آفتاب
همزمان با صبح پنج شنبه؛

استان سمنان یخ زد/ تداوم بارش‌ها دمای هوا را زیر صفر نگه داشت

استان سمنان یخ زد/ تداوم بارش‌ها دمای هوا را زیر صفر نگه داشت

سمنان - با تداوم بارش ها از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنج شنبه برای نخستین بار در سال جاری دمای تمام شهرهای استان سمنان به زیر صفر رفت و یخ زدگی و بارش برف پدیده غالب تمام نقاط دیار قومس است.

به گزارش خبرنگار مهر، دمای هوای استان سمنان به صورت میانگین همزمان با صبح پنج شنبه چهارم آذرماه۹۵، هفت درجه زیر صفر است و در این بین رضوان با ۱۴درجه زیر صفر سردترین و گرمسار با دو درجه زیر صفر کم برودت ترین شهرهای دیار قومس هستند همچنین آسمان تمام نقاط استان هم اکنون نیمه ابری، همراه با بارش برف و در ارتفاعات کولاک شدید گزارش می شود.

برف شهرهای سمنان، شاهرود، میامی و دامغان را سفید پوش کرده و راه های مواصلاتی تمام روستاهای بخش رضوان، کالپوش، حسین آباد، نردین و مجن را در ساعاتی از شبانه روز مسدود ساخت، از رضوان خبر می رسد که در این منطقه ۲۱سانتی متر برف باریده و تمامی مدارس بخش کالپوش در تمامی نوبت ها تعطیل هستند.

برف چهره استان سمنان را سپید کرد

برف همچنین چهره شاهرود را سپید پوش کرد نخستین برف پائیزی در این شهرستان از صبح پنج شنبه آغاز و پیش بینی ها نشان می دهد تا ظهر این روز ادامه خواهد داشت هم اکنون در این شهر دو سانتی متر برف باریده و تردد در راه های شاهرود-بسطام، شاهرود-دامغان و شاهرود-میامی با زنجیر چرخ و احتیاط کامل آزاد است این وضعیت اما در فولاد محله دامغان نیز به چشم می خورد بارش برف در این منطقه طی سه روز گذشته تا کنون ادامه دارد و از شامگاه گذشته در این محور ۱۱سانتی متر برف باریده است.

هم اکنون دمای هوای سمنان در بیشینه و کمینه برای روز پنج شنبه و جمعه به ترتیب دو درجه زیر صفر تا هشت درجه زیر صفر و یک درجه زیر صفر تا پنج درجه زیر صفر پیش بینی می شود که این امر نشان دهنده آن است که با خروج سامانه بارشی از سمت شرق، کم کم آفتاب روی خوشی به سمنانی ها نشان خواهد داد همچنین بر طبق اعلام هواشناسی در شامگاه گذشته در شهر سمنان یک سانتی متر برف باریده است.

درشاهرود اما وضعیت متفاوت است آسمان این شهر کاملا ابری است و دماسنج عدد ۱۱درجه زیر صفر را نشان می دهد که این وضعیت برای آذرماه تازگی دارد دمای هوای روز پنج شنبه و جمعه این شهرستان در بیشینه و کمینه به ترتیب سه درجه زیر صفر و ۱۲درجه زیر صفر و همچنین سه درجه زیر صفر و هشت درجه زیر صفر پیش بینی می شود همچنین طی ۲۴ساعت گذشته تا کنون در مجن۱۱سانتی متر، در بسطام سه سانتی متر، در قلعه نو خرقان ۱۰سانتی متر و در کلاته خیج هفت سانتی متر برف باریده است.

دامغان نیمه ابری اما سرد

آسمان دامغان نیز پس از دو روز بارش پراکنده همچنان نیمه ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد شدید پیش بینی می شود باد شرقی ۱۰کیلومتر بر ساعت هرچند پایانی بر تند باد های سه روزه دامغان که بعضا سرعتشان به ۵۵کیلومتر بر ساعت می رسید، است اما صبحی سرد را برای این شهر رقم زده است بیشینه و کمینه دمای دامغان برای امروز و فردا به ترتیب دو درجه زیر صفر تا هشت در جه صفر صفر و یک درجه زیر صفر تا شش درجه زیر صفر پیش بینی شده است و همچنان پیش بینی هواشناسی برای این شهر طی روز های جمعه و شنبه، کاسته شدن از شدت سرما، آسمان نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد بود.

این شرایط کم و بیش در گرمسار نیز وجود دارد پیش بینی دمای هوای این شهر برای امروز و فردا به ترتیب بیشینه و کمینه، صفر و پنج درجه زیر صفر و یک درجه بالای صفر تا چهار درجه زیر صفر خواهد بود و آسمان این شهر طی امروز و فردا نیمه ابری، همراه با وزش باد و بارش پراکنده در ارتفاعات گزارش شده است.

نکته قابل توجه در گرمسار که در ایوان کی نیز مثال مشابه آن وجود دارد، رطوبت بالای ۶۰ درصد و بارش پراکنده است که باعث می شود طی امروز فردا از سختی سرما کاسته شده و آسمان به مردم روی خوش نشان دهد همچنین این رطوبت با وجود باد ۱۱کیلومتر بر ساعت، تاثیر خود را بر برودت هوا می گذارد و دمای این شهر برای نخستی بار طی ۷۲ساعت گذشته برای صبح آدینه به بالای صفر خواهد رسید.

دمای هوای ایوانکی نیز مانند گرمسار هم اکنون دو درجه زیر صفر است و پیش بینی برای بیشینه و کمینه دمای این شهرستان طی امروز و فردا به ترتیب یک درجه زیر صفر تا چهار درجه زیر صفر و یک درجه بالای صفر تا دو درجه زیر صفر خواهد بود اما هوای این شهرستان از صبح شنبه به تدریج رو به گرما خواهد داشت.

میامی برفی است

دمای هوای کنونی میامی در اوج ناباوری ۹درجه زیر صفر است و مردم این شهرستان شب گذشته را در دمای غیر معمول ۱۲درجه زیر صفر گذراندند بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان برای امروز وفردا به ترتیب دو درجه زیر صفر و ۹درجه زیر صفر و همچنین دو درجه زیر صفر و شش درجه زیر صفر خواهد بود.

برخی گزارش های غیر رسمی حاکی از آن است که در بخش رضوان شرایط تا مرز بحران پیش رفته است دمای هوای رضوان در شامگاه گذشته به ۲۰درجه زیر صفر رسید و هم اکنون برودت هوا در این بخش و روستاهایش به طور میانگین ۱۳درجه زیر صفر است همچنین بارش ۲۱سانتی متری برف و یخ زدگی راه های این بخش در روستاهای نردین و کالپوش باعث مسدود شدن راه ها و دشواری امداد رسانی شده است.

میامی مدت هاست چنین سرمایی را به خود ندیده و خطر سرمایزدگی محصولات کشاورزی کشت پائیزه در چنین شرایطی بسیار محتمل است همچنین میانگین دمای هوا در سه روز گذشته این شهرستان پنج درجه زیر صفر بوده و در مجموع این سه روز به طور میانگین در سطح شهرستان میامی ۱۴سانتی متر برف باریده است.

در جمع بندی باید گفت، دمای هوای استان امروز و فردا نیز همچنان شرایط سرد خود را تجربه خواهد کرد هرچند به نظر می رسد شهرهای غربی استان با خروج سامانه بارشی از صبح شنبه وضعیت به نسبت گرمتری را مشاهده خواهند کرد اما شهرهای شرقی همچنان تا عصر شنبه با سرمای سخت دست و پنجه نرم خواهند کرد. دمای همه هشت شهرستان استان هم اکنون زیر صفر هستند و بارش برف در شاهرود، دامغان، میامی همچنان ادامه دارد.

کد N1559487

وبگردی