آفتاب
یک هفته با کتاب؛

تصدی دولت در حوزه نشر کاهش می‌یابد/تشکیل شعب رسیدگی به شکایات نشر

تصدی دولت در حوزه نشر کاهش می‌یابد/تشکیل شعب رسیدگی به شکایات نشر

در پیش گرفتن سیاست کاهش تصدی دولت در حوزه نشر و همچنین موافقت قوه قضاییه با تشکیل شعبه‌های ویژه حوزه نشر از جمله اخبار مهم این هفته در حوزه کتاب هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» در این هفته را با سخنان وزیر ارشاد درباره سیاست کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه نشر آغاز می‌کنیم. سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه ۱ آذر در حاشیه نشست با تشکل‌های نشر و اهالی این صنعت که در هتل انقلاب برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: امشب با بخشی از اصحاب نشر و اتحادیه‌های ۱۰ گانه این حوزه نشستی صمیمی داشتیم و دوستان مشکلات این جامعه را مطرح کردند و ما نیز سیاست‌های وزارت ارشاد را تشریح کردیم.

اما بخش مهم سخنان صالحی امیری در این خبر، مربوط به کاهش تصدی گری دولت در حوزه نشر بود. به این ترتیب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه نشر، یادآور شد: سیاست قطعی وزارت ارشاد در این دوره و نیز تاکید رئیس جمهور، تقویت نهادهای صنفی و کاهش تصدی‌گری دولت است.

موافقت قوه قضاییه با تشکیل شعب قضایی ویژه در حوزه کتاب

خبر دوم این گزارش هم مربوط به سخنان وزیر ارشاد است. صالحی امیری در خبر دیگری که روز سه شنبه این هفته منتشر شد، رئیس قوه قضاییه موافقت کردند که در شعب ویژه و به صورت تخصصی به موضوع سرقت‌های ادبی در کتاب‌ها و عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان آثار پرداخته شود.

البته خبر مذکور مربوط به همان نشست دوشنبه شب وزیر با اصحاب نشر بود اما به دلیل اهمیت آن به صورت جداگانه منتشر شد و به موجب اطلاعات درج شده در آن، وزیر ارشاد از موافقت رئیس قوه قضاییه با تشکیل شعب تخصصی برای پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به سرقت‌های ادبی و عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان آثار مکتوب خبر داد و گفت: رئیس قوه قضاییه موافقت کردند که در شعب ویژه و به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته شود.

سخنان صالحی درباره دریافت توکن های ناشران

خبر بعدی این گزارش هم درباره سخنانی است که در نشست مذکور بیان شده است. اما این سخنان مربوط به معاون فرهنگی وزیر ارشاد است. به این ترتیب، سید عباس صالحی در این نشست گفت: تا ۱۰ روز آینده به ۵ هزار ناشر هم در تهران و هم در شهرستان ها، توکن (شناسه الکترونیک) داده خواهد شد تا از حجم مراجعات حضوری آنها به ارشاد کاسته شود.

اعلام میزان فروش پاییزه کتاب بعد از یک هفته

این خبر مربوط به هفته گذشت می شود و اولین روز این هفته منتشر شد. به موجب اطلاعات این خبر، با گذشت کمتر از یک هفته از اجرای طرح پائیزه کتاب در بیش از ۶۰۰ کتابفروشی، تعداد کتاب‌های به فروش رسیده از مرز ۱۶۰ هزار نسخه گذشت. این میزان فروش با توجه به گذشت تنها چند روز از آغاز آن، نسبت به دوره قبل رشدی سه برابری را نشان می‌دهد. بر این مبنا، پیش‌بینی می‌شود میزان فروش در طرح پائیزه کتاب، بیشتر از سه طرح قبلی (کتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه کتاب و تابستانه کتاب) باشد.

طرح «پاییزه کتاب» که با شعار «ایران می‌خواند» در بازه زمانی یک ماه از ۲۴ آبان آغاز شده است و تا ۲۴ آذر سال جاری در کتابفروشی‌های سطح کشور اجرا می‌شود

امضای تفاهمنامه برای ترجمه ۱۶ کتاب ایرانی به ترکی

با ورود به حوزه اخبار بین المللی، به این خبر می رسیم. روز سه شنبه این هفته، تفاهم نامه واگذاری کپی رایت ۱۶ عنوان کتاب ایرانی از سوی آژانس ادبی پل با ناشرانی از کشورهای ترکیه و آلبانی امضا شد.

مجید جعفری اقدم در گفتگویی که این هفته با مهر داشت،با اعلام این خبر و همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب استانبول و حضور این موسسه در نمایشگاه گفت: آژانس ادبی پل علاوه از معرفی ۵۰ عنوان از آثار ایرانی در غرفه  و ملاقات و دیدار با با ۲۰ ناشر ترکیه ایی و چند ناشر خارجی دیگر، جلساتی نیز با مسئولین موسسه تدا (موسسه حمایت کننده از ترجمه و نشر آثار تر در کشورهای دیگر) و مسئول رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه برگزار کرد.

راهیابی ۱۲ تصویرگر ایرانی به کاتالوگ جایزه فرفره طلایی

فریده خلعتبری مدیر انتشارات شباویز هم روز یکشنبه این هفته در گفتگویی که با مهر داشت،  از راه یابی آثار ۱۲ تصویرگر ایرانی در کاتالوگ نخستین دوره از انتخاب برترین تصویرگران کتاب کودک شانگهای خبر داد.

هیئت داوران این جایزه که بین تصویرگران ۱۸ تا۳۹ ساله برگزار می‌شود، از میان آثار راه یافته به دبیرخانه این جایزه ۵۰ اثر را انتخاب می‌کنند. این ۵۰ اثر از جمله آثار شاخص تصویرگران در حوزه تصویرگری کتاب کودک است که قرار است به مدت ۳ روز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شانگهای که در ماه نوامبر برگزار می‌شود برای عموم بازدیدکنندگان به نمایش در آید.

طبق گفته خلعتبری از ۵۰ نفری که فهرست مذکور قرار دارند، ۱۲ تن از تصویرگران ایرانی هستند.

درگذشت ویلیام ترور نویسنده ایرلندی

گزارش این هفته همان طور که اعلام شد، یک خبر درگذشت را نیز در خود جا داده است و به موجب این خبر، ویلیام ترور نویسنده ایرلندی که برای رمان‌ها و داستان‌های کوتاهی که در طول ۵۰ سال کار حرفه‌ای خلق کرده بود شناخته و تحسین می‌شد، درگذشت. انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس» خبر درگذشت این نویسنده را اعلام کرد.

ترور سه بار جایزه وایتبرد را دریافت کرد و در حالی که نامزد نهایی جایزه بوکر بود، از دریافت آن بازماند. او چهار بار نامزد دریافت جایزه بوکر شده بود و سال ۲۰۰۲ انتظار می‌رفت برای رمان «داستان لوسی گالت» این جایزه را دریافت کند اما «زندگی پای» از کانادا برنده آن سال شد.

کد N1559414

وبگردی