آفتاب

چهره ماندگار فیزیک ایران: مقررات دست و پا گیر تولید علم در کشور برداشته شود

چهره ماندگار فیزیک ایران: مقررات دست و پا گیر تولید علم در کشور برداشته شود

شهرکرد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید مقررات خشک و دست و پا گیر تولید علم در دانشگاههای کشور برداشته شود.

به گزارش ایرنا، مهدی گلشنی عصر دوشنبه در نشست نقش علوم پایه در تحقق اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه شهرکرد افزود: باید امکاناتی فراهم شود تا نخبگان بتوانند در یک فضای آرام نسبت به تولید علم اقدام کنند، چرا باید فضا به گونه ای باشد که دانشجو موظف است در مدت معین رساله خود را تحویل دهد و اگر تحویل نداد، جریمه شود؟!
وی تصریح کرد: ذهنیت کارگزاران و مسئولان باید نسبت به علوم پایه در کشور تغییر کند چرا که علم امروز، فناوری (تکنولوژی) فردا است و غرب شان علوم پایه را بیشتر دانست و از این رو به فناوری ها تازه تری دست یافت.
به گفته وی، متاسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی علوم پایه اساس و اصل محسوب نمی شود و در حالی که بسیاری از بزرگان علم در جهان اعلام کرده اند که بیشترین پیشرفت جهان، وامدار علوم پایه است.
گلشنی افزود: مطالعه طبیعت خود یک عبادت است اما در ایران علوم پایه شان خودش را ندارد در حالی که در آمریکا علوم پایه در رتبه ششم قرار دارد.
به گفته وی، تولید مقالات علمی در راستای پیشرفت و توسعه کشور نیست و هر چند هزاران مقاله ایرانی در سطح بین المللی هم منتشر شده است اما هنوز به صورت محسوس نتوانسته بر روی اقتصاد کشور اثرگذار باشد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف، یادآور شد: استادان در تولید مقالات علوم پایه باید آن را همه فهم بنویسند تا مردم بتوانند به این مقالات دسترسی داشته باشند.
گلشنی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی در کشور باعث خودکفایی و ایجاد تولید علم و ثروت در کشور می شود و این تولید علم در اقتصاد مقاومتی باید تجارتی شود.
وی گفت: نباید محققان و دانشگاهیان کشور را نسبت به دانشگاههای بین المللی دست کم
گرفت چرا که این دست کم گرفتن باعث سرخوردگی می شود.
به گزارش ایرنا، این نشست به مناسبت هفته بسیج از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد با همکاری سازمان بسیج استادان و بسیج علمی پژوهشی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
*خبرنگار: محمود رئیسی **انتشاردهنده: مجید ملازاده
2097/1772
کد N1558081

وبگردی