آفتاب
سعید باغبانی در گفتگو با مهر:

اکثر نمایشنامه های مذهبی ما عمق کم و تاریخ مصرف دار هستند

اکثر نمایشنامه های مذهبی ما عمق کم و تاریخ مصرف دار هستند

سعید باغبانی کارگردان نمایش «کربلای بدون شمر» معتقد است نمایشنامه نویسی آثار مذهبی عمق کمی دارند و به تکرار افتاده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «کربلای بی شمر» نوشته رضا صارمی و به کارگردانی سعید باغبانی کاری از گروه نمایشی «آریا» از پنجشنبه چهارم آذر در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه می رود. این نمایش که از منتخبین نمایش صحنه ای سوگواره «خمسه» است با تمی مذهبی و با بازی بازیگرانی چون سعید باغبانی، محمد مهدی چایانی، منیژه احمدی، آرش بیات، امیر مسعود درویش، مریم صحبتی، مهسا مغربی اجرا می شود.

سعید باغبانی درباره روایت این نمایش به خبرنگار مهر گفت: این نمایش روایت زندگی مرد کشاورزی است که به خاطر مریضی شمر خوان تعزیه روستایشان و چون پدرش از تعزیه خوانان قدیمی بوده است، در شرایطی قرار می گیرد که جای شمر خوان تعزیه را پر کند اما به دلیل مخالفت همسرش با این کار با چالش هایی رو به رو می شود و در نهایت به این کار تن می دهد. در این میان معین البکاء تعزیه روستا نقش مهمی ایفا می کند.

وی درباره دلایل انتخاب این متن برای اجرا و ویژگی های آن بیان کرد: متن قصه ساده و دلنشینی دارد. ضمن اینکه یک زیر متن طنزی در کار وجود دارد که نمایش را از حالت مذهبی تک بعدی خارج می کند. در واقع به نظرم نمایش خسته کننده ای نیست. در دیالوگ نویسی هم نویسنده دقت زیادی به خرج داده است. شیوه کار هم نمایش میدانی است. با اینهمه تنها دو صحنه تعزیه در کار می بینید و بیشتر نمایش در لایه اجتماعی و خانوادگی می گذرد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه وقتی کاری مذهبی روی صحنه می بریم همه دوست داریم کاری مناسب با مسائل روز کار کنیم اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم نگاهمان نسبت به مسائل روز چیست. در واقع چه تعریفی از مسائل روز داریم. آیا تنها نگاهمان به مسائل اجتماعی خیلی درشت است و یا اینکه نگاهمان به مسائل خانوادگی، دگرگونی های روابط فردی و خانوادگی و تغییر سبک زندگی ها و انتقاد به این موارد هم می شود یا نه. شخصا به این مسائل علاقه بیشتری دارم. در این نمایش هم درست است که بن مایه نمایش مذهبی است اما نقدی به روابط میان حبیب که قرار است شمرخوان تعزیه شود و همسرش زده می شود؛ به عنوان نمونه ای از روابطی که می تواند مورد نقد قرار بگیرد.

باغبانی با بیان اینکه این نمایش در عین حال تلنگری به اعتقادات قلبی ما و کلیشه هایی که در ذهن داریم می زند ادامه داد: بحث پرداختن به نمایش های مذهبی باید ما را به این نقطه برساند که نمایشنامه هایی خلق کنیم که تاریخ مصرف نداشته باشد. امروزه اکثر نمایش های مذهبی ما عمق کم و تاریخ مصرف دارند. اکثر آنها سفارشی نوشته می شوند. سوگواره «خمسه» در این میان یک امکان بسیار خوب است برای تولید نمایشنامه های مذهبی که از بطن جامعه حرف بزند.

وی در پایان گفت: همه ما داستان واقعه کربلا را می دانیم. شاید به چیزی بیش از دیدن و شنیدن این روایت نیاز داریم. به یک نگاه ویژه در ایده و اجرا که بتواند مخاطب را تکان بدهد و او را از تکرار مکررات خسته نکند. مثلا در همین اثر من شکل تعزیه را هم در کار تغییر دادم. قطعا این تغییر خللی در هنر تعزیه ما ایجاد نمی کند اما رویکردمان متفاوت است. 

کد N1559399

وبگردی