آفتاب
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در گفت و گو با ایرنا:

دولت لایحه ای برای الزام بیمه شدن درختان به مجلس ارائه کند/تاکید بر جبران خسارت کشاورزان ناشی از برف و یخبندان

دولت لایحه ای برای الزام بیمه شدن درختان به مجلس ارائه کند/تاکید بر جبران خسارت کشاورزان ناشی از برف و یخبندان

تهران- ایرنا- نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ و عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از دولت می خواهیم لایحه ای را مبنی بر الزام بیمه شدن درختان مثمر به مجلس ارائه کند.

سیدعلی ادیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: برف و یخبندان اخیر در کشور آسیب های جدی را به درختان و میوه های درختی خصوصا در مازندران وارد کرده است.
نماینده مردم قائم شهر اضافه کرد: براساس آمار جز در برف و سرمای سال 92 که خسارات زیادی را وارد کرده بود، برف و یخبندان امسال نیز خسارات و ضررهای زیادی را به درختان وارد کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: این خسارات باعث شده است که میوه ها و مرکبات عید مردم نیز دچار آسیب شود. قرار بود که 60 هزار تن از پرتقال و نارنگی در سطح کشور برای عید ذخیره شود که 40 هزار تن می بایست از مازندران تامین می شد ولی متاسفانه با برف و یخبندانی که رخ داده است مشکل جدی در این زمینه داریم.
ادیانی تاکید کرد: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در چارچوب ضوابط و مقررات، نهال های مثمر و صاحب میوه را بیمه کنیم؛ در حالی که ما بیمه مرکبات و میوه ها را داریم ولی به دلیل بالا بودن هزینه برخی از کشاورزان نتوانسته اند این کار را انجام دهند.
نماینده مردم قائم شهر از دولت خواست لایحه ای را مبنی بر الزام به بیمه شدن درختان مثمر به مجلس ارائه کند.
ادیانی در این راستا عنوان داشت: در برخی از کشورها بیمه درختان به خوبی اجرا می شود ولی ما در کشورمان بیمه اشجار را نداریم و در این زمینه دارای خلاء قانونی هستیم و در این راستا مشوق های لازم از سوی سازمان بیمه ای و بیمه گزاران انجام نگرفته است که این مساله خسارت قابل توجهی را به قشر زحمتکش کشاورزان وارد کرده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: سه ماه قبل طوفان سهمگینی با سرعت 130 کیلومتر در برخی از شهرهای مازندران خصوصا قائم شهر خسارات زیادی را به وجود آورد و امروز نیز یخبندان و برف و سرما خسارات زیادی را به درختان زده است.
ادیانی تاکید کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران درباره آن طوفان سهمگین 35 میلیارد تومان به استان مازندران اختصاص داده شد که تنها 60 درصد به قائمشهر اختصاص یافت در حالی که بالای 80 درصد خسارات مربوط به قائمشهر بود.
وی عنوان کرد: همچنین بنا بود دولت بر اساس مصوبه ای برای جبران خسارات طوفان زدگان تسهیلاتی را به صورت بلاعوض در اختیار مردم قرار دهد که این تسهیلات ارائه نشده است.
ادیانی همچنین از دولت خواست هر چه سریع تر خسارات وارد شده به کشاورزان را جبران شود.
سیام**9121**3061**1449*خبرنگار: سمیه لاری*انتشاردهنده: امیر کاردان راد
کد N1559127

وبگردی