آفتاب
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اولین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا:

خشونت و افراط‌گرایی می‌تواند جهان را با چالش‌های جدی مواجه کند

خشونت و افراط‌گرایی می‌تواند جهان را با چالش‌های جدی مواجه کند

حجت الاسلام قاضی عسگر گفت: خشونت و افراط‌گرایی می‌تواند جهان و بشریت را با چالش‌های جدی مواجه کند و این موضوعات اصولاً منشأ دینی ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم اولین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا با تأکید بر ضرورت انجام اینگونه برنامه‌ها و ایجاد زمینه گفت‌وگو و تفاهم گفت: اسلام دینی است که به صراحت معتقد است برای گفت‌وگو و تعامل نباید به دین و عقیده طرف مقابل نگاه کرد؛ بلکه باید به صورت یکسان و برای دستیابی به رشد و تعالی به گفت‌وگو پرداخت و سخن را شنید و بهترین را انتخاب و هر آنچه مطلوب و منطقی است را جذب کرد.

وی با بیان اینکه اسلام بر پرهیز از خشونت، افراط و تحمیل نظر بر دیگران تأکید می‌کند، افزود: خشونت و افراط‌گرایی می‌تواند جهان و بشریت را با چالش‌های جدی مواجه کند و این موضوعات اصولاً منشأ دینی ندارند.

قاضی‌عسکر ادامه داد: باید نقاط مشترک را درک و بر روی آنان تفاهم کرد. اینگونه نشست‌ها و به طور خاص در اسلام و مسیحیت این زمینه‌ها بسیار فراهم است که نمونه آن را در جریان برگزاری دهمین گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت مشاهده شد. گفت‌وگوهای ایران و اروپا هم همزمان با این برنامه برگزار می‌شود و این اقدامات می‌تواند نقش بسیار سازنده و جدی را در تعامل و توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی در جهت ایجاد صلح و ثبات در جهان به دنبال داشته باشد.

بنا بر اعلام این خبر، در این برنامه که به مدت دو روز از سوی مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی معاونت آموزش و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا به میزبانی بنیاد دایرةالمعارف ایتالیا برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، مسجدجامعی، استاد دانشگاه و سفیر اسبق کشورمان در واتیکان، محمدجواد صاحبی، رییس شورای علمی دبیرخانه دین‌پژوهان کشور، سید یحیی یثربی، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، محمدمهدی مظاهری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رییس مؤسسه فرهنگی اکو، سید احمدرضا خضری، استاد دانشگاه و رایزن اسبق کشورمان در اسپانیا و مشاور رییس دانشگاه تهران، محمدجعفر جوادی‌ارجمند، استاد دانشگاه تهران، اکبر قولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا  و جمیله کوکبی از مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حضور دارند.

ماسّیمو برای، رییس بنیاد داریرة‌المعارف ایتالیا و وزیر سابق میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری این کشور، مارکو مانچینی، معاون وزیر آموزش دانشگاه و تحقیقات ایتالیا و ایران‌شناس و رییس موسسه مطالعاتی خاورمیانه و آفریقا، آدولفو مورگانتی، بنیانگذار انجمن فرهنگی بین‌المللی هویت اروپا، پیتر آنجلو بوتافوکو، نویسنده و روزنامه‌نگار، آدریانو روسی، استاد شرق‌شناسی ناپل و متخصص زبان پهلوی، فلیچتا فرارو، ایران‌شناس و فارغ التحصیل زبان و ادبیات فارسی، ماسیمو پاپا، حقوقدان و اسلام‌شناس و ایران‌شناس و تعدادی از دیگر شخصیت‌های برجسته فرهنگی این کشور، هیأت فرهنگی ایتالیا در این گفت‌وگوها هستند.

کد N1560337

وبگردی