آفتاب

لب‌خوانی جنجالی!

لب‌خوانی جنجالی!

ساعتی از بازی استقلال مقابل صبای قم در جام حذفی نگذشته بود که یک ویدئو عجیب از این مسابقه مثل بمب در فضای مجازی ترکید.

ساعتی از بازی استقلال مقابل صبای قم در جام حذفی نگذشته بود که یک ویدئو عجیب از این مسابقه مثل بمب در فضای مجازی ترکید. ویدئو مربوط به پنالتی اول تیم صباست که کیوان امرایی پشت آن ایستاده است. داور سمت مهدی رحمتی می‌رود و چیزی خطاب به او می‌گوید و اتفاقا رحمتی هم آن پنالتی را مهار می‌کند. در لب‌خوانی منتشر شده از این ویدئو آمده که داور به او می‌گوید «بپرسمت چپ» و او هم همان سمت پریده و توپ را مهار می‌کند. اما این داور اصفهانی از کجا می‌دانسته که امرایی پنالتی را به کدام سمت می‌زند؟

خب کافی است سری به گروه‌های طرفداری بزنید. پر است از کل‌کل و تئوری توطئه! البته خیلی افرادی که اینها را می‌گویند، گمنام هم نیستند. خیلی از خبرنگاران و حتی از چهره‌های فوتبالی هم شک و شبهاتی را مطرح می‌کنند. فضا به قدری مسموم شد که علی خسروی در مقام سخنگوی کانون داوران ایران بیانیه داده و تهدید به شکایت کرده است. اما این تئوری توطئه چه می‌گوید؟ این رایج‌ترین شایعه است: صالحی قبل از آمدن به سمت رحمتی، با امرایی حرف زده، او مسیر پنالتی را گفته، داور هم گفته او را به رحمتی منتقل کرده است. پس امرایی گفته سمت چپ می‌زند. اینقدر هم همخوانی بین داور، رحمتی و امرایی بوده که وقتی صالحی از قول امرایی به رحمتی بگوید محکم به چپ، او اتوماتیک‌وار می‌داند باید سمت پایین و به چپ شیرجه بزند!

بعد از این اتفاق پرسپولیسی‌ها روانه صفحه شخصی این بازیکن صبا شده و او و داور مسابقه را به تبانی با مهدی رحمتی برای مهار پنالتی متهم کردند. ابعاد ماجرا چنان گسترش یافت و پیچیده شد که متهمان و حتی مسوولان فدراسیون را هم مجبور به واکنش کرد. حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری درخصوص پخش این ویدئو در فضای مجازی با رد اتهامات وارده به سایت رسمی فدراسیون فوتبال می‌گوید: «جامعه داوری ایران پاک‌تر و با قداست‌تر از این است که شایعات بی‌اساس این‌چنینی بتواند در آن خدشه‌ای وارد کند. با هیچ منطقی جور درنمی‌آید که داور مسابقه بدون اینکه با زننده ضربه ارتباطی داشته باشد، به دروازه‌بان تیم‌مقابل جهت توپ را اعلام کند.»

روایت دوم

کامرانی‌فر روایتی متفاوت را از لب‌خوانی آن ماجرا تعریف می‌کند: «با داور این مسابقه تلفنی صحبت کردم و وی اظهار کرد که به دروازه‌بان استقلال قبل از شروع ضربات دو تذکر دادم. اول اینکه قبل از ضربه فقط می‌توانی به چپ و به راست خط دروازه حرکت کنی و دوم اینکه بعد از دعا زودتر بچرخد.» رحمتی عادت دارد با خواندن دعایی طولانی، آماده گرفتن پنالتی شود، برای همین صالحی به او تذکر‌داده که بازی را از حرکت نیندازد. این روایت را خود امرایی هم تایید می‌کند و می‌گوید: «آخر داور از کجا می‌دانسته من توپ را قرار است کجا بزنم که جایش را به رحمتی بگوید؟! نمی‌خواهم به سوالات بی‌ربط جواب بدهم. این حرف‌ها فقط و فقط از ذهن‌های بیمار می‌آید که می‌خواهند با آسمان و ریسمان‌بافتن فضای همه‌جا را مسموم کنند. برای این افراد وقت نگذاریم بهتر است. خیلی به آنها بها بدهیم تصور مهم بودن به آنها دست می‌دهد. وقت اضافی ندارم برای آدم‌هایی بگذارم که می‌خواهند جوی مسموم در جامعه ایجاد کنند. آن یک پنالتی بود که من زدم و مهدی رحمتی خوب تشخیص داد و گل نشد.»


او صحبت داور با رحمتی قبل از پنالتی راعادی می‌داند و چیز عجیبی در آن نمی‌بیند: «پس از این بازی خیلی‌ها به صفحه شخصی من آمدند و فحاشی کردند. ندانسته و با قضاوت‌های ناحق چرا باید به من فحش داده شود؟! من دیروز به مهدی زنگ زدم و فقط هر دوی ما می‌خندیدم. او می‌گفت داور به او گفت فقط می‌تواند به سمت چپ یا راست برود که برخی بیکار هستند و از این سوژه درست کردند. اگر ما می‌خواستیم این کار بد را در فرض انجام دهیم، چرا باید به داور می‌گفتیم؟! عده‌ای دانسته و ندانسته به ما تهمت می‌زنند. من دیگر حرفی برای این مورد ندارم چون در مورد مسائل بی‌ربط حرف نمی‌زنم.»


روزنامه دنیای اقتصاد
کد N1557375

وبگردی