیک تیره و تار شده است. مقام‌های آلمانی نگران نحوه مدیریت ترکیه در این پایگاه هستند. دولت ترکیه هم امسال به سختی به قانونگذاران آلمانی اجازه داد تا از این پایگاه بازدید کنند. عمده این تحولات پس از آن به وجود آمد که برلین قطعنامه‌ای را در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان "نسل‌کشی" به دست امپراتوری عثمانی به تصویب رساند.

52310

کد N1561000

وبگردی