آفتاب

صدور بیش از 33 هزار مجوز بهداشتی واردات، صادرات و ترانزیت فرآورده دامی در کشور

صدور بیش از 33 هزار مجوز بهداشتی واردات، صادرات و ترانزیت فرآورده دامی در کشور

ارومیه - ایرنا - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال 33 هزار مجوز بهداشتی واردات، صادرات و ترانزیت در حوزه دامپزشکی صادر شده که 12 هزار آن مجوز بهداشتی برای صادرات 66 نوع کالا در کشور است.

به گزارش ایرنا ؛ 'مهدی خلج' روز چهارشنبه در دیدار با مدیران جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: این اقدام در راستای افزایش صادرات و نشاط بخشی و پویایی به واحدهای تولیدی بوده است.
وی با بیان اینکه کشور در منطقه پرخطر بیماری ها و در معرض هجوم عوامل بیماری زای دامی قرار گرفته است، گفت: با توجه به انعقاد تفاهم نامه بهداشت دام و دامپزشکی با کشور ترکیه، تبادل کالا باید در یک بستر ایمن و بهداشتی انجام پذیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: دامپزشکی کشور در صدد است تا گمرک رازی در شهرستان خوی را به عنوان یکی از سه گمرک موجود با کشور ترکیه، برای تبادل کالایی و تسهیل واردات و صادرات تجهیز کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کنترل انواع بیماری های دام و طیور در کشور خبر داد و گفت: در بیماری تب برفکی به رغم کمبود اعتبار، تامین واکسن انجام و بیش از 50 درصد دام های سبک و سنگین کشور به صورت رایگان مایه کوبی شدند.
خلج افزود: واکسیناسیون دام های سبک و جمعیت حیات وحش در مقابل بیماری طاعون انجام شده و امسال بیش از 23 میلیون دام سبک و وحشی در مناطق حفاظت شده کشور واکسیناسیون شده اند.
وی بیان کرد: این تعداد واکسیناسیون نسبت به سال گذشته 80 درصد بیشتر بوده است و این بیماری در بین جمعیت دامی سبک رو به کاهش است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: درحال حاضر 170 کارخانه تولید واکسن و یک هزار و 700 داروخانه دام و طیور در کشور فعال است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در دیدار از آذربایجان غربی از مناطق مرزی این استان از جمله منطقه آزاد ماکو، شهرستان خوی و قرنطینه های مرزی استان بازدید کرد.
در این سفر مقرر شد قرنطینه مرز رازی خوی فعال و تجهیز شود.
آذربایجان غربی دارای 9 میلیون واحد دامی اعم از سبک و سنگین است.
این استان به علت دارابودن مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان نقش مهمی در تبادلات تجاری دارد.
شبک**7125/2093**1392
خبرنگار: طاهره نوید آرین**تنظیم کننده: صابر چهرقانی**انتشار دهنده: ابوالفضل بابایی
کد N1559184

وبگردی