آفتاب
مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی:

بارندگی در خراسان‌جنوبی ۹۰ درصد کاهش یافت/ وضعیت حاد خشکسالی

بارندگی در خراسان‌جنوبی ۹۰ درصد کاهش یافت/ وضعیت حاد خشکسالی

بیرجند- مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از کاهش ۹۰ درصدی بارندگی در استان طی سال زراعی جاری خبر داد و گفت: خشکسالی در استان به مرحله حاد رسیده است.

ابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون با کاهش شدید بارندگی نسبت به سال گذشته روبه رو بوده ایم.

وی با بیان اینکه این به معنی وضعیت حاد خشکسالی در خراسان جنوبی است، بیان کرد: اگر امسال وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند خراسان جنوبی وارد هجدهمین سال خشکسالی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این وضعیت می طلبد که مردم ضمن دعا برای نزول باران هشدارها در این زمینه را جدی بگیرند، عنوان داشت: با توجه به خشکسالی های ۱۷ ساله تمامی پوشش گیاهی استان در دشت ها، کوهپایه ها، کوهستان ها و مراتع از بین رفته است و این سبب شده که نفوذ پذیری خاک به شدت کاهش یابد.

میرجلیلی با بیان اینکه به همین دلیل یک بارندگی کم در حد یک میلی متر در استان سبب بروز روان آب می شود، عنوان داشت: اگر هم بارندگی نرمال باشد سبب وقوع سیلاب می شود بنابراین می طلبد که مردم اخطاریه ها را جدی بگیرند.

کاهش ۳۸ درصدی خسارت مالی سیلاب

وی با اشاره به اینکه تمامی کسانی که طی دو سال گذشته جان خود را بر اثر سیلاب یا یخبندان از دست داده اند به دلیل بی احتیاطی خودشان بوده است، بیان کرد: اگر این افراد به هشدارها توجه کرده و از مسیر روان آب ها دوری و یا دقایقی برای عبور از آن تحمل می کردند می توانستند جان خود و خانواده خود را حفظ کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی ها و اطلاع رسانی های انجام شده طی دو سال گذشته تلفات جانی در اثر سیلاب ها در استان به صفر رسیده است، بیان داشت: این در حالی است که قبل از آن به طور متوسط سه نفر فوتی داشته ایم.

میرجلیلی به اقدامات انجام شده برای مقابله با سیلاب ها در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا از شهریور تا مهرماه امسال تیم های بازدید متشکل از تمامی دستگاه های متولی از نقاط حادثه خیز بازدید داشته اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این اقدامات در سال گذشته نیز اجرا شد شاهد کاهش ۳۸ درصدی خسارت مالی به زیرساخت ها و شریان های حیاتی استان در سال زراعی گذشته بوده ایم.

کد N1559397

وبگردی