آفتاب

تاسی به سیره امام و رهبری، رمز درخشش بسیج - کرم محمدی*

تاسی به سیره امام و رهبری، رمز درخشش بسیج - کرم محمدی*

پنجم آذرماه روز بسیج به عنوان شجره طیبه انقلاب میراث ماندگار معمار کبیر نظام اسلامی امام خمینی (ره) در تقویم تاریخ ایران اسلامی ثبت شده است

درست 22 روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، امام خمینی (ره) فرمان تشکیل ارتش 20 میلیونی در قالب بسیج را صادر کردند. نیرویی مردمی که خالصانه و بی ادعا و با روحیه انقلابی در دوران دفاع مقدس امتحان خود را به بهترین نحو ممکن و در سخت ترین شراط و میدان ها که همانا میدان رشادت ، پایمردی و جانفشانی در مواجهه با مین ، توپ ، تیر و ترکش بود، پس داد.
بسیج نهال سرافراز برآمده از انقلاب اسلامی ملت ایران و یادگار گرانسنگ امام خمینی (ره) است. اندیشه ، فکر و راه امام، همواره زنده ، پویا و حرکت آفرین بوده و خواهد بود. بسیج به لحاظ ویژگی های معنونی و ایثار گری ، واجد ارزش های والایی است که همگی آنها برگرفته از منش و دم مسیحایی آن یگانه دوران و عزیز سفر کرده است.
این که مقامات رده های مختلف مدیریتی در همه قوای مملکت و آحاد مردم دوست دارند تا به عنوان یک بسیجی نامیده شوند ، از همین زاویه است.
حضرت امام خمینی (ره) دارای ویژگی های خاص بودند. تخلق به اخلاق الله یکی از این خصائص است. امام پرورش یافته مکتب ائمه اطهار (ع) و نبی مکرم اسلام (ص) بود و در دوران مبارزه و تبعید و سپس در دوران رهبری در مواجه با مخالفان خویش از اخلاق کریمانه اسلامی فاصله نگرفت.
این مهم را می توان در وصیت نامه سیاسی - الهی بنیانگذار گبیر انقلاب اسلامی به عینه مشاهده کرد. آنجا که حتی به اعضای گروهک های مسلح و معاند از سر دلسوزی نصیحت و آنان را به بازگشت به دامن ملت دعوت می کند. تاکید بر وحدت ، اتحاد و انسجام ملی از جمله ویژگی دیگر امام خمینی (ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
اصل مهمی که با بکارگیری آن ، این ملت صدها توطئه را کشف ، مشکلات بزرگی را پشت سر نهاد و سی و هشت سال است به راه خود ادامه می دهد. امام چاره فائق آمدن بر موانع و مشکلات به ویژه توطئه های برنامه ریزی شده و حفظ استقلال و تمامیت ارضی را ، حفظ انسجام ملی می دانستند. موضوعی که البته در مقاطع مختلف کارائی و کارآمدی خود را در عرصه عمل نشان داده است.
بسیج نمونه ای بارز و عینی از وحدت و همدلی همه ادیان ، مذاهب و اقوام ساکن این سرزمین است.
از دیگر شاخصه های درخشان سیره عملی امام راحل امت (ره) ، مردم باوری و مردمداری است. آن یگانه دوران همواره به خدمتگزاری به ملت ایران افتخار می کردند و به صراحت فرمودند: 'اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر از آنست که رهبر بگویید'. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره خود را وقف خدمت به مردم ایران کرد و مردم را ولی نعمت خویش قلمداد فرمود. او تا جائی پیش رفت که در وصیت نامه سیاسی -الهی اش مردم ایران از مردم عهد رسول اکرم (ص) و مردم عراق در عهد امیر المومنین (ع) برتر و بالاتر نام نهاد. این اعتماد امام ، همراهی توام با فداکاری ملت را در پی داشت.
به رغم اعتمادی که آحاد مردم به امام داشتند و محبوبیت کامل معظم له و عواملی که می توانست امام بر اساس آنها انتخابات را به تعویق اندازد ، اما کمتر از 50 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که هنوز عوامل رژیم گذشته در گوشه وکنار کشور حضور فعال داشتند، نوع حکومت را به رای ملت گذاشت. سپس خبرگان قانون اساسی را با رای ملت برگزید. قانون اساسی تدوین شده توسط خبرگان مردم را مجددا به رای ملت گذاشت . امام در اوج 8 سال جنگ تحمیلی حتی یک حوزه رای گیری را به رغم موشک باران و بمباران های وحشیانه رژیم بعثی صدام حسین تعطیل نکرد.
معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران به شعور سیاسی و اجتماعی ملت ایران ایمان راسخ داشتند و این جمله زیبا و تاریخی او که 'میزان رای ملت است' ، سند افتخار انقلاب اسلامی ایران در اتکا به آرای مردم و شکل گیری مردم سالاری دینی است .
مقام معظم رهبری در تمامی موارد راه امام امت را ادامه داده اند و در خصوص رای ملت می فرمایند: 'جمهوری اسلامی بدون رای، نظر و خواست مردم، هیچ است'.
امام و مقام معظم رهبری فراتر از هر گروه ، دسته و جناح سیاسی هستند. زیرا ولایت فقیه ستون خیمه انقلاب اسلامی است.
امروز تجربه مبارک بسیج در فراسوی مرزهای این کشور نیز کارآمدی خود را در صحنه های سخت و دشوار به نمایش گذاشته است. جریان حشدالشعبی در عراق و بسیج مردمی در سوریه که مورد بغض و کینه دول حامی تروریسم قرار گرفته اند، بیانگر این خبر خوشحال کننده است.
به هر حال اگر بخواهیم این نهالی که به دست امام شکل گرفته و امروز به درختی تناور که اصل آن ثابت و شاخه و برگ هایش در اقصی نقاط ایران و جهان می درخشد ، کماکان راه عزتمند خویش را بپیماید ، حتما لازم است تا ویژگی های بنیانگذارش و خلف صالح او ، مقام معظم رهبری را همچنان سرلوحه کار خود قرار دهیم.
دولت تدبیر و امید افتخار دارد که جمع قابل توجهی از مدیرانش از صدر تا ذیل از رزمندگان بسیجی سال های پر افتخار دفاع مقدس هستند و به بسیجی بودن خود می بالند.
**فرماندار گیلانغرب**
کد N1559561

وبگردی