آفتاب
یک مستندساز مطرح کرد:

نگرش مدیران نسبت به فیلم صنعتی تغییر کند/ دلیل سفارشی شدن آثار

نگرش مدیران نسبت به فیلم صنعتی تغییر کند/ دلیل سفارشی شدن آثار

یک فیلمساز نقش غیرمتخصص ها در سفارشی شدن و یکدست شدن فیلم های صنعتی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی باقری مستندساز درباره ساخت فیلم های صنعتی گفت: غالب فیلم‌های ساخته شده در حوزه صنعتی به اصطلاح خط تولیدی و مشابه هم هستند و بیشتر مدیران صنعتی را معرفی می‌کنند تا اینکه تصویری از یک صنعت ارائه کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات فیلمسازان صنعتی مدیران روابط‌ عمومی صنایع هستند و متاسفانه فیلمسازان صنعتی وقت زیادی را باید برای توضیح واضحات به روابط عمومی بخش‌های صنعتی صرف کنند زیرا در روابط عمومی‌ها تصور می‌شود که کارگردان یک فیلم صنعتی باید دستور مدیر سفارش دهنده فیلم را بدون چون و چرا اجرا کند.

باقری با نام بردن از فرشاد فداییان و بهروز ملبوس‌باف به عنوان فیلمسازانی خلاق در تولید مستندهای صنعتی عنوان کرد: با تمام این شرایط، فیلمسازانی مانند فرشاد فداییان و بهروز ملبوس‌باف حتی اگر فیلم سفارشی هم بسازند، نگاه متفاوتی را در آثار خود به کار می‌گیرند. برای مثال ملبوس‌باف به رابطه روزمره مردم با صنعت در فیلم‌های خود توجه می‌کند و تاثیر یک واحد صنعتی را بر زندگی مردم به تصویر می‌کشد. فیلم‌ها و مستندهای صنعتی فداییان را نیز به جرات می‌توان یک اثر هنری خطاب کرد.

دسترسی آسان به ابزارهای فیلمبرداری دلیل ورود افراد غیر حرفه‌ای

کارگردان فیلم «پیر پسر» سهولت دسترسی به ابزارهای فیلمبرداری را دلیل اصلی ورود افراد غیرحرفه ای به حوزه فیلمسازی صنعتی دانست و تصریح کرد: افراد غیرمتخصص که با ابزارهای ابتدایی در این حوزه کار می‌کنند، هزینه تولید یک فیلم را پایین آورده‌اند و مدیران و سفارش‌دهندگان فیلم‌های صنعتی هم ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی با قیمت ارزان بسازند. از این رو فیلم‌های صنعتی، معمولا یکدست شده و جنبه سفارشی پیدا می‌کنند.

وی در عین حال یادآور شد: به هرحال اکنون وضعیت فیلمسازی صنعتی چندان مساعد نیست. این در حالی است که فیلم‌های مستند یکی از بخش‌های مهم تعامل صنعت با سینماست و در کشورمان سابقه ای تاریخی دارد. بنابراین فعالیت جشنواره‌ای با موضوع صنعت و سینما مانند جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، امری ضروری به نظر می‌رسد.

باقری درباره جشنواره‌های موضوعی مرتبط با فیلمسازی صنعتی اظهار کرد: بعضی از بخش‌های جشنواره‌های تخصصی حوزه صنعت مانند فیلم‌های پویانمایی کارکرد چندانی ندارد مگر اینکه با اضافه شدن این بخش به جشنواره، بخواهیم قابلیت‌های حوزه پویانمایی را به صنعت معرفی و از این ظرفیت استفاده کنیم. از سویی بخش فیلم‌های موبایلی هم موضوع جدی صنعت را به موضوعی عمومی تبدیل می‌کند که چندان ضروری نیست.

این مستندساز با تاکید بر اینکه ساخت فیلم‌های صنعتی یک حرفه کاملا تخصصی است، ادامه داد: متخصصان و فیلمسازان صنعتی دانش و وقت زیادی را صرف این حوزه کاملا تخصصی کرده و انتظار ندارند بخش مردمی و موبایلی که موضوع صنعت و سینما را دچار ساده‌انگاری می‌کند، به جشنواره‌های تخصصی اضافه شود. شاید شرکت مردم در جشنواره‌های موضوعی دیگر مثل جشنواره‌ای درباره محیط‌زیست تاثیرگذارتر باشد.

باید به تغییر نگرش مدیران درباره رابطه صنعت و سینما رسید

کارگردان مستند «پیرپسر» با تاکید بر لزوم توجه به بازار عرضه و تقاضا در جشنواره‌های تخصصی حوزه صنعت اظهار کرد: به نظرم آنچه جشنواره‌های تخصصی فیلم صنعتی را از جشنواره‌های موضوعی دیگر متمایز می‌کند، مقوله عرضه و تقاضای فیلم های موضوعی در این جشنواره است. در حوزه صنعت تمایل و تقاضا برای فیلمسازی صنعتی وجود دارد و اساسا همین تقاضا برای تولید منجر به راه اندازی چنین جشنواره‌هایی می‌شود. بنابراین وقتی نسبت به فیلمسازی در حوزه صنعت، اقبال وجود دارد، باید از فرصت ایجاد شده در این جشنواره استفاده کرد تا به تغییر نگرش مدیران درباره مستند و فیلم صنعتی رسید.

مهدی باقری در پایان با ابراز امیدواری از اینکه مدیران صنعتی کشور به دقت به تماشای فیلم‌های صنعتی خوب بنشینند، گفت: باید به این نکته توجه کرد که فیلم‌های صنعتی، فیلم‌های کاربردی هستند و می‌توانند به پژوهشگران کمک کنند. بنابراین چندان لزومی به نمایش عمومی این آثار برای مردم نیست.

کد N1558405

وبگردی