آفتاب

اهواز اسفند امسال میزبان برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی است

اهواز اسفند امسال میزبان برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی است

اهواز - ایرنا - سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی 14 تا 17 اسفند امسال در سرسرای همایش های سازمان آب و برق در گیت بوستان اهواز برگزار می شود.

به گزارش ایرنا دبیر اجرایی این همایش سه شنبه در جمع خبرنگاران در سرسرای اداری هتل بوستان اهواز اظهار کرد: محور اصلی همایش، زهکشی و پایداری محیط زیست است و با توجه به اینکه بدون زهکشی امکان بهره برداری کشاورزی از بسیاری زمین ها نیست اما پایداری و ملاحظات زیست محیطی پایدار در طراحی های مربوط به این فن باید در نظر گرفته شود.
نرگس ظهرابی ادامه داد: اقدامات لازم برای کاهش حجم زهاب، راهکارهای لازم برای کیفیت بهبود زهاب و روش های جایگزین از دیگر محورهای این همایش است.
وی افزود:برای برگزاری این همایش شامل دعوت از سخنرانان کلیدی و شخصیت های علمی برای شرکت در همایش و بررسی و تعیین اولویت ها و مسائل مبرم زهکشی با توجه به موضوع کارگروه اقدامات لازم صورت گرفته است.
ظهرابی اظهار کرد: از 154 چکیده دریافت شده، 52 مورد از کشورهای خارجی (23 کشور) و 102 مورد داخلی بوده و از کشورهایی از جمله آفریقای جنوبی، آلمان، آمریکا، ازبکستان، اندونزی، پاکستان، تایلند و ترکیه مقاله دریافت شده است.
مسئول کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی خوزستان ادامه داد: بر اساس برآورد صورت گرفته بیش از 70 تا 100 میهمان خارجی در این همایش شرکت می کنند و نمایشگاه و کارگاه های جنبی در حاشیه همایش برگزار می شود.
وی افزود: نمایشگاه بین المللی فرصت خوبی برای شرکت ها، پیمانکاران و مهندسان مشاور است و یک فضای کنفرانس برای ارائه هر نوع نوآوری تعیین شده است.
ظهرابی گفت: سایت همایش به آدرس www.idw13.org در نظر گرفته شده است.
دبیر اجرایی این همایش اظهار کرد: بیش از نیمی از حدود 250 هزار هکتار زمین کشاورزی مجهز به زهکشی زیرزمینی کشور در خوزستان است یعنی حدود 60 درصد از زمین های زهکشی شده کشور در این استان است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال های آینده، نزدیک به 300 هزار هکتار دیگر از زمین های مجهز به زهکشی زیرزمینی شوند و انتظار می رود در سال های پیش رو، سطح زهکشی کشور به حدود 500 هزار هکتار برسد که حدود 400 هزار هکتار آن (حدود 80 درصد) در خوزستان قرار خواهد داشت.
وی گفت: خوزستان مهد زهکشی کشور لقب گرفته به همین دلیل اهواز برای برگزاری همایش بین المللی انتخاب شد.
ظهرابی درخصوص پیشینه همایش های بین المللی زهکشی گفت: نخستین همایش بین المللی زهکشی در سال 1978 در هند و دوازدهمین بار در روسیه برگزار شد و سیزدهمین همایش در ایران و شهر اهواز برگزار می شود.
مسئول کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی خوزستان اضافه کرد: برگزارکننده اصلی این همایش، وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب، کمیسیون بین المللی زهکشی، کمیته ملی و منطقه ای آبیاری و زهکشی و میزبان و مجری سازمان آب و برق خوزستان است.
وی گفت: کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران شامل 70 عضو اصلی، یک هزار و 450 نفر پیوسته و 2 هزار و 500 نفر دانشجویی است و 10 کمیته منطقه ای در کشور فعالیت می کنند.
ظهرابی ادامه داد: کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی خوزستان سال 1372 همزمان با کمیته ملی آغاز به کار کرد؛ از سال 94 تاکنون بازدیدهای علمی و دانشجویی، برگزاری هشت سخنرانی و کارگاه آموزشی و راه اندازی دبیرخانه سیزدهمین کارگاه بین المللی زهکشی در سال 2017 را در فهرست فعالیت های خود دارد.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1558008

وبگردی