آفتاب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

عوارض جنگ بر محیط زیست را مستقیما در کشور می‌بینیم

عوارض جنگ بر محیط زیست را مستقیما در کشور می‌بینیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آثار مخرب جنگ و مخاصمات بر محیط زیست گفت: در حال حاضر در کشور خودمان به طور مستقیم شاهد عوارض جنگ بر محیط زیست هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار در هشتمین همایش اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست گفت: اگرچه ما روز صلح و محیط زیست را با دو هفته تاخیر برگزار کرده ایم اما چون در منطقه ای هستیم که عوارض جنگ بر محیط زیست را مستقیما می بینیم به بررسی این موضوع در ابعاد مختلف تاکید داریم و خوشحالیم که نمایندگان کشورهای مختلف در این همایش حضور دارند که این نشانگر اهمیت مساله است.

ابتکار ادامه داد: در بحث گرد و غبار در کشور ما چند سالی است که به طور متمادی این پدیده را از نزدیک مشاهده می کنیم. یکی از دلایل تشدید این شرایط مخاصمات در منطقه و سرزمین های رها شده ای است که قبلا زمین های کشاورزی بوده و اکنون به حال خود رها شده است.

وی تاکید کرد: فقط گرد و غبار در زمره آثار جنگ و مخاصمات در محیط زیست نمی گنجد، حملات اخیر داعش به مخازن نفتی یک نمونه دیگر است و همچنین حمله داعش به یکی از انبارهای بزرگ گوگرد که می توانست باران اسیدی شدیدی را برای ما ایجاد کند ما را بسیار نگران کرد اما خوشبختانه این ابر گوگردی وارد ایران نشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جنگ اگرچه آسیب های انسانی دارد که مهم است اما تخریب های محیط زیست و منابع طبیعی در اثر جنگ هم آثاری طولانی مدت به جا می گذارد، به رغم همه تلاش هایی که برای صلح انجام شده و این موضوع در اهداف سازمان ملل هم عنوان شده اما در بسیاری از نقاط جهان جنگ و ناامنی وجود دارد که نه تنها زندگی بشر را تهدید می کند بلکه محیط زیست بشر را هم متاثر می کند.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم ساز و کاری جهانی برای حفظ منابع آب در خلال جنگ، حفظ منابع طبیعی در خلال جنگ، حفظ تالاب ها و حیات وحش و ... در خلال جنگ ایجاد کنیم اما در این زمینه بسیار عقبیم و خلاءهایی در سطح بین المللی وجود دارد.

ابتکار افزود: جنگ‌ها پیامدهای خود در محیط زیست را دارند آنچه در عراق می بینیم و مناقشاتی که رخ داده به شکل بدی ایران را تحت تاثیر قرار داده و مثلا ریزگردها را در دهه گذشته و به ویژه در سال های اخیر تشدید کرده است. مناطق مختلف کشور مدیریت درستی نشده اند و این باعث شده کانون های دیگری برای گرد و غبار شکل بگیرد و استان های غربی کشور و شهرهایی همچون اهواز، کرمانشاه و ایلام را تحت تاثیر قرار دهد. این مساله ای است مرتبط با صلح، امنیت و تغییر اقلیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: تغییر اقلیم و انتشار کربن را باید به طور جدی مدنظر قرار دهیم. یکی از پیامدهای جنگ، انتشار کربن و تاثیر بر تغییر اقلیم است، هم به دلیل ماشین آلات جنگی و هم به دلیل تاثیر مستقیم بر گرمایش هوا.

وی ادامه داد: بعد از توافقنامه پاریس و اجلاس مراکش مساله گرم شدن هوا و اقدام بین المللی برای پیشگیری از آن اهمیت یافته اما یک مساله که مغفول مانده بررسی آن است که رد پای جنگ بر فرسایش منابع طبیعی چیست و باید با رویکردی کل گرا به مساله نگاه کنیم.

ابتکار مثال زد: از بین رفتن زیرساخت ها در غزه باعث شد بحران های محیط زیستی در غزه شکل بگیرد که من نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم و درباره فجایع زیست محیطی در غزه و به طور کلی در سرزمین های اشغالی هشدار دادم. همچنین برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP گزارش‌های متعددی در مورد آثار زیست محیطی جنگ در مناطق مختلف منتشر کرد که اهمیت بسیاری دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به آنچه در ایران رخ می دهد ما باید نقش مهم همه مذاکره کنندگان را به رسمیت بشناسیم، همانگونه که حل و فصل در بحث هسته ای انجام شد این روزها صداهایی بلند که این توافق را تهدید می کند اما ما باید تلاش کنیم مناقشات را از راه های دیپلماتیک حل و فصل کرده و از جنگ جلوگیری کنیم.

ابتکار در پایان گفت: باید صلح را در جامعه و داخل کشور و در سطح جهان ایجاد کنیم و برای این کار باید ابتدا صلح را در خودمان و درون قلب مان ایجاد کنیم وگرنه بدون این نمی توان در سطح جهانی به صلح رسید. در سطح جهانی با کشورهایی سر و کار داریم که رهبران شان نتوانسته اند به صلح درونی دست یابند و با حرص درونی و قدرت طلبی و در نتیجه  ماجراجویی‌های نظامی  رو به رو هستند اما ما باید به این سمت حرکت کنیم که با ایجاد صلح بتوانیم زندگی زیباتری را برای فرزندان مان فراهم کنیم.

کد N1557679

وبگردی