آفتاب
استاندار قزوین:

ظرفیت قوانین و مقررات جوابگوی اقتصاد مقاومتی نیست

ظرفیت قوانین و مقررات جوابگوی اقتصاد مقاومتی نیست

قزوین- استاندار قزوین گفت: ظرفیت قوانین و مقررات در کشور برای اجرای اقنصاد مقاومتی خوب نیست و از نمایندگان انتظار داریم با اصلاح و بازنگری قوانین به مسئولان کشور کمک کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین جلسه ستاد فرکاندهی اقتصاد مقاومتی پنجشنبه شب با حضور فراهانی مدیر اجرایی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، اشرفی معاون امور آمایش و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاههای اجرایی در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار  شد.

فریدون همتی در این جلسه گفت: بدنبال اقدام و عمل هستیم و تلاش می کنیم با دیدگاههای تئوری در کنار عمل به ماموریت خود عمل کنیم.

استاندار تصریح کرد: دولتها معمولا با مشکلاتی در زمان مسئولیت خود مواجه می شوند و تا بخواهند برنامه ریزی انجام شده را به نتیجه برسانند فرصت را از دست می دهند و کارها نیمه تمام می ماند در حالی که باید مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با ارائه آمارهای واقعی از وضعیت موجود به برنامه ریزی منطقی کمک کنند.

همتی گفت: در سالهای گذشته با اعمال تحریمها ضمن ایجاد مشکل در فروش نفت دسترسی ما از بازارهای بین المللی هم قطع شد و در فروش بسیاری از کالاهای خود دچار چالش شدیم و اگر بخواهیم امروز مشکل بیکاری را حل کنیم باید به تولید و فروش محصول فکر کنیم.

استاندار بیان کرد: با تعامل مثبت و موثر با کشورهای جهان باید تولیدات خود را صادر کنیم و از این محل به اشتغال پایدار و کسب درآمد بیندیشیم.

وی اظهارداشت: در یک دهه آینده با ۱۵ میلیون نفر جویای کار مواجه خواهیم شد و باید سالانه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم که برای تحقق این برنامه باید سالی ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کینم که تامین این مبلغ به تنهایی در داخل ممکن نیست.

همتی گفت: در این شرایط به سرمایه های خارجی هم نیازمند هستیم تا بتوانیم در بهترین شرایط برای حداقل  ۸۰۰ هزار نفر در سال شغل ایجاد کنیم و در این مسیر شناسایی و دسترسی به بازارهای بین المللی ضروری است.

ظرفیت قوانین و مقررات جوابگوی اقتصاد مقاومتی نیست

استاندار اظهارداشت: در شرایطی که همه بسیج شده ایم تا اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم اما ظرفیت قوانین و مقررات ما خوب نیست و نمی توانیم برنامه ها را اجرا کنیم لذا از نمایندگان انتظار داریم با اصلاح و بازنگری قوانین به کمک ما بیایند.

وی اضافه کرد: وقتی برنامه از بالا نوشته می شود و باید از پایین توسط مدیران اجرا شود دچار مشکل می شویم و متمرکز بودن نظام برنامه ریزی چالش زاست و اگر استانداران اختیارات بیشتری داشته باشند می توانند در محل تصمیم گرفته و موانع را بسرعت از مسیر بردارند.

همتی یادآورشد: قوانین سخت گیرانه در حوزه مالیات و تامین اجتماعی مشکل ساز است و تولید را دچار وقفه و رکود می کند و این قوانین باید اصلاح شود تا کسب و کار رونق گیرد.

وی گفت: باید باور کنیم که واحدهای تولیدی در صورت شکوفایی و فعالیت مستمر قادرند مالیات و بیمه را پرداخت کنند و واحد ورشکسته و نیمه تعطیل از دادن حقوق دولت ناتوان خواهد شد لذا همه باید تلاش کنیم تا چرخ تولید بچرخد.

استاندار اضافه کرد: در شرایط کنونی همه مردم، رسانه ها، ائمه جمعه از ما توقع دارند با ایجاد اشتغال بتوانیم بیکاری را مهار و برای جوانان شغل ایجاد کنیم و این کار نیازمند عزم همگانی و همراهی همه دستگاههای اجرایی است.

کد N1559968

وبگردی