آفتاب
خبر روزنامه «دنياي‌اقتصاد» برگزار می‌کند

دوره آموزشی تحلیل بازار ارز ایران و اثرات تک‌نرخی شدن آن

دوره آموزشی تحلیل بازار ارز ایران و اثرات تک‌نرخی شدن آن

روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان « تحلیل بازار ارز ایران و اثرات تک‌نرخی شدن آن» در روز پنج‌شنبه 4آذرماه به مدت 5 ساعت، ...

روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان « تحلیل بازار ارز ایران و اثرات تک‌نرخی شدن آن» در روز پنج‌شنبه 4آذرماه به مدت 5 ساعت، برگزار می‌کند.اقتصاد ایران طی دهه‌های گذشته دچار بحران‌ها و آسیب‌های مختلفی شده و قیمت ارز در ایران همیشه نماگر و دماسنج این بحران‌ها و مشکلات بوده است. طی چند سال گذشته نیز اقتصاد ایران یکی از جدی‌ترین بحران‌های پیش‌روی خود را سپری کرد و بسیاری از دستاوردهای هرچند نیمه‌موفق دوران‌های قبل در این مدت از بین رفت. از آن جمله نظام تک‌نرخی ارز بود.

 

در 38 سال گذشته، فقط در 10 سال، نظام تک‌نرخی ارز در اقتصاد ایران حاکم بوده است و در مابقی زمان‌ها، نظام دو‌نرخی و حتی چند نرخی ارز وجود داشته است. آخرین شکست سیستم تک‌نرخی ارز نیز از ابتدای دهه 90 شمسی در پی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران همراه با سوءمدیریت داخلی رخ داد که تا امروز نیز تداوم دارد. پس از اجرای برجام و گشایش نسبی در روابط بین‌الملل و شرایط اقتصادی ایران، بانک مرکزی ایران وعده داد که قیمت ارز تک‌نرخی خواهد شد. هرچند با تاخیر، اما با اقدامات عملی صورت گرفته از سوی بانک مرکزی در هفته‌های اخیر به‌نظر می‌رسد که پروژه تک‌نرخی کردن ارز کلید خورده است. در این راه هموار شدن ارتباطات بین‌المللی بانکی، کنترل نرخ تورم و ثبات و آرامش در فضای اقتصادی کشور به‌عنوان پیش‌شرط‌های لازم توسط مسوولان بانک مرکزی معرفی شده و با بسترسازی‌ در این زمینه‌ها در حال شکل‌گیری است. در دوره تحلیل بازار ارز و اثرات تک‌نرخی شدن به چند مقوله اصلی پرداخته می‌شود. یک اینکه آیا بازار ارز ایران بازاری بی‌قاعده است که فارغ از قوانین علمی اقتصادی و تحلیل کار می‌کند و به همین دلیل در سطح کلان قابل پیش‌بینی نیست یا برعکس، رفتار کلان بازار ارز ایران دقیقا بر اساس تئوری‌های اقتصادی و بازارهای مالی کار می‌کند؟ دوم به این مساله پرداخته خواهد شد که چرا نظام دو نرخی ارز در ایران به‌وجود می‌آید و چرا با تمامی مضرات و فسادهای ناشی از آن، برای مدت طولانی ماندگار می‌شود؟ سوم اینکه تبعات تک‌نرخی شدن ارز در مقطع فعلی بر اقتصاد و کسب‌و‌کارها با توجه به تجربه‌های گذشته در اقتصاد ایران چیست؟ علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در اين دوره آموزشي مي‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنياي‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های 87762411 و 87762416 تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.

کد N1558221

وبگردی