آفتاب
بسته ماندن تنها روزنه امید؛

ستاره «فروغ» محصور در حصار داربست ها/ بودجه مرمت تأمین نشده است

ستاره «فروغ» محصور در حصار داربست ها/ بودجه مرمت تأمین نشده است

رشت- بنای در تهدید ریزش مدرسه «فروغ» پس از گذشت شش ماه از قول مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تأمین بودجه مرمت آن، همچنان در انتظار کور سوی امید برای بازیافتن روزهای اوج خود است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها، مائده اسفندمز- مهری شیرمحمدی: پس از شش ماه از وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه در مدرسه فروغ، حالا در روزهای بارانی پاییز، بنای این مدرسه که محل تحصیل نسل های زیادی از دختران شهر رشت بوده است بدون تامین اعتبار لازم در چارچوب داربست های فلزی برای مرمت قرار گرفته است.

در واپسین روزهای فروردین ماه امسال بود که تهیه یک گزارش توسط خبرگزاری مهر گیلان درباره وضعیت تلخ بنای نخستین مدرسه دخترانه رشت، توجه های زیادی را نسبت به این بنای تاریخی جلب کرد. مدرسه فروغ که پس از انقلاب مشروطه محلی برای رشد و فراگیری علم و تحصیل بانوان پیشرو گیلان در شهر رشت بود چندسالی است که در حیاط مدرسه ای تازه تاسیس قرار گرفته و با گذشت سال ها به انباری آموزش و پرورش تبدیل شده است و بی توجهی به آن هر لحظه احتمال ریزش این بنا را بیشتر می کرد.

بنای این مدرسه که با تلاش ها و پیگیری های پژوهشگرانی همچون زنده یاد جعفر خمامی زاده در سال ۸۶ از تخریب نجات یافت، در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است اما با وجود این، خطر ریزش آن بر سر دخترانی که در محوطه مدرسه تازه تاسیس ۱۷ شهریور هر روز به کسب علم مشغول هستند همچنان پررنگ احساس می شد. با وجود چنین تهدیدی که کادر آموزشی مدرسه را در هراسی هر روزه نگران می کرد، اداره کل آموزش و پرورش گیلان هیچ وقعی به وضعیت بنای مدرسه از خود نشان نمی داد و انتشار گزارش فوق در خبرگزاری مهر استان گیلان سبب شد که توجه ها به سمت این مدرسه جلب شود.

با انتشار گزارش فوق، رئیس سازمان برنامه و بودجه از وضعیت بنا به عنوان نخستین مدرسه ای که محل تحصیل دختران در شهر رشت بوده است اظهار تاسف کرد و در نیمه اردیبهشت ماه با حضور در محل این مدرسه خواستار توجه ویژه به آن شد.

در سفر محمدباقر نوبخت به رشت که با همراهی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همینطور مدیران کل آموزش و پرورش و میراث فرهنگی گیلان  بازدید از مدرسه فروغ همراه بود، تصمیم گرفته شد که در کوتاهترین زمان ممکن، طرح مرمت این مدرسه برای جلب بودجه های لازم به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شود.

نوبخت در آن روز ابراز امیدواری کرد که تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید طرح مرمت مدرسه به پایان برسد و برنامه ای همچون تبدیل بنای فروغ به موزه یا هر طرح دیگری که پویایی و نشاط را مجددا به دیوارهای خسته این بنا بازگرداند، اندیشیده شود.

حال با گذشت شش ماه از آن روز آفتابی، دیوارهای بنای مدرسه فروغ از نخستین روزهای سال تحصیلی در بین داربست هایی که برای مرمت بسته شده اند محصور بوده و هرچند به نظر می رسد که قرار است مرمت به ستاره رو به افول فروغ جانی دوباره ببخشد اما تامین نشدن اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، جان باران خورده این مدرسه را بی رمق تر می کند.

آغاز مرمت بنا بدون تأمین بودجه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره به خبرنگار مهر می گوید: اگرچه هنوز هیچ بودجه ای برای تامین برنامه مرمت بنای مدرسه به این اداره کل نرسیده است اما با تعهدی که به شهروندان و مردم در آن روز داده شد از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، پیمانکار مرمت مدرسه تعیین شده و در حال اقدام برای مرمت بنا است.

رضا علیزاده با بیان اینکه مرمت مدرسه را به صورت تعهدی به پیمانکار داده تا پس از اتمام کار، پرداخت ها صورت گیرد می افزاید: بنا دارای ستون های محکم است و مرمت آن نیازمند کاری تخصصی است.

وقتی از وی درباره سرنوشت مدرسه فروغ پس از اتمام مرمت می پرسیم چندین طرح را از ذهن می گذراند و در نهایت می گوید: اگرچه بنا در اختیار مالک آن یعنی آموزش و پرورش است اما پس از مرمت می توان از آن به عنوان فضای موزه ای تخصصی برای دانش آموزان بهره برد و بر ظرفیت های گردشگری رشت افزود.

آموزش و پرورش تعهدی برای مرمت بنای فروغ ندارد

به رغم روزهای بارانی رشت در دو ماه گذشته و شروع بارش برف و از دست رفتن زمان مناسب برای مرمت بنای فروغ که از سقف باید آغاز می شد، اما در آخرین روزهای آبان ماه، این فرصت پیش آمده بود تا مرمت سقف تا حدی انجام شود و پیمانکار یک سری کارها را انجام دهد به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، واچینی حلب های سربندی سقف بنای فروغ به اتمام رسیده است.

با این همه هنوز آموزش و پرورش استان گیلان نسبت به تامین بودجه برای احیای بنای فروغ هیچ مسئولیتی را نمی پذیرد و بودجه ای نیز از سازمان برنامه و بودجه تامین نشده است و همچنان مشاور مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، مسئولیت تامین بودجه مرمت را از وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می داند.

نوراله اکبری در این باره به مهر توضیح می دهد: هیچ بودجه ای در اعتبارات آموزش و پرورش برای تامین اعتبار مرمت و احیای بناهای میراثی همچون مدرسه فروغ پیش بینی نشده است و همه امور احیا و مرمت بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی است.

وی بر این نکته تاکید می کند که آموزش و پرورش استان نیز در روز بازدید دکتر نوبخت از بنای مدرسه فروغ، هیچ قول و وعده ای برای احیای ان نداد اما زمانی که بنای فروغ احیا شد و به آموزش و پرورش به عنوان مالک تحویل داده شود نسبت به اینکه چه بهره برداری از این بنا صورت گیرد حتما نظر آموزش و پرورش اعلام می شود.

مشاور مدیرکل اموزش و پرورش گیلان اظهار می کند: به احتمال قوی پس از مرمت بنا و تحویل به آموزش و پرورش، از فضای مدرسه فروغ به عنوان موزه آموزش و پرورش استان برنامه ریزی های لازم صورت می گیرد[span dir='LTR'].

[p]بنای فروغ با اینکه در بهار امسال، امید رسیدن به احیا و شکوفایی مجدد را در حضور مسئولان و مدیران مربوطه به چشم دید اما به نظر می رسد تا زمانی که بودجه و اعتبارات لازم برای احیای آن تامین نشود چندان نمی تواند امیدوار به احیا بود.

اگرچه اداره کل میراث فرهنگی گیلان نسبت به احیای آن نخستین گام را برداشته است اما هنوز هم نمی توان بدون داشتن بودجه و برنامه ریزی مشخص نسبت به احیای فروغ و بازگشت آن به روزهای پرنشاط و خاطره انگیز دختران و بانوان شهر رشت چندان امیدوار بود. امیدی که شاید تحقق وعده های مدیران آن را محقق کند.

کد N1558520

وبگردی