آفتاب
بازتاب مجوز فروش ایرباس در رسانه های رژیم صهیونیستی؛

اوباما از تقویت سرمایه گذاری خارجی در ایران جلوگیری کند

اوباما از تقویت سرمایه گذاری خارجی در ایران جلوگیری کند

رسانه های اسرائیلی در واکنش به مجوز وزارت خزانه داری آمریکا به ایرباس برای فروش ۱۰۰ هواپیمای دیگر به ایران نوشت: ترامپ بارها توافق هسته ای را تهدید به بازبینی کرده است و نمایندگان جمهوری خواه مجلس نیز از اوباما خواسته اند که هیچ اقدامی برای تقویت سرمایه گذاری خارجی در ایران در دوران انتقال قدرت در آمریکا انجام ندهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه رژیم صهیونیستی «تایمز آف اسرائیل»، دولت اوباما چراغ سبز فروش ۱۰۰ ایرباس را به ایران نشان داده است. مقامات آمریکا روز گذشته اعلام کردند که این آخرین مجوز آمریکا برای فعالیت های اقتصادی با ایران بعد از توافق هسته ای است.

این روزنامه رژیم صهیونیستی نوشت: ایرباس در ماه سپتامبر مجوز فروش ۱۷ ایرباس به تهران را دریافت کرد. دو تن از مقامات آمریکایی روز دوشنبه از اعطای مجوز ۱۰۶ هواپیمای ایاباس دیگر به ایران خبر دادند. این منابع آگاه خواسته اند که نامشان فاش نشود.

«تایمز آف اسرائیل»، ایرباس به این دلیل که دست کم ۱۰٪ از قطعاتش ساخت آمریکاست برای فروش هواپیما به ایران احتیاج به مجوز وزارت خزانه داری آمریکا داشته است. ناوگان هوایی ایران از سال ۱۹۷۰ تا کنون نو سازی نشده به همین دلیل ایران احتیاج به خرید چندین هواپیما به ارزش ده ها میلیارد دلار دارد. از این جهت ایران با بویینگ و ایرباس قرار داد خرید چندین هواپیما را امضا کرده است. با این وجود هر دو قرارداد یعنی قرارداد بویینگ و ایرباس متزلزل است. ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی اش بارها توافق هسته ای را تهدید به بازبینی کرده است.

این روزنامه نوشت: هفته گذشته جمهوری خواهان مجلس نمایندگان قاطعانه مانع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران شدند. این لایحه باید به تصویب سنا برسد؛ این در حالی است که انتظار میرود در مجلس سنا این لایجه با مخالفت شدید دموکرات ها مواجه شود. اوباما گفته این لایحه را به محض قرار گرفتنش روی میز کار وتو خواهد کرد؛ اما ترامپ نقطه نظر دیگری در خصوص این مساله دارد. او ۲۰ ژانویه جانشین اوباما خواهد شد.

در این گزارش همچنین به نامه پل رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا و دو تن از نمایندگان به اوباما اشاره کرد و نوشت: این نمایندگان جمهور خواه در نامه شان اوباما را تهدید کرده اند که هیچ اقدامی برای تضعیف تحریم های یک جانبه و چند جانبه آمریکا یا دیگر موانع علیه ایران در دوران بعد از انتخابات انجام ندهد.

«پل رایان» در این نامه گفت که ضمن احترام، از رییس جمهور تقاضا داریم که هیچ اقدام دیگری در جهت تشدید سرمایه گذاری های بین المللی در ایران انجام ندهد. این نامه توسط «مک کارتی» دیگر نماینده جمهور خواه و رهبر حزب اکثریت مجلس نمایندگان و همچنین «اد رویس» رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان نیز امضا شده است. آنها گفته اند که انتقال آرام قدرت به ترامپ این فرصت را خواهد داد که ارزیابی هایش را از سیاست های آمریکا در قبال ایران بدون ایجاد پیچیدگی های جدید به معرض عمل بگذارد.

به گزارش ایلنا، جاش ارنست روز گذشته در واکنش به این نامه گفته بود که هر تصمیمی درباره ایران اقدامی بوده که قبلا انجام گرفته و بازتاب اقدامات سابق است.

وزارت خزانه داری همین اظهارات را تکرار کرده و گفته ایالات متحده آمریکا هم اکنون برای اعطای مجوز لازم برای صادرات هواپیما های مسافربری به ایران همکاری لازم را انجام داده و آمریکا نیز به تعهداتش در این زمینه پایبند است. این مجوز شامل تقاضای ایران برای خرید هواپیماهای مسافربری است که صرفا استفاده تجاری دارند و اجازه فروش مجدد یا انتقال این هواپیماها به دیگر کشورها از سوی ایران را نمیدهد.

«تایمز آف اسرائیل»  در گزارش خود مدعی شد: این هواپیماها به «ایران ایر» داده شده که بعد از برجام تحریم های آن برداشته شده است. دیگر شرکت هواپیمایی ایرانی یعنی ماهان ایر همچنان تحت تحریم آمریکاست.

روز گذشته سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نامه ای به اعضای شورای امنیت این سازمان، ایران را به ارسال سلاح از طریق چمدان و با هواپیماهای مسافربری به حزب الله متهم کرد.

به گزارش «تایمز آف اسرائیل»، در ماه ژانویه «ایران ایر» توافق نامه ای را برای خرید ۱۱۸ هواپیما از ایرباس امضا کرد. هزینه این توافق نامه ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است. مقامات ایران گفته اند که هم اینک ۱۱۲ هواپیما خریداری شده است . هر دو مجوز وزارت خزانه داری آمریکا اجازه خرید ۱۲۳ هواپیما را به ایران داده است . در این قرارداد ایرباس A۳۲۰  تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و A۳۳۰  تقریبا دو برابر آن ارزش دارد.

در قرارداد ایران ایر با بویینگ قرار شده ایران ۸۰ هواپیما با برآورد قیمت ۱۷.۶ میلیارد دلار خریداری کند. بر اساس این قرارداد ارسال هواپیماها از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تا سال ۲۰۲۵ به پایان میرسد. ایران ایر قرار است ۲۹ بویینگ ۷۳۷s را لیزینگ کند و این توافق ارزشی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار خواهد داشت.

کد N1559385

وبگردی