آفتاب

بالابرهای غیراستاندارد، قاتلان متحرک

بالابرهای غیراستاندارد، قاتلان متحرک

مشهد – ایرنا – جمعی از مسئولان و کارشناسان مرتبط با صنف شرکت های خدمات رسانی در حوزه آسانسور و پله برقی در خراسان رضوی با تاکید بر زیاد بودن ضریب خطر آنها از بالابرهای غیراستاندارد به عنوان قاتلان متحرک نام بردند.

به گزارش ایرنا، مسئولان مرتبط با بخش آسانسور و پله برقی و سازمان آتش نشانی روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی موارد مرتبط با خطرات مربوط به آسانسورها و پله های برقی فاقد استاندارد را تشریح و بر لزوم اطلاع رسانی عمومی در این زمینه تاکید کردند.

* شمار زیاد آسانسورها و پله برقی های غیراستاندارد
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی در این نشست خبری گفت: تعداد آسانسور و پله برقی هایی که از شرایط استاندارد خارج شده اند در خراسان رضوی و ایران بسیار زیاد است.
محمدرضا زیبایی افزود: سر و صداهای آسانسورها و پله برقی های پرخطر و اتفاقات دلخراش ناشی از آن کار را به جایی رسانیده است که سازمان ملی استاندارد اجباری شدن استاندارد ادواری را برای آسانسورها ابلاغ کرد و این دستورالعمل در همه کشور اجرا شد.
وی در تشریح دلیل افزایش آسانسورهای پرخطر اظهار کرد: در سال 1390 نرخ ارز به طور بی سابقه افزایش یافت و از آنجا که اکثر قطعات اصلی آسانسور به شکل مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از نرخ ارز است، این مساله شرکتهای آسانسور سازی را در مرز ورشکستگی قرار داد.
وی گفت: شرکتهای آسانسور سازی در مواجهه با چند برابر شدن هزینه هایشان از قطعات تقلبی، فاقد کیفیت مناسب و اجناسی که بازرگانان سودجو آنها را سفارش می کردند، برای آسانسورها استفاده کردند.
زیبایی افزود: از سوی دیگر تعداد انبوه تقاضاهای آسانسور برای واحدهای مسکن مهر موجی ایجاد کرد که تقاضا برای قطعات فاقد کیفیت مناسب را افزایش داد و باعث شد تعداد بسیار زیادی از افراد غیرخبره، نصابان و سرویس کاران کم تجربه و ارزان قیمت وارد این حوزه شوند و شمار شرکت های متقاضی کار در این حوزه افزایش یابد.
وی اظهار کرد: همه این عوامل دست به دست هم داد تا با حجم قابل توجهی از آسانسورهای دارای قطعات فاقد کیفیت مناسب و غیر استاندارد مواجه شویم.

* استاندارد آسانسورها یک سال اعتبار دارد
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: استاندارد یک آسانسور منوط بر اینکه دارای شرایط مناسب از نظر قطعات و سرویس و نگهداری توسط یک شرکت مجاز و خبره باشد، یک سال اعتبار دارد.
وی نداشتن آگاهی و عدم کفایت فنی سرویس کاران و تعمیرکاران آسانسور را یکی از مشکلات این حوزه دانست و افزود: بسیاری از آسانسورها هنگام نصب و راه اندازی استاندارد بوده اند اما به دلیل عدم توانایی فنی و علمی در سرویس و نگهداری آنها، از استاندارد خارج شده اند لذا آموزش موثر و کارآمد سرویس کاران و تعمیرکاران ضروری است.
زیبایی اظهار کرد: مردم باید آگاه باشند که با توجه به اجباری شدن استاندارد ادواری آسانسور تمام مدیران ساختمان ها، ارگان های دولتی و خصوصی باید در جهت استانداردسازی قطعات آسانسورهای واحدهای خود اقدام کنند.
وی گفت: استاندارد آسانسور باید اعتبار داشته باشد، بیمه سرنشین آسانسور باید تمدید شود و سرویس و نگهداری آن توسط شرکت دارای پروانه واحد طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت و قرارداد رسمی سرویس و نگهداری انجام گیرد.

*پدیده شوم مهرفروشی
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: ورود افراد غیرمتخصص در بخش فروش آسانسور، سرویس و نگهداری آن یکی از مشکلات بزرگ این حوزه است.
زیبایی افزود: افرادی که قطعه فروش هستند مبادرت به فروش آسانسور می کنند و نصاب هایی که پیشتر برای شرکت ها کار می کنند، بدون داشتن تخصص در طراحی آسانسور و بدون توانایی کافی در پشتیبانی و ارائه خدمات درست، به مردم آسانسور می فروشند.
وی بیان کرد: از سوی دیگر برخی افراد متخصص دارای پروانه واحد طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت مهرهای خود را در اختیار افراد غیرمتخصص می گذارند و در ازای آن پول دریافت می کنند و موجب بروز پدیده شوم مهرفروشی می شوند.
وی گفت: دستگاه قضا باید در زمینه ورود افراد غیرمجاز و بروز پدیده شوم مهرفروشی دخالت کند زیرا این پدیده بازی با جان و مال شهروندان است.
زیبایی افزود: اکنون 110 شرکت سرویس و نگهداری آسانسور زیرپوشش این سندیکا در خراسان رضوی هستند و در مجموع 500 نفر آموزش دیده در این حوزه وجود دارد که باید سطح آموزش های خود را ارتقا دهند.
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی ادامه داد: اکنون به ازای هر شرکت مجاز در خراسان رضوی سه تا 5 فرد حقیقی یا حقوقی غیرمجاز در این زمینه فعالیت دارند.
وی گفت: در زمینه مجازات افراد حقیقی یا حقوقی که به صورت غیرمجاز اقدام به سرویس و نگهداری آسانسور می کنند، خلاء قانونی وجود دارد و از طریق کمیسیون تخصصی سندیکای آسانسور و پله برقی ایران درصدد مطالبه این قانون از سوی قانونگذاران هستیم.

* مردم مطالبه گر کیفیت برای آسانسورها باشند
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی کفت: نرخ نامه سرویس و نگهداری آسانسور در سندیکای ایران تدوین و به همه شرکتهای عضو سندیکا ابلاغ شده اما شهروندان به دنبال قیمت های ارزان و هزینه کمتر به سوی افراد غیرمجاز زیرزمینی رو می آورند.
زیبایی افزود: به دلیل عدم حمایت افراد آموزش دیده در حوزه نصب، سرویس و نگهداری از آسانسور از سوی مصرف کننده، این افراد آرام آرام از شرکت ها جدا و به صورت افراد غیرمجاز و زیرزمینی خدمات خود را می فروشند.
وی تاکید کرد: مردم باید مطالبه گر کیفیت باشند و این فرهنگ سازی باید از طریق رسانه ها به صورت مستمر انجام گیرد و اگر مصرف کننده کمک نکند، نظارت توسط سازمان های ذیربط بسیار مشکل است.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برای نظارت کلی در ساختمان ها در بخش نگهداری و سرویس آسانسور اعلام آمادگی کرده است و بر این اساس همه مدیران ساختمان ها و مجتمع های تجاری و مسکونی در صورت بروز حادثه و اتفاق در آسانسورهای غیر استاندارد، مسئول هستند.

* لزوم رتبه بندی شرکتهای خدمات رسانی در حوزه آسانسور
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: برخی شرکت ها توان انجام یک سری امور سخت و خاص را در آسانسورها و پله برقی های خاص ندارند اما مردم با آنها قرارداد منعقد می کنند.
زیبایی افزود: به همت ستاد تسهیل امور تولید در خراسان رضوی رتبه بندی شرکت های مزبور تصویب شد که امید است به زودی اجرا شود زیرا رتبه بندی، آموزش دست اندرکاران و ایمنی آسانسورها را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: مشهد که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی انتخاب شده است باید دارای اماکن عمومی امن برای زائران و شهروندان باشد لذا برخورد قاطع با مهرفروشان، افراد غیرمجاز برای فروش آسانسور از سوی دادگستری ضروری است.

* لزوم اجباری شدن استاندارد پله های برقی
رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: هنوز استاندارد پله های برقی اجباری نشده است لذا حوزه ورود افراد توانمند و شرکت های توانمند و خبره و متخصص در سرویس و نگهداری پله های برقی به مراتب مهمتر از آسانسور است.
زیبایی افزود: باید یک نگاه ویژه و خاص در زمینه پله های برقی متروها و پل های عابر پیاده وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد باید استاندارد را برای پله های برقی اجباری کند و به مسئولان قطار شهری در سراسر کشور این اختیار داده شود که یک سری پله های برقی با کیفیت مناسب خریداری کنند.
وی اظهار کرد: آسانسورها و پله های برقی با عمر 15 سال بسیار خطرناک هستند.
وی در زمینه قطعات پله برقی گفت: همه قطعات پله برقی از چین وارد می شود و قطعات چینی دارای کیفیت مناسب هستند اما برخی دلالان اقدام به ورود نوع فاقد کیفیت مناسب این قطعات از چین می کنند.

* بالابرها استاندارد ندارند
قائم مقام معاونت آموزش، نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: بالابرها در پروژه های ساختمانی و صنعتی و برخی صنوف فاقد استاندارد اجباری هستند و حادثه در آنها زمانی رخ می دهد که به جای حمل کالا از آنها برای حمل انسان استفاده می شود.
محمود پورحسین افزود: سازمان آتش نشانی مشهد در این خصوص اقدام به اجرای طرح هایی کرده که به طور کامل موفق نشده است و به عنوان مثال سال گذشته این سازمان اقدام به جمع آوری آسانسورهای تک درب کرد.
وی اظهار کرد: عمده حوادث مربوط به آسانسورها و پله های برقی در مشهد مربوط به نصب آنها در بازار ها و اماکن خصوصی می شود زیرا امکان ورود خودروهای سازمان آتش نشانی به آنها میسر نیست.
وی گفت: نظارت و رسیدگی به حوادث مربوط به آسانسورها و پله های برقی در اماکن خصوصی خیلی دشوار شده است زیرا کسی از حوادث آنها باخبر نمی شود لذا این سازمان مقاومت بسیار کرد که آسانسورها در بخش خصوصی اجرا نشود.
وی ادامه داد: بسیاری از متقاضیان در ساختمان های قدیمی خواستار نصب آسانسور بوده اند و از آنجا که آسانسور محل مناسبی نداشت این سازمان با نصب آن مخالفت کرد.
پورحسین افزود: سازمان آتش نشانی در حوزه پایان کار برای ساختمان ها وارد شده و در آنجا استانداردهای لازم برای آسانسور را مدنظر قرار داده است و علاوه بر آن بازدید مستمر از آسانسورها در اماکن عمومی انجام می دهد.
قائم مقام معاونت سازمان آتش نشانی مشهد پیشنهاد کرد دستورالعملی برای مجریان آسانسور ابلاغ شود تا براساس یک ضابطه و دستورالعمل عمل کنند.

* حوادث مربوط به آسانسورها در مشهد طی 15 سال 70 برابر شده است
کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد نیز در این نشست گفت: براساس مقایسه حوادث ثبت شده مربوط به آسانسورها از سال 80 تا پایان سال گذشته حوادث در این حوزه در مشهد 70 برابر شده است.
نعمت ایل بیگی افزود: حوادث جرحی، فوتی و محبوس شدن افراد در آسانسورها که به آتش نشانی گزارش شده در سال 1380 در مشهد حدود 31 مورد بوده که این تعداد در سال 1394 به حدود 2 هزار مورد رسیده است.
وی بیان کرد: در هشت ماه سال جاری حدود یک هزار و 700 مورد حادثه مربوط به آسانسورها در مشهد ثبت شده که براساس برآورد انجام شده این تعداد تا پایان سال به دو هزار و 500 مورد خواهد رسید.
وی گفت: بیشتر حوادث مربوط به آسانسورها در مشهد، محبوس شدن افراد است و خیلی از حوادث به آتش نشانی اعلام نمی شود زیرا افراد سرویس دهنده آسانسور به آن رسیدگی می کنند.

* آسانسورها و پله های برقی تاریخ مصرف ندارند
این کارشناس در سازمان آتش نشانی مشهد گفت: عمر مفید برای کارایی آسانسور یا پله برقی تعریف نشده است و معلوم نیست که یک آسانسور یا پله برقی چه تاریخ مصرفی دارد که این خود یک معضل است.
ایل بیگی افزود: برای بالابرها در حوزه صنعت بویژه صنعت ساختمان استانداردی وجود ندارد که اکثر حوادث جرحی که به سازمان آتش نشانی در حوزه آسانسور اعلام می شود در زمینه بالابرهاست.
وی بیان کرد: حوادث مربوط به پله برقی تا سال 1390 در مشهد محدود بود اما در پنج سال گذشته حوادث وحشتناک از پله های برقی در مشهد رخ داده که این مساله ناشی از نبودن استاندارد اجباری برای آن است.
وی با بیان اینکه تعمیر و نگهداری اصولی در زمینه پله برقی در کشور وجود ندارد، گفت: در خیلی کشورهای پیشرفته دنیا به ازای هر 10 شرکت نصاب پله برقی 80 شرکت تعمیر و نگهداری وجود دارد اما در ایران شرکتی که مختص کار نگهداری و تعمیر پله برقی باشد، وجود ندارد.
این کارشناس سازمان آتش نشانی مشهد افزود: اگر برای تعمیر و نگهداری در حوزه پله برقی، آسانسور و بالابر کاری انجام نشود در آینده خیلی نزدیک حوادث در این بخش فاجعه آمیز خواهد بود.

* نخستین همایش ایمنی و استاندارد آسانسور و پله برقی
نایب رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نخستین همایش استانی ایمنی و استاندارد آسانسور و پله برقی 11 آذر ماه جاری در هتل پردیسان مشهد برگزار می شود.
محمود خبیری افزود: هدف از برگزاری این همایش، طرح مسائلی نظیر سرویس و نگهداری آسانسورها توسط شرکتهای مجاز و دارنده پروانه طراحی و مونتاژ، استانداردهای ادواری، سامانه جامع آسانسور و پله برقی می باشد.
7489 / 6053 گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1559222

وبگردی