آفتاب

برف و یخبندان و امکان خسارت به زراعت کلزا و مرکبات شرق گلستان

برف و یخبندان و امکان خسارت به زراعت کلزا و مرکبات شرق گلستان

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس و معاون سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از امکان خسارت به زراعت دانه روغنی کلزا و محصول مرکبات منطقه بر اثر برف و یخبندان خبر داد.

غلامعلی نورا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: هنوز گزارشی از خسارت ناشی از برف و یخبندان دریافت نشده ولی بر اثر تداوم سرما بویژه امشب که بر اساس بر آوردها، دمای هوا به بیش از 10 درجه زیر صفر کاهش می یابد، امکان خسارت وارد شدن به زراعت کلزا که الان در مرحله رشد ابتدایی است، وجود دارد.
وی به امکان یخ زدگی محصول مرکبات در منطقه نیز اشاره کرد و از باغداران خواست تمهیدات و تدابیر لازم را برای مقابله با آن اتخاذ کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس بر لزوم مراقبت های ویژه در مرغداری ها و دامداری های صنعتی نیز تاکید کرد و گفت: انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از ترک خوردگی لوله های آبرسانی و نیز تامین گرمایش بویژه در مرغداری ها لازم است.
وی به صاحبان ماشین آلات کشاورزی، بویژه تراکتورداران توصیه کرد: با توجه به اینکه عموما از ضدیخ در این وسایل استفاده نمی شود، مخازن رادیاتور و سیلندرهای موتور خود تخلیه نمایند تا از ترکیدگی موتور و ایراد خسارت جلوگیری شود.
مهندس نورا خاطر نشان کرد: برف و یخبندان، گذشته از مخاطراتی که برای محصولات کشاورزی ایجاد می کند، مزایایی همچون نابودی برخی از آفات، افزایش ذخیره رطوبتی خاک و تسهیل برای آماده سازی زمین برای کشت گندم و جو را به همراه دارد.
وی افزود: برف و یخبندان باعث نابودی آن دسته از آفاتی می شود که مرحله زمستان گذرانی دارند و این امر بویژه برای زراعت پنبه، سویا و ذرت مفید است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس بارش برف شب گذشته در این شهرستان را که ارتفاع آن به 10 سانتی متر رسید، برای زراعت گندم و جو مفید ارزیابی کرد و گفت: بارش برف باعث خرد شدن کلوخ های اراضی کشاورزی شده و از این طریق روند اماده سازی زمین برای کشت گندم و جو را تسهیل می کند.
شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان دارای بیش از 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان 3900 هکتار آن باغ است که عمدتا به باغات زیتون اختصاص دارد.
1860
انتشار دهنده : تاج محمد شیری
کد N1558592

وبگردی