آفتاب

امضای تفاهم نامه همکاری انجمن اختراعات چین و معاونت پژوهشی وزارت علوم

امضای تفاهم نامه همکاری انجمن اختراعات چین و معاونت پژوهشی وزارت علوم

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس انجمن اختراعات و نوآوری چین در راستای تقویت همکاری ها، تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت علوم، دکتر 'وحید احمدی' معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در حاشیه اجلاس حمایت از نوآوران، مخترعان و کارآفرینان چین که به همت انجمن اختراعات و نوآوری چین در شهر شانگهای برگزار شده است، با رئیس انجمن اختراعات و نوآوری چین دیدار و گفت و گو کرد.
وی در این دیدار ضمن دعوت از هیات چینی برای حضور در برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری ایران که در اواخر آذرماه سال جاری برگزار می شود بر ایجاد دفاتر همکاری علم و فناوری مشترک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک تاکید کرد.
احمدی همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشورمان با شرکت‌های چینی را در همه حوزه ها به ویژه در زمینه فرآوری گیاهان دارویی و تکنولوژی پیشرفته، آب و انرژی‌های تجدید پذیر مفید ارزیابی کرد.
رئیس انجمن مخترع و نوآوری چین نیز در این دیدار توانمندی ایران را در حوزه‌های مختلف علمی فناوری به ویژه در طراحی و ساخت هواپیماهای پهپاد، فوق‌العاده توصیف کرد.
همچنین در این نشست، دو طرف به تشکیل کارگروه مشترک برای اجرایی و عملیاتی کردن تفاهم نامه سال گذشته که بین آن انجمن و وزارت علوم ایران منعقد شده بود به تفاهم رسیدند.
تفاهم نامه اصلی انجمن اختراعات و نوآوری چین و وزارت علوم ایران، سال گذشته به امضای رئیس این انجمن و دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزیر علوم کشورمان و مدیرکل حوزه وزارتی به عنوان نماینده این وزارتخانه رسید که در آن، همکاری های مشترک علمی و فناوری و توسعه همکاری و زمینه مالکیت فکری و معنوی مورد تاکید قرار گرفت.
در سفر اخیر معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، متمم این تفاهم نامه توسط وحید احمدی و رئیس انجمن اختراعات و نوآوری چین با محوریت همکاری درخصوص کمک به انتقال فناوری و سرمایه گذاری مشترک در حوزه فناوری و نوآوری امضا شد.

**تفاهم ایران و چین بر سر تشکیل کارگروه مشترک پژوهش و فناوری​
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین در حاشیه اجلاس حمایت از نوآوران و مخترعان چین با معاون پژوهشی وزارت علوم چین نیز دیدار و گفت و گو کرد.
در نشست مشترک 'وحید احمدی' و هیات همراه با دکتر 'هجون ین' Hejun Yen معاون پژوهشی وزارت علوم چین، طرفین بر سر موضوع تشکیل کارگروه مشترک به تفاهم رسیدند.
همکاری و برگزاری کارگاه های مشترک فناوری در دانشگاه های ایران و چین، همکاری بین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری دو کشور در جهت تبادل نظر مشترک بین آنها، حضور شرکت های چینی همراه با واحدهای تحقیق و توسعه در پارکهای علم و فناوری ایران و حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی در چین و ایجاد مراکز تبادل و انتقال فناوری در دو کشور از اهداف تشکیل این کارگروه مشترک است.
احمدی در دیدار جداگانه با دکتر 'پان یون' رئیس کمیته ملی روابط خارجی چین ضمن معرفی برخی توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری ایران، آمادگی کشورمان را برای همکاری دوجانبه در حوزه علمی و فناوری با کشور چین اعلام داشت.
وی به علاقه مندی شرکت های دانش بنیان ایران برای سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش فنی اشاره کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان ایران نیز در برخی فناوری ها توانمندی قابل ملاحظه ای از جهت مباحث آی تی، نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی هستند که قادرند تجربیات خود را در اختیار شرکت های چینی قرار دهند.
رئیس کمیته ملی و روابط خارجی چین نیز در این دیدار، ضمن برشمردن سوابق گسترده و قابل ملاحظه همکاری اقتصادی و تجاری ایران و چین، خواستار همکاری بیشتر دو کشور در زمینه های علمی و فناوری شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و هیئت همراه در این سفر، علاوه بر بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی اختراعات، از شهرک فناوری سوشو و مرکز انرژی‌های باد و خورشیدی در 300 کیلومتری شهر کن شان چین نیز بازدید کردند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm


کد N1557489

وبگردی