آفتاب
مهر از آسیب‌های فرهنگی دیار نصف‌جهان گزارش می‌دهد؛

تبدیل سینماها به مجتمع تجاری/تخریب مخفیانه و شبانه سینما ایران

تبدیل سینماها به مجتمع تجاری/تخریب مخفیانه و شبانه سینما ایران

اصفهان – مدت‌هاست تجارت رقیب جدی سینماهای اصفهان شده است و هربار شایعه تخریب یک سینما به منظور تبدیل به مجتمع تجاری دل اهالی فرهنگ و هنر اصفهان را می‌لرزاند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - فاطمه کازرونی: موضوع واگذاری سینماهای اصفهان به حوزه هنری که با روشن‌بینی و هوشمندی رهبر معظم انقلاب رخ داد توانست سینماهای این شهر را در شرایطی که، تنها دو سالن سینمایی سپاهان و قدس فعال بود را از  یک ورطه قهقرایی نجات دهد.

بدین ترتیب از سال گذشته تاکنون با واگذاری سینماهای فلسطین، خانواده و ساحل به حوزه هنری کار بازسازی سینماها آغاز و تحولی نوین در فرهنگ سینمایی اصفهان ایجاد شده است.

سینما فلسطین اسفندماه سال گذشته پس از ۷ سال رکود به شکل آبرومندانه‌ای به عنوان سینمای مدرن بازسازی شد و دو ماهی نیز از آغاز بازسازی سینما خانواده می‌گذرد که بعد از آن سینما ساحل در دستور کار قرار دارد.

اما دو شب پیش داستان تخریب‌های شبانه سینماهای اصفهان که از اتفاق در یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تجاری اصفهان – چهارباغ عباسی - واقع شده‌اند تکرار شد

با وجود اینکه سینماهای اندیشه، ایران و همایون (۲۲ بهمن) نیز باید در مرحله بعدی به حوزه هنری واگذار شود اکنون سینما ایران در خطر جدی قرار  گرفته است.

این سینما از سه سال پیش به بهانه عدم سوددهی تعطیل شده است و در این سال‌ها تلاش برای ایجاد تفکر تجاری‌سازی آن توسط برخی افراد به نتیجه نرسید.

اما دو شب پیش داستان تخریب‌های شبانه سینماهای اصفهان که از قضا در یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تجاری اصفهان – چهارباغ عباسی - واقع شده‌، تکرار شد.

این اقدام به گفته مسئولان و کارشناسان بدین منظور انجام می‌شود که کاربری این مکان، غیر سینمایی عنوان شود و به راحتی بتوان درباره آن تصمیم‌گیری‌ کرد گرچه این فکر خیال خامی بیش نیست.

فروش سینما ایران برخلاف دستور رهبری است

سید مصطفی حسینی مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان درباره این اقدام می‌گوید: سینما ایران در فهرست سینماهایی است که باید به حوزه هنری واگذار شود ابتدا توسط سازمان اقتصادی کوثر به بانک دی واگذار و سپس  توسط این بانک به بخش خصوصی فروخته است.

وی با بیان اینکه فروش این سینما به بانک دی و فروش دیگر بار آن به بخش خصوصی خلاف دستور رهبری بوده است، افزود: مباحث حقوقی این سینما توسط حوزه هنری مرکز در حال پیگیری بود و مکاتباتی نیز با دوستان در سال جاری برای که واگذاری انجام شده بود که این تخریب شبانه رخ داد.

بخش خصوصی به هیچ عنوان نمی‌تواند این سینما را تخریب کند، ملک مربوط به حوزه هنری است و تمام مدارک و مستندات حوزه آماده است

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه واحد حقوقی حوزه هنری مرکز در حال پیگیری مباحث حقوقی این سینما است و مدارک لازم را برای ارائه در مراجع قضایی تهیه کرده است، بیان داشت: مالکیت این سینما متعلق به حوزه هنری است و باید به این ارگان واگذار شود.

خیالی خام برای تغییر کاربری سینما ایران

وی اضافه کرد: حتی اگر حوزه  هنری متولی این مجموعه نباشد امکان تخریب آن مطابق قانون وجود ندارد چرا که کاربری سینما به عنوان یک مرکز فرهنگی حتی پس از فروش‌های خلاف قانون بوده و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست اما برخی با تخریب شبانه می‌خواهند کاربری «ایران» را غیر سینمایی وانمود کنند.

حسینی با اشاره به اینکه این سینما پس از دستور رهبری به بانک دی فروخته است، گفت: سینما ایران تا یک تیرماه ۱۳۹۲ به عنوان سینما مورد استفاده بوده است و مزایده واگذاری آن نیز در اردیبهشت ۱۳۹۲  انجام شده که پس از دستور رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ در ارتباط با واگذاری سینماها بوده است و بر این اساس حتی ادعای فروش این سینما پیش از دستور رهبری نیز چاره‌ساز نیست.

وی با بیان اینکه این سینما بزرگ‌ترین سینمای اصفهان با بیشترین ظرفیت صندلی بوده است، گفت: بار دیگر متذکر می‌شوم بخش خصوصی به هیچ عنوان نمی‌تواند این سینما را تخریب کند، ملک مربوط به حوزه هنری است و تمام مدارک و مستندات  حوزه آماده است.

سینما ایران پس از بازسازی به نام نقش‌جهان شناخته می‌شود

با توجه به اینکه سینما ایران جزو سینماهای در فهرست واگذاری به حوزه هنری قرار دارد، این نهاد برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازسازی این سینما را نیز در نظر گرفته است و قرار بود این سینما پس از بازسازی، نام قدیم خود یعنی «نقش جهان» را باز پیدا کند و در این میان برخی شیطنت‌ها برای تخریب این سینما زخمه بر دل اهالی هنر اصفهان است که تمام تلاش خود را برای بازیافتن جایگاه شایسته پایتخت فرهنگی جهان اسلام به کار گرفته‌اند.

مالکیت  سینما ۲۲ بهمن مربوط به حوزه هنری است و از سویی درباره سینما ایران نیز باید بگویم که این سینما تا سه سال پیش فعال بوده است و بر این اساس نمی‌توان کاربری آن را با بهانه‌های بیهوده، غیرسینمایی جلوه داد

سید مهدی سیدین نیا رئیس سابق حوزه هنری اصفهان که در زمان مدیریت خود تلاش‌های زیادی در راستای زنده کردن فرهنگ سینما در اصفهان انجام داد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پس از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر واگذاری سینماهای سازمان اقتصادی کوثر به حوزه هنری سینماهای ساحل، فلسطین و خانواده به این نهاد واگذار شد اما درباره سینما ایران، ۲۲ بهمن و اندیشه این مطلب عنوان شد که این مکان‌ها به عنوان سینما فعال نیستند.

سینما ایران به عنوان مطالبه مردمی جایگاه خود را بازپیدا کند

وی افزود: این در حالی است که مالکیت  سینما ۲۲ بهمن مربوط به حوزه هنری است و از سویی درباره سینما ایران نیز باید بگویم که این سینما تا سه سال پیش فعال بوده است و بر این اساس نمی‌توان کاربری آن را با بهانه‌های بیهوده، غیرسینمایی جلوه داد.

سیدین نیا بیان داشت: طبق دستور رهبر انقلاب  باید این سینماها به حوزه واگذار شود که این امر  به مسیر حقوقی وارد شده بود منتها پیشرفت کندی داشتیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی مسئولان  در قبال مسایل سینمایی و فرهنگی احساس مسئولیت ندارند، اضافه کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده باید  هرچه سریع‌تر واگذاری سینماهای باقیمانده انجام شود و بهتر است سینما ایران به عنوان مطالبه مردمی به جایگاه خود برگردد و بار دیگر به عنوان مکان سینمایی بهره‌برداری شود.

تجارت و فرهنگ دو دشمن دیرینه اصفهان بار دیگر سرشاخ شدند

در شرایطی که چراغ سینما و تئاتر در پایتخت فرهنگی جهان اسلام رو به خاموشی می‌رفت حوزه هنری با اقدامی به جا و موثر پس از دستور رهبری بار دیگر سردی سینماهای اصفهان را گرمایی دلنشین بخشید و با بازسازی سینماهای اصفهان به شکل مدرن و با معماری سنتی اصفهان، فرهنگ زیرزمینی چهارباغ عباسی اصفهان را که غول مدرنی به نام مترو آن را شخم زده است بار دیگر در روی زمین تجلی دوباره بخشید اما گویی تجارت و فرهنگ؛ در این دیار کهن، همچنان با یکدیگر سرشاخ هستند.

سخن تمام هنردوستان و فرهنگیان دیرینه نصف جهان با مسئولان این است که این شهر کهن تاریخی دیگر تاب و توان مقابله با مدرنیزه و اندیشه‌های صرفاً تجاری را ندارد؛ منت بگذارید و دست غول پیشرفت شهری را از سر فرهنگ نصف جهان کوتاه کنید.

کد N1559484

وبگردی