آفتاب

گوش هایی که دیگر تحمل شنیدن ندارند

گوش هایی که دیگر تحمل شنیدن ندارند

کرمانشاه- ایرنا- بوق خودروها امروز کارکردهای بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده و اگر زمانی رانندگان در مواقع خیلی ضروری به عنوان یک هشدار از آن استفاده می کردند امروز به وسیله ای برای بروز احساسات و همچنین رفتارهای تعاملی تبدیل شده که گوش ها را می خراشد و آلودگی صوتی را به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بوق خودروها در کنار سایر آلاینده های صوتی در شهرها امروز علاوه بر گوش، خراشی بر پیکر شهروندان خسته نیز کشیده و متاسفانه برخی از رانندگان با علم به مزاحم بودن بوق خودرو همچنان از آن به عنوان وسیله ای برای رتق و فتق امور خود استفاده می کنند.
شهرها در کنار بسیاری از مسایل و مشکلات خود درگیر انواع صداهای مزاحم و آلودگی های صوتی نیز شده است و گویا به دلیل نداشتن متولی مستقیم این معضل قرار نیست حل نشود و همچنان لاینحل باقی مانده و هر روز نیز به دلیل نبود کنترل و نظارت بر میزان این آلودگی افزوده می شود.
رشد فن آوری در اغلب بخش ها نه تنها آرامش و آسایش را برای بشر به ارمغان نیاورده بلکه در برخی موارد آرامش را از آنها نیز سلب کرده است، آلودگی صوتی یکی از معضلاتی است که با ماشینی شدن زندگی گریبان بشر امروزی را گرفته است.
صدای بوق خودروها، صنوف مزاحم داخل شهر، دستفروشان دوره گرد، ساختمان سازی و سایر موارد این چنینی به افزایش صوت و صدا در سطح شهرها افزوده و این معضل به هزاران مشکل دیگر شهروندان اضافه شده و گویا سازمان و ارگانی هم به صورت مستقیم مسوول پیگیری و رفع این معضل نیست.
نقض حقوق شهروندی توسط برخی افراد به امری طبیعی تبدیل شده و این روزها در سطح شهرهای کشور مصادیق فراوانی از نقض حقوق شهروندی را می توان به صورت روزانه دید و بسیاری از شهروندان نیز به دلیل اینکه تعریف دقیقی از حقوق شهروندی در کشور ما نشده و ارگانی هم به صورت مستقیم وظیفه احقاق این حق و پیگیری آن را به عهده ندارد، به آسانی از کنار آن می گذرند مبادا برای خود دردسری درست کنند.
کارشناسان حوزه بهداشت و محیط زیست در ارتباط با آلودگی صوتی معتقدند؛ منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تاثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و به ویژه اختلال در اعصاب شنوایی را به دنبال داشته باشد.
آستانه تحمل گوش انسان در حدود 130 دسی‌بل (واحد اندازه ‌گیری آلودگی صوتی است) و بیش از این میزان صدا و صوت گوش و در کل جسم انسان را آزار می دهد و از آن به عنوان آلودگی صوتی نام می برند.
حمل و نقل عمومی، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی (مترو) و همچنین نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، کارگاه ها، فرودگاه ها، پایانه های حمل و نقل، توقف گاه های دایمی وسائط حمل و نقل عمومی، تعمیرگاه های وسائط نقلیه موتوری، بندرها، میادین تیر، ژنراتورها و موتورهای تولید برق از جمله آلایندگان صدا و صوت محسوب می شوند.
کلانشهر حدود 900 هزار نفری کرمانشاه هم مانند بسیاری از شهرهای کشور مصون از این نوع آلودگی نیست و آنچه در این شهر گوش ها را بیش از همه آزار می دهد بوق های مکرر خودروهای سواری مسافرکش در خیابان ها است، این بوق اغلب در اوایل صبح و هنگام غروب امان شهروندان را می برد و رانندگان برای یافتن مسافر از بوق های مکرر استفاده می کنند.
وانت های دوره گرد میوه فروش، نان خشکه، آهن آلات قراضه و سایر دوره گردها نیز در طول روز میزان آلودگی صوتی را افزایش می دهند و با بلندگو و حنجره های طلایی خود به این معضل شهری دامن می زنند.
در برخی از اوقات روز هم شاهد درگیری برخی از همسایگان با آلایندگان صوتی نیز هستیم؛ یکی بیمار دارد و دیگری کودک شیر خواره و یکی هم درس می خواند و همه اینها با صداهای مزاحم از کوچه پس کوچه های شهر واکنش نشان می دهند سلب آسایش می شوند.
فقر فرهنگی را شاید دلیل مهم ایجاد مزاحمت از سوی شهروندان تلقی کنیم، رفع معضل آلودگی صوتی که توسط برخی افراد به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه ایجاد می شود شاید به ضعف فرهنگی جامعه برگرد و تقویت فرهنگ عمومی شاید بخشی از این معضل را برطرف کند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه معتقد است که رفع بسیاری از معضلات شهری از جمله آلودگی های صوتی نیازمند فرهنگسازی و عزم عمومی است و می گوید: این گونه مسایل با دخالت پلیس مرتفع نمی شود.
سرهنگ محمدرضا آمویی اظهار کرد: در همه شهرهای کشور با معضل آلودگی صوتی ناشی از بوق زدن های مکرر خودروها روبرو هستیم و مختص به کرمانشاه نیست و این معضل شهری را تنها باید با کار فرهنگی رفع نماییم.
او بر اجرای برنامه های فرهنگی برای سنین پایه در مدارس و مهدهای کودک تا دیگر سطوح جامعه تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ رعایت حقوق شهروندی و مزاحمت ایجاد نکردن به مردم را ترویج دهیم و به فرزندان خود نیز یاد بدهیم که به حقوق دیگران احترام بگذارند.
او به تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر نیز دراین رابطه معتقد است و میگوید: باید در این ارتباط همه شهروندان احساس مسوولیت کنند و به رانندگانی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند متذکر شوند که عمل آنها خلاف عرف عمومی است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: اداره آموزش همگانی این معاونت در راستای برنامه های اطلاع رسانی و فرهنگسازی، آموزش رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را به قشرهای مختلف ارایه می کند.
سرهنگ آمویی افزود: آموزش رعایت قوانین و مقررات جزو وظایف پلیس است که در این رابطه در طول سال برنامه های زیادی برگزار می شود.
وی از رسانه ها نیز خواست روی این موضوعات بیشتر مانور دهند و مردم را با قوانین و مقررات آشنا سازند.

** آلودگی صوتی منبع بسیاری از بیماری ها
کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت معتقدند تاثیر آلودگی صوتی بر سلامتی از طریق افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون، افسردگی، کاهش شنوایی و افزایش استرس تا جایی است که سازمان جهانی بهداشت آلودگی صوتی را 'طاعون مدرن' نامیده است.
آلودگی صوتی دومین عامل مخرب زیست محیطی تاثیرگذار بر سلامت است، جایگاه اول به آلودگی هوا اختصاص دارد و سازمان جهانی بهداشت در سال 2014 میلادی از آلودگی هوا به عنوان مهمترین عامل بروز سرطان نام برد.
آلودگی صوتی احتمال ابتلا به افسردگی را 25 درصد افزایش می دهد، آلودگی صوتی ناشی از ترافیک خطر حمله قلبی را افزایش می دهد و زندگی در مکان های پرسر و صدا سبب چاقی می شود.
آلودگی صوتی یکی از مهمترین دلایل اختلال خواب، کاهش شنوایی و استرس است که موجب بروز بیماری های زیادی در انسان می شود.

** محیط زیست با واحدهای آلاینده صوتی برخورد می کند
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه مهمترین آلاینده در استان کرمانشاه اکنون مربوط به ریزگردها است، گفت: از آلودگی صوتی در شهر هم می توان به عنوان یکی از آلاینده ها نام برد که می تواند بر روی روح و جسم انسان ها تاثیر منفی بگذارد.
غلامحسین کاظمی، از واحدهای صنعتی و تولیدی، اصنافی مانند جوشکاری ها، تعمیرگاه ها و همچنین خودروها به عنوان مهمترین آلاینده های صوتی در شهر کرمانشاه نام برد و افزود: شهرداری به عنوان متولی شهر مامور شناسایی و معرفی واحدهای آلاینده صوتی و یا خودروها به محیط زیست است.
او با بیان اینکه محیط زیست از طریق شهرداری به واحدهای آلاینده صوتی در سطح شهر تذکرهای لازم را می دهد گفت: در بحث خودروها هم راهنمایی و رانندگی باید با متخلفان دراین حوزه برخورد کند.
او تاکید کرد همه خودروها باید برگه معاینه فنی داشته باشند و خودروهای فاقد این برگه باید متوقف و از تردد آنها جلوگیری شود.
او تاکید کرد که تمام خودروها از نظر وضعیت آلودگی صوتی باید مورد سنجش و معاینه قرار بگیرند و راهنمایی و رانندگی باید این خودروها را همواره مورد ارزیابی قرار دهد.
مدیرکل محیط زیست کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این اداره کل با آلودگی های صوتی حاد برخورد قانونی می کند، گفت: بعد از شناسایی واحدهای آلاینده در سطح شهر، میزان الودگی این واحدها مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد و در صورتی که از حد مجاز بیشتر باشد برخورد قانونی می کنیم.
کاظمی یادآور شد که در جلسات مختلف استانی و شهرستانی موضوع آلایندگی در شهر مانند آلودگی صوتی خودروها همواره به صورت مکرر مطرح می شود و محیط زیست پیگیر رفع این معضلات شهری است.

** انتقال اصناف مزاحم به خارج از شهر
یکی از راهکارهای کاهش معضل آلودگی صوتی در شهرها، انتقال اصناف مزاحم از جمله جوشکاری ها و تعمیرگاه ها به خارج شهر است، دستگاه های مرتبط باید با ایجاد یک شهرک تخصصی در خارج از شهر تمام این اصناف را در چنین مکانی ساماندهی کند و از این طریق معضل آلودگی صوتی را در شهرها کاهش دهد.
آلودگی صوتی که از طریق خودروها ایجاد می شود نیز باید از طریق راهنمایی و رانندگی به صورت جدی پیگیری شود اگرچه این موضوع در حوزه خودرو نیاز به فرهنگ سازی دارد و برخورد قهری زیاد نمی تواند جوابگو باشد اما با ایجاد قوانینی بازدارنده و اعمال آن می توان بخشی از این معضل را نیز حل کرد.
شهری توام با آرامش و آسایش نیاز به مشارکت فعال شهروندان دارد و از این رو همه مردم باید در این راستا تلاش نمایند و تک تک افراد در این ارتباط احساس مسوولیت کنند.
3033/8066. خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی.
کد N1560733

وبگردی