آفتاب
تاکید سومین جشنواره نوای خرم بر اخلاق‌مداری؛

اگر حاشیه‌سازی نکنیم نیازی به کمپین‌سازی نداریم

اگر حاشیه‌سازی نکنیم نیازی به کمپین‌سازی نداریم

نشست خبری جشنواره نوای خرم پنجشنبه؛ چهارم آذرماه؛ با حضور بردیا صدرنوری (مدیر جشنواره نوای خرم)، رضا خرم‌ (فرزند استاد همایون خرم) و ناصر ایزدی (مدیر اجرایی جشنواره و آهنگساز و رهبر ارکستر) در منزل مرحوم همایون خرم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بردیا صدر نوری در ابتدای این نشست با اشاره به دو دوره گذشته جشنواره خرم اظهار کرد: جشنواره نوای خرم در سال 93 با 78 شرکت‌کننده و در سال 94 با حضور 700 شرکت‌کننده در قالب 260 گروه برگزار شد. در سال جاری نیز تاکنون 250 از 32 شهر کشور ثبت‌نام کرده‌اند. البته ثبت‌نام داوطلبان تا یازدهم آذرماه همچنان ادامه دارد.

او با بیان دلایل نامگذاری این جشنواره به نام همایون خرم گفت: ما کشوری با پیشینه فرهنگی غنی هستیم و موسیقی یکی از مولفه‌های این فرهنگ است و هر چه برای حفظ این سرمایه گرانبها تلاش کنیم؛ می‌توانیم آثار آن را در نسل‌های بعدی ببینیم. از همین‌رو برای ارتقای بینش فرهنگی و موسیقیایی خانواده‌ها به سراغ کودکان رفتیم چراکه آن‌ها ظرف وجودشان آماده پذیرایی از هنر است.

مدیر جشنواره نوای خرم ادامه داد: در فضایی که انواع و اقسام موسیقی وجود دارد وظیفه همه ما است تا به کودکان‌مان حق تمیز دهیم تا بتوانند با شناخت کامل موسیقی خوب را از موسیقی نامناسب تشخیص دهند و ما سعی می‌کنیم با آموزش آن به کودکان‌مان موسیقی اصیل که سرمایه فرهنگی‌مان است را پاس داریم و تقویت کنیم و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. تمرکز ما بیشتر بر خانواده‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی است تا استقبال بیشتری از این جشنواره صورت گیرد.

صدر نوری با بیان اینکه به دنبال موسیقی غنی و ایرانی هستیم؛ به نام‌ جشنواره نوای خرم اشاره کرد و گفت: استاد همایون خرم غیر از اینکه در زمینه موسیقی بسیار مشهورند از نظر اخلاق‌مداری نیز چهره معروفی در بین اهالی هنر محسوب می‌شوند. ما نیز باید برای اخلاق در عرصه فرهنگ جایگاه ویژه‌ای باز کنیم و بیشتر به آن بپردازیم از همین‌رو یکی از جنبه‌های جشنواره نوای خرم توجه ویژه به مسائل اخلاقی در عرصه فرهنگ و هنر است. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حامیان مالی جشنواره گفت: قرار است در دور سوم حامیانی جشنواره نوای خرم را همراهی کنند اما ما در این جشنواره خط قرمزهایی داریم و حامیان ما باید با ویژگی‌های جشنواره منطبق باشند و اصول ما را بپذیرند. 

برنامه‌های جشنواره بلندمدت است

مدیر جشنواره نوای خرم با اعلام اینکه امسال در جشنواره نوای خرم علاوه بر آثار همایون خرم؛ آثار روح‌الله خالقی و تجویدی نیز اضافه شده، گفت: برنامه‌های ما برای جشنواره بلندمدت است و هدف ما این است که این جشنواره را به سطح بین‌المللی برسانیم اما باید آهسته آهسته پیش برویم. یکی از اقدامات ما در جشنواره امسال اضافه شدن آثار استاد خالقی و استاد تجویدی به بخش مسابقه جشنواره است.

رضا خرم فرزند استاد همایون خرمنیز در ادامه این نشست با اشاره به روند شکل‌گیری این جشنواره گفت: هدف ما این است که در این جشنواره به موسیقی‌ای بپردازیم که سال‌هاست به آن توجه نشده است. اوج موسیقی ما در ده 30 و 40 و اوایل دهه 50 شمسی بود اما پس از آن حلاوت و شیرینی از موسیقی ما رفت. از همین‌رو ما قصد داریم تا کودکان‌مان را با موسیقی‌ای آشنا کنیم که مردم آن‌ را دوست دارند.

آثار خالقی و تجویدی در جشنواره نوای خرم

او ادامه داد: در دو دوره گذشته که آثار استاد همایون خرم توسط کودکان و نوجوانان اجرا می‌شد؛ ما نتایج خوبی را شاهد بودیم و این اقدام بازتاب‌های خوبی از سوی والدین و آموزشگاه‌ها داشت. از همین‌رو تصمیم گرفتیم امسال نیز آثار علی تجویدی و روح‌الله خالقی را نیز اضافه کنیم. در موسیقی اصیل ایرانی عبدالعلی وزیری، ابوالحسن خان صبا و روح‌الله خالقی از کسانی بودند که بسیار مشهور هستند اما در میان این سه نفر نیز روح‌الله خالقی مظهر موسیقی ارکسترال است و موسیقی را از حالت انفرادی خارج کرده و در آهنگ‌هایش تنظیمات مدرن را به کار برده و علی تجویدی نیز ملودی‌ساز خوبی بوده است. ما نیز تصمیم گرفتیم تا آثار این هنرمند را در جشنواره امسال وارد کنیم.

کار با کودکان همان حس استیج را برایم دارد

ناصر ایزدی (آهنگساز و مدیر اجرایی جشنواره نوای خرم)نیز در ادامه با اشاره به اینکه قصد داریم از این طریق دوباره به موسیقی اصیل ایرانی بها بدهیم؛ گفت: موسیقی اصیل ایرانی از ریشه‌های ما محسوب می‌شود و در واقع این کار ارج نهادن به گذشتگان است.

او درباره همکاری با جشنواره نوای خرم گفت: این جشنواره تنها جایی است که وقتی در آن مشغول فعالیت هستم همان حسی را دارم را که پس از اجرا روی استیج دارم و این بسیار برایم لذت‌بخش است.

مدیر اجرایی جشنواره نوای خرم ادامه داد: جشنواره نوای خرم در دوره دوم به مدت 4 روز اجرا شد اما امسال از 15 دی شروع شده و روز 17 دی ماه نیز مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت برگزار می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه انتخاب نفر اول در این جشنواره بسیار سخت است، گفت: بچه‌ها بسیار با عشق کار می‌کنند. سال گذشته به تمامی کسانی که به مرحله دوم رسیدند جایزه‌ای اهدا کردیم.از برگزیدگان نیز به طور ویژه تقدیر شد. 

موسیقی مد ماندگار نیست

او ادامه داد: در حقیقت قصد ما تشویق کودکان است تا بدانند ریشه‌های فرهنگی‌شان در چیست. اگرچه امروز موسیقی‌های مختلفی شنیده می‌شود اما بیشتر آنها مد است که قطعا تاریخ مصرف دارد و تمام می‌شود و آنچه باقی می‌ماند؛ ریشه‌هاست. ما قصد داریم این ریشه‌ها را ماندگار کنیم و کودکانمان با وام گرفتن از ریشه‌ها هم اخلاق و هم اجرا را بیاموزند.

مدیر اجرایی جشنواره خرم به راه‌های ارسال آثار اشاره کرد و گفت: متقاضیان می‌توانند از سه طریق سایت خرم فستیوال، کانال تلگرام و ارسال cd از هر نقطه‌ای از ایران که بخواهند آثارشان را برای ما ارسال کنند.

در ادامه خرم با اشاره به هزینه‌های برگزاری جشنواره نوای خرم گفت: قطعا از بعد معنوی؛ خدا و روح پدر تا اینجا به ما کمک کرده‌اند اما از لحاظ مادی مسلما دریادلی آقای صدر نوری باعث تدوام این جشنواره شده است و با توان مالی خود تا اینجا ادامه دادند. البته ما به دنبال حامیانی نیز بودیم اما قطعا کسانی را می‌پذیریم که شرایط ما را قبول کنند.

نت‌های زیادی از همایون خرم هنوز منتشر نشده

او درباره آثار منتشر نشده‌ی استاد همایون خرم اظهار کرد: 6 اثر کامل به همراه اشعاری از بیژن ترقی، هوشنگ ابتهاج، سعدی و مولانا نیز موجود است که هنوز منتشر نشده و نت‌های آنها نوشته شده.

خرم ادامه داد: 10 اثر بدون شعر و آهنگ کامل ساخته شده که صفحات نت آن موجود است و در اختیار آقای شهرکی قرار گرفته و قرار است اجرا شود چراکه آقای شهرکی به پدر نزدیک بودند و کاملا می‌توانند آنچه را که پدر می‌خواست؛ آماده کند.

هدف جشنواره تقویت پایه‌های موسیقی است

خرم درباره بخش آهنگسازی در جشنواره نوای خرم گفت: مخاطبان جشنواره بسیار کم سن وسال هستند؛ از همین رو در زمینه آهنگسازی بسیار کم تجربه هستند اما با همین روش که در حال اجرای آن هستیم؛ باعث می‌شویم پایه‌های علمی کودکان در زمینه موسیقی تقویت شود تا آهنگ‌های خوب تولید شود.

صدر نوری نیز درباره بخش آهنگسازی در جشنواره نوای خرم اظهار کرد: در جشنواره امسال به بخش آهنگسازی نیز پرداخته شده و امتیاز ویژه در فراخوان در نظر گرفته شده. البته توقع ما از بچه‌ها در حد استعداد و توانایی آنهاست. یکی از بخش‌های دیگری که احتمالا سال آینده وارد جشنواره می‌کنیم بخش پرفورمنس است.

راه‌ اندازی کمپین احترام به پیشکسوت

مدیر جشنواره نوای خرم با اشاره به کمپین‌های ایجاد شده در جامعه موسیقی گفت: حجم فضای موسیقی آنقدر گسترده نیست که اهالی موسیقی نتوانند همدیگر را تحمل کنند و معتقدم هر گل؛ رنگ و بوی خود را دارد و اهالی موسیقی باید آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند.

او ادامه داد: کودکان ما باید بیاموزند قابلیت‌های موسیقیایی‌شان را تقویت کنند و وارد مسایل حاشیه‌ای نشوند و سعی کنیم آنها را در راستای اهداف و بینش حرفه‌ای موسیقی هدایت کنیم تا راه‌اندازی کمپین‌ها. 

او تاکید کرد: موسیقی ما دچار مسایل ریشه‌ای‌تری است تا اینکه بخواهیم از طریق یک کمپین؛ مدیر یک جشنواره را زیر سوال ببریم. در سال گذشته از جشنواره نوای خرم گزارشی برای تلویزیون تهیه شد اما هنگام پخش تنها چیزی که در گزارش نشان داده نشد کودکان بودند چراکه گزارش باید با اهدافی خاص جلو می‌رفت.

او با تاکید بر اینکه نباید کودکان را وارد مسائل حاشیه‌ای کنیم؛ گفت: ما در راستای بحث اخلاق‌مداری جشنواره؛ کمپینی راه‌اندازی کردیم با عنوان "احترام به پیشکشوت" و از کودکان می‌خواهیم یک جمله به پدربزرگ یا مادربزرگ هنرمند بگویند و برای ما ارسال کنند تا در جشنواره منتشر کنیم.

صدر نوری با بیان اینکه خیلی اوقات دچار روزمره‌گی می‌شویم و مسیر اصلی‌مان را گم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: قصد داریم از طریق کودکان پیامی را به بزرگترها و پیشکشوتان که عمری کار هنری انجام داده‌اند برسانیم.

او با اشاره به اینکه برخی می‌گویند چرا کودکان در این جشنواره موسیقی کودکان را نمی‌نوازند، گفت: اگر به کودکان خوراکی در سطح خودشان در فضای موسیقی خورانده شود؛ بسیار خوب است اما هدف این جشنواره و رویکرد آن چیز دیگری است و ما بر اصالت آثار و موسیقی اصیل توجه داریم.

او همچنین درباره مدیریت هزینه‌ها تاکید کرد: تلاش ما در این مدت بر این بوده تا از کمترین هزینه بهترین خدمت با بالاترین کیفیت را انجام دهیم. کادر اجرایی جشنواره ما از 7 نفر تشکیل شده در حالی که کادر اجرایی جشنواره‌های دولتی در بیشتر اوقات از شرکت‌کنندگان جشنواره بیشتر هستند.

کد N1560697

وبگردی