آفتاب
خبرنگار «دنیای اقتصاد» از سفر نمایندگان بخش‌خصوصی به اتریش گزارش می‌دهد

لابی صنعتی با اروپایی‌ها

لابی صنعتی با اروپایی‌ها

«معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و بنگاهی ایران به دنیا» یکی از اولویت‌های کاری مقامات سیاسی و اقتصادی ایران در پسابرجام به‌شمار می‌رود. به‌طوری ...

دنیای اقتصاد:«معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و بنگاهی ایران به دنیا» یکی از اولویت‌های کاری مقامات سیاسی و اقتصادی ایران در پسابرجام به‌شمار می‌رود. به‌طوری که از وزیر امورخارجه کشورمان گرفته تا متولیان تجارت در بخش دولتی و خصوصی در سفرهای دوره‌ای خود به اروپا و سایر کشورها، سعی در معرفی پتانسیل‌های اقتصادی ایران دارند.

 

اهمیت این موضوع تا جایی بود که چند ماه گذشته، فعالان بخش‌خصوصی، استفاده از هشتگ‌های اقتصادی در شبکه‌های مجازی را مد نظر قرار دادند، چراکه معتقد بودند به‌رغم استقبالی که پس از لغو تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی برای ورود به بازار ایران دیده می‌شود، اما نتایج به‌دست آمده از سفرهای دوره‌ای هیات‌های سیاسی - اقتصادی ایران به کشورهای اروپایی، حاکی از آن است که ایران امروز، آن‌طور که انتظار می‌رود به دنیا معرفی نشده و سرمایه‌گذاران خارجی آن‌گونه که باید شناخت کافی از ظرفیت‌های اقتصادی ایران ندارند. به همین منظور، فعالان بخش‌خصوصی این‌بار، در فاز دیگر سفرهای خود به کشورهای مختلف اروپایی سعی دارند تا با معرفی دوباره اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی ایران به سرمایه‌گذاران خارجی، آنها را برای حضور در بازار ایران ترغیب کنند. از همین‌رو، هیاتی اقتصادی شامل 45 نفر از فعالان بخش‌خصوصی و صاحبان صنایع از 30 شرکت مختلف که به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به اتریش و آلمان اعزام شده بود، نخست وارد شهر «کلاگن فورت»، مرکز ایالت کارینتیا شدند تا با وزیر اقتصاد، کشاورزي، گردشگري، هنر و فرهنگ ایالت کارینتیا و صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی این ایالت دیدار و وارد مذاکره شوند. همچنین قرار است فعالان اقتصادی کشورمان در این سفر زمینه‌های همکاری با طرف‌های اتریشی را بررسی کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد اتریش هم پس از یک دوره وقفه و با برداشته شدن تحریم‌ها با تعریف زمینه‌های همکاری جدید به سمت گسترش مجدد روابط اقتصادی با ایران گام برداشته‌ است. به‌طوری که مسوولان اقتصادی اتریش در سفرهای چندجانبه خود به ایران همواره گسترش مراودات تجاری و تعامل با بنگاه‌های صنعتی ایران را مدنظر قرار داده‌اند. به نحوی که «میتر له‌نر» وزیر اقتصاد اتریش در سفر سال گذشته خود به ایران از تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و اتریش تا سال ۲۰۲۰ خبر داد و گفت: آینده روشنی پیش‌روی روابط با ایران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به اتریش، روز گذشته، افتتاحیه مراسم نشست تجاري اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی ایالت کارینتیا برگزار شد. موضوع مهمی که از سوی رئیس اتاق تهران مورد تاکید قرار گرفت، این بود که روابط میان دو کشور اتریش و ایران از حدود ۱۶۰سال پیش تا امروز ادامه داشته و همواره با کمترین نوسان در جریان بوده است. مسعود خوانساری تاکید کرد که ما از یاد نخواهیم برد که اتریشی‌ها به شایستگی میزبانی برخی از مهم‌ترین جلسات مذاکرات هسته‌ای ایران را برعهده گرفتند. این نشان می‌دهد علاوه بر اینکه اتریش یک پایگاه سیاسی مهم برای ایران به‌شمار می‌رود، به‌طور سنتی یکی از شرکای مهم تجاری ایران در اروپا نیز محسوب می‌شود. از سوی دیگر، رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارینتیای اتریش هم در این مراسم، نمره خوبی به روابط اقتصادی طرفین می‌دهد و روابط تجاری دو کشور را مثبت ارزیابی می‌کند. «یورگن مندل» در عین حال تاکید می‌کند که این دو کشور می‌توانند با مذاکره مشکلات را از پیش‌رو بردارند. پس از این مراسم، فعالیت‌هاي اقتصادي ایالت کارینتیا و شرکت‌هاي آن معرفی شده و فعالان اقتصادی دو کشور به‌صورت رودررو، به مذاکره با هم پرداختند.

 

معرفی «کارینتیا» اتریش

براساس این گزارش، ایالت کارینتیا با تولید ناخالص داخلی 9/ 17 میلیارد یورویی در سال 2014 معادل 4/ 5 درصد کل تولید ناخالص داخلی اتریش را به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری این ایالت 6 درصد است که از میانگین کل اتریش که 6/ 5 درصد است مقداری بیشتر است. کارینتیا به‌طور کلی یک ایالت صنعتی محسوب می‌شود. این ایالت با کشورهای ایتالیا و اسلوونی مرز مشترک دارد و ششمین ایالت پرجمعیت در بین 9 ایالت اتریش محسوب می‌شود. در این ایالت صنعتی، به دلیل وجود دریاچه ورس (worth) گردشگری و کشاورزی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین 42 درصد انرژی مورد نیاز این ایالت از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود. براساس اطلاعات سایت رسمی ایالت کارینتیا در سال‌های اخیر صنعت این ایالت به دلیل تکنولوژی پیشرفته، خلاقیت و تحقیقات و توسعه رشد قابل‌توجهی داشته و در این میان راه‌اندازی پارک‌های فناوری، مراکز تحقیقات و دانشگاه‌های این ایالت نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» دیدارهای هیات اقتصادی اعزامی از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به کشورهای اتریش و آلمان، با حضور در ایالت کارینتیا صورت گرفت. جایی که فعالان اقتصادی ایرانی با خوشامدگویی «یورگن مندی»، رئیس اتاق بازرگانی کلاگن‌فورت (مرکز ایالت کارینتیا) مورد استقبال قرار گرفتند. در ابتدای مراسم گزارشی از وضعیت اقتصادی ایالت کارینتیا و روابط اقتصادی دو کشور ایران و اتریش ارائه شد. در این گزارش، مسوولان بخش‌خصوصی اتریش نسبت به گسترش همکاری‌های اقتصادی و محکم‌تر شدن روابط با ایران ابراز امیدواری کردند.

 

ایران بهترین مقصد سرمایه‌گذاری

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق تهران به سخنرانی پرداخت. مسعود خوانساری با ابراز تشکر از دعوت به عمل آمده از هیات ایرانی گفت: امیدوارم این دیدار و مذاکراتی که اکنون بین اعضای تجاری دو طرف انجام می‌پذیرد، بیش از پیش راهگشای احیا و توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشد. وی به روابط دوستانه اتریش با ایران اشاره کرد و گفت: اتریش از معدود کشورهای اروپایی است که در زمان اعمال تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه ایران، از پذیرش آن خودداری کرد و روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را ادامه داد. خوانساری همچنین با اشاره به اینکه سفر «هاینتس فیشر» رئیس‌جمهور اتریش به ایران گفت: این نخستین مقام عالی‌رتبه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بود که پس از برجام به همراه یک هیات پرشمار و عالی‌رتبه اقتصادی برای گشایش باب تازه‌ای در روابط تجاری خود با کشور ما، به ایران سفر کرد. وی افزود: پس از آن بود که هیات‌های تجاری متعددی از ایالت‌های سالزبورگ، اتریش سفلی، اشتایرمارک و کارینتیا نیز به اتاق تهران آمدند. رئیس اتاق تهران با بیان اینکه در زمينه اقتصادي همكاري خوبي بين دو كشور حاكم است که فراتر از مبادلات تجاري به يك همكاري با ابعاد وسيع‌تر در زمينه‌هاي مختلف انتقال تكنولوژي و سرمايه‌گذاري مشترك تبديل شده است، افزود: در كنار روابط سياسي و اقتصادي، ارتباطات فرهنگي نيز بين دو كشور جاري است. اتريش و ايران در كشورهاي يكديگر داراي موسسه و رايزني فرهنگي هستند. در ايران انجمن دوستي پارلماني ايران و اتريش و در اتريش انجمن دوستي اتريش و ايران تشكيل شده است. ضمن اینکه دانشجويان زيادي از ايران در اتريش تحصيل مي‌كنند. خوانساری همچنین به اهمیت روابط ایران و کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: برای ایران، روابط با کشورهای اروپایی چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ صنعتی همیشه پراهمیت، محکم و گسترده بوده است. به این دلیل که اقتصاد و صنعت ایران و اروپا به نوعی تکمیل‌کننده هم هستند. از سوی دیگر حضور گسترده ایرانیان در اروپا و خدماتی که برای توسعه و شکوفایی اروپا انجام داده‌اند، عامل مهم دیگری در بسط و گسترش این روابط محسوب می‌شود. وی اظهار کرد: اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان ساکن در اروپا از اقشار تحصیل‌کرده، پزشک و استاد دانشگاه یا تاجر و صاحب سرمایه هستند. این نیرو، پشتوانه خوبی برای همکاری‌های بین دو کشور است و موجب می‌شود طرفین بتوانند از ظرفیت‌های فرهنگی یکدیگر به نحو شایسته‌ای استفاده کنند. خوانساری تصریح کرد: از سوی دیگر توجهی که کشورهای اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی و همسایگان شمالی ایران دارند، موقعیت ژئوپلیتیک منحصر به فردی را برای ایران به وجود آورده است تا این کشورها از آن بهره ببرند. وی گفت: حضور ایران در این منطقه و تجارب میدانی و نزدیکی کشور ما با کشورهای منطقه از دیگر نقاط قوت ایران و نیاز کشورهای اروپایی به آگاهی و آشنایی با این ظرفیت‌ها است. بر این اساس اطمینان داریم که اتحادیه اروپا و ایران طرفدار یک روابط گسترده عمیق، درازمدت و با احترام متقابل و بدون دخالت در امور یکدیگر هستند.

وی در ادامه به حضور هیات‌های پرشمار اروپایی بعد از توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: رفت‌و‌آمدهای متعدد هیات‌های اروپایی به ایران به هیچ وجه باعث تعجب نیست، چراکه دولت کنونی با استفاده شایسته از ابزار دیپلماتیک، توانست وضعیت روابط طرفین را از حالت گذشته خارج کند و اروپا نیز با غنیمت دانستن این فرصت جدید درصدد جبران مافات برآمده است که باید از آن استقبال شود. به گفته رئیس اتاق تهران، مسیری که اکنون با کشورهای اروپایی و به ویژه اتریش در پیش گرفته‌ایم، مسیری است که می‌تواند منافع طرفین را تامین کند. بنابراین انتظار می‌رود فضای مثبت کنونی بین‌المللی نسبت به ایران همچنان استمرار داشته باشد و در آینده شاهد گسترش روابط دیپلماتیک و سیاسی که منجر به افزایش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی خواهد شد، باشیم. خوانساری با تاکید بر اینکه اکنون با اجرایی شدن برجام، ایران به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته است، تصریح کرد: ایران به دلیل دارا بودن مزایایی چون منابع فراوان انرژی و معدنی، واقع بودن در شاهراه اصلی ترانزیت خاورمیانه، دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت بالا در بخش صنعت، معدن و گردشگری و همچنین فراوانی نیروی کار جوان و تحصیلکرده، یکی از بهترین مقاصد سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.

رئیس اتاق تهران، حضور بیش از 200 هیات خارجی در سطوح عالی دولتی و خصوصی در دوره پسابرجام در ایران را گواه این واقعیت دانست و گفت: تمامی این کشورها متمایل به سرمایه‌گذاری در ایران بودند و خوش‌سابقگی کشور ما در پرداخت بدهی‌های خارجی، بر آمادگی این کشورها افزوده است. وی افزود: قطعا این همکاری‌ها باید با نگاه درازمدت و بر پایه جذب سرمایه، انتقال دانش فنی و فناوری، اجرای طرح‌های مشترک و تولید محصولات صادرات‌محور صورت گیرد. رئیس اتاق تهران همچنین به ضرورت حل مشکلات بانکی اشاره کرد و گفت: به اذعان آمار و ارقام، اقتصاد ایران پس از یک دوره نسبتا طولانی رکود، اکنون در مسیر رشد و توسعه اقتصادی قرار دارد و ورود سرمایه خارجی به کشور از سوی هر کشور دیگری، می‌تواند به مثابه یک فعالیت برد - برد باشد؛ چراکه رونق اقتصادی به واسطه سرمایه‌گذاری خارجی شتاب قابل‌توجهی خواهد گرفت.

 

خوانساری در عین حال گفت: تحریم‌های ظالمانه، سبب شد که نظام بانکی ایران از نظام بانکداری بین‌المللی سال‌ها دور بماند. به رغم حصول توافق هسته‌ای، بازهم مشکلات کوچک و بزرگی در ارتباطات بانکی که شاهراه روابط اقتصادی است، پابرجا است. رفع این مشکلات که پیش‌نیاز روابط تجاری و سرمایه‌گذاری است به یک اراده قوی میان مسوولان دولتی نیاز دارد. خوانساری اعتقاد دارد که اتریش با همه امکانات و توانایی‌هایی که ذکر شد و سابقه خوبی که به لحاظ ساختار صنعتی و فنی از سال‌های گذشته در ایران به جا گذاشته است، یکی از کشورهایی است که می‌تواند موقعیت و جایگاه ویژه‌ای در آینده روابط تجاری و اقتصادی ایران داشته باشد. به گفته وی، این جایگاه نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش‌های خصوصی دو کشور نیز به‌وضوح دیده می‌شود. با توجه به جایگاه ایالت‌ها و استان‌ها در اقتصاد اتریش، نهادینه شدن همکاری‌های بین استانی می‌تواند به یکی از مولفه‌های مهم و مکمل سایر ابعاد روابط اقتصادی دو کشور تبدیل شود. خوانساری در نهایت بار دیگر بر گسترش روابط اقتصادی بین اتریش و ایالت کرینتیا با ایران تاکید کرد و گفت: یک بار دیگر آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران را به‌عنوان بزرگترین تشکل بخش‌خصوصی ایران برای کمک و همکاری در این زمینه اعلام می‌کنم و امیدوارم این‌گونه تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور به انجام هرچه سریع‌تر و عمیق‌تر همکاری‌های فنی-تجاری منجر شود.

 

نمره مثبت تجاری ایران و اتریش

از سوی دیگر، رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارینتیای اتریش نیز گفت: نمره خوبی به روابط اقتصادی طرفین می‌دهم. گذشته از روابط اقتصادی، رابطه فرهنگی دو کشور سابقه طولانی دارد. «یورگن مندل» اظهار کرد: ایرانیان زیادی در اتریش زندگی می‌کنند و این باعث شده است چیزهای زیادی از فرهنگ و زندگی ایرانی بدانیم. «مندل» در مورد چشم‌انداز روابط تجاری ایران و اتریش گفت: به‌عنوان یک فعال اقتصادی همیشه به آینده مثبت نگاه می‌کنم و عمیقا اعتقاد دارم که می‌توانیم با مذاکره و گفت‌وگوهای دوجانبه موانعی که بر سر راه همکاری طرفین قرار دارد را از پیش رو برداریم و نباید اجازه دهیم برخی از مشکلات مانع گسترش روابط ایران و اتریش شود. سفیر ایران در اتریش هم بیان کرد: تعدادی از ‏بانک‌های کوچک و متوسط اتریشی روابط کارگزاری خودشان را با برخی از بانک‌های ایران از سر گفته‌اند. عبادالله مولایی تصریح کرد: برخی از بانک‌های ‏بزرگ اتریش در حال مذاکراه با بانک‌های ایرانی به‌ویژه بانک مرکزی هستند که در آینده نزدیک روابط کارگزاری خودشان را در ‏این سطح از سر بگیرند.‏

کد N1557285

وبگردی