آفتاب

سوء استفاده از یخ و برف پایتخت/ فقط دربستی!

سوء استفاده از یخ و برف پایتخت/ فقط دربستی!

تهران - ایرنا - نخستین برف پاییزی از نیمه شب گذشته آغاز شد و ارتفاعات شهر تهران و نواحی شمالی این شهر را سفیدپوش کرد تا زمینه برای سوء استفاده و سودجویی برخی رانندگان تاکسی را فراهم کند.

امروز صبح که شهروندان صبح خود را در یک جو برفی آغاز کردند، علاوه بر تداوم مشکل روز گذشته، با مشکل دیگری مواجه بودند؛ «تاکسی های دربستی!»
در بسیاری از معابر، خیابان ها و چهار راه های شهر تهران، صبح امروز ازدحام شهروندانی مشاهده می شد که برای رفتن به محل کار خود نه با مترو و اتوبوس بلکه قصد داشتند از تاکسی استفاده کنند اما آنچه که قابل تامل بود، بی توجهی رانندگان تاکسی به مسافران بود.
در واقع امروز فرصتی مناسب برای تاکسی های شهر بود که به زعم خود از این هوای برفی و سرد، بجای ارائه خدمات متعارف و عمومی، به سرویس های اختصاصی و دربستی تبدیل شوند آن هم بخاطر پول بیشتر!
در این بین سواری های شخصی نیز از این خوان بی نصیب نماندند و هرجوری که دلشان می خواست کرایه را به مسافران تحمیل می کردند؛ اما سئوال این است که متولی نظارت بر تاکسی های شهر چرا به این عرصه ورود نمی کند و با استقرار تیم های نظارتی در خیابان ها و چهار راه های شهر از این وضع ممانعت بعمل نمی آورد؟
مردمی که امروز صبح در خیابان های تهران گرفتار بودند، اغلب از قشر کارمند و با درآمد ضعیف جامعه هستند و روا نیست با یک بارش برف و یخبندان از سوی عده ای ، مورد سوء استفاده واقع شوند.
با توجه به اینکه چندماه سرد در پیش داریم و تکرار رخدادهای برف و یخ مانند 24 ساعت گذشته تهران را بارها شاهد خواهیم بود، بهتر است شورای ترافیک، تاکسیرانی و مراجع نظارتی و مدیریت شهری در این خصوص چاره اندیشی کنند.

** مردودی مدیریت شهری در نخستین آزمون!

گرچه بارش برف و باران در 24 ساعت گذشته آن هم پس از چندین روز آلودگی هوای خفه کننده در پایتخت برای ساکنان این شهر شادمانی و لبخند رضایت را به همراه داشت اما همین برف و باران اخیر نوعی محک برای سنجش میزان آمادگی مدیریت شهری و بحران تهران نیز تلقی می شود.
روز گذشته که برودت هوا، خیابان های تهران را دچار یخ زدگی کرد، تقریبا تردد در بزرگراه ها و شریان های مواصلاتی شهر بخصوص در نیمه شمالی و در محورهایی چون بزرگراه های نیایش، چمران، کردستان و خیابان های شریعتی، ولیعصر و.. را ایستا و فلج کرد به نحوی که بیشتر شهروندان تهرانی با ساعاتی تاخیر موفق به حضور در محل کار خود شدند.
ناموفق بودن مدیریت شهری بخصوص شهرداری در گشایش معابر یخ زده با نمک پاشی در بیشتر معابر، روز گذشته عیان بود و می توان گفت که این نهاد مدیریت شهری در نخستین آزمون یخی تهران نتوانست نمره قبولی بگیرد.
یادداشت از یحیی معماری انتشاردهنده: محسن فتاحی
تهرام/ 6539 / 1625
کد N1557591

وبگردی