آفتاب
مهر گزارش می دهد

قرق مرکز DIC شوش توسط افرادی ناشناس/ مسئولان رسیدگی کنند

قرق مرکز DIC شوش توسط افرادی ناشناس/ مسئولان رسیدگی کنند

حدود دو هفته قبل، عده‌ای ناشناس به مراجعان یکی از مراکز گذری کاهش آسیب [DIC] هجوم می‌برند و بیماران مراجعه‌کننده به آنجا را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، هویت این افراد هنوز نامعلوم است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- مرضیه نوری: ۲۰ آبان ماه، عده‌ای باتوم به دست به مراجعان یکی از مراکز گذری کاهش آسیب اطراف میدان شوش هجوم می‌برند و بیماران مراجعه‌کننده به آنجا را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و همه را متواری می‌کنند.

به گفته مسئولان مرکز این افراد که لباسهای متحدالشکلی به تن دارند، هیچ نوشته و آرمی روی لباسشان نیست و نمی توان آنها را متعلق به ارگان و نهاد خاصی دانست و از طرفی حاضر به ارائه هیچ حکم قضایی به مسئولان مرکز نیستند.

شاهدان مدعی هستند که حتی حضور پلیس ۱۱۰ هم نتوانسته مانع حضور این افراد در این محل باشد.

مسئول فنی مرکز می‌گوید حدس هایی در خصوص اینکه این افراد به کجا تعلق دارند می زند اما چون در این خصوص مطمئن نیست حرفی در مورد آن نمی زند.

دکتر شمس در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: اگر تخلفی در این مرکز اتفاق افتاده چرا دانشگاه شهید بهشتی یا وزارت بهداشت به او تذکر نداده‌اند اگر هم کار غیرقانونی انجام نشده چرا باید بیماران یک مرکز کاهش آسیب مجوز دار این‌گونه مورد ضرب و شتم قرار بگیرند و ارائه خدمات کاهش آسیب به آن‌ها متوقف شود؟

او می‌گوید: کمیته درمان کشور برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، وارد عمل شده و مصوبه‌ای نوشته است که بر اساس آن هیچ ارگان و سازمانی بدون هماهنگی ستاد و شورای هماهنگی استان حق ندارد فعالیت مراکز موضوع ماده ۱۵ و ۱۶ از جمله DIC ها را که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند و با مجوز رسمی از دانشگاه فعالیت می‌کنند، متوقف کند.

نیروی انتظامی هیچ طرحی در این محدوده اجرا نمی کند

شمس می گوید وقتی دیدم این افراد همچنان در محل مستقر هستند و مانع ورود بیماران به مرکز می‌شوند، موضوع را به مسئولان مرتبط دانشگاهی، حراستی، وزارتی و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و استان تهران به صورت رسمی گزارش کردم.  و در این راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر به نیروی انتظامی نامه می‌زند و از آن‌ها می‌خواهد که مانع فعالیت DIC نشوند، فرماندهی نیروی انتظامی استان تهران هم به‌صراحت پاسخ می‌دهد که در حال حاضر هیچ طرحی در آن محدوده در حال انجام نیست و آن‌ها هیچ مزاحمتی برای این DIC و بیماران آن ایجاد نکرده‌اند. افرادی هم که در حوالی این مرکز کاهش آسیب مستقر شده‌اند، متعلق به نیروی انتظامی نیستند.

مسئول فنی این مرکز می گوید: اکنون بیش از دو هفته است که به فاصله ۱۰۰ متر از دو طرف DIC چند نیرو با لباس‌های یکدست حضور دارند و اگر فرد مصرف‌کننده موادی بخواهد از آن‌ها عبور کند و به سمت مرکز کاهش آسیب برود، بار اول به او تذکر می‌دهند که محل را ترک کند اما اگر اصرار به عبور داشته باشد و دایره محاصره را بشکند او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

می خواهیم مرکز برای معتادان ناامن شود

شمس می‌گوید در این خصوص حتی شخصا وارد مذاکره با کسی که به نظر مسئول این افراد بوده، شده و از آنها درخواست کرده که حداقل اجازه بدهند که بیماران فقط برای گرفتن دارو به مرکز بیایند اما جواب طرف مقابل این بوده که "ما می‌خواهیم این فضا را برای معتادان ناامن کنیم که دیگر به این محوطه و منطقه نیایند"!

شمس، فیلمی هم از اعتراض بیمارانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و آثار صدمات روی بدن بیماران دارد که نزد او محفوظ است. بیماران در این فیلم عنوان کرده‌اند که افراد مهاجم به آن‌ها گفته‌اند که متادون مورد نیاز خود را از سیگارفروشی یا عطاری‌ها تهیه کنید.

باوجود اینکه بیش از ۱۰ روز است که به هیچ بیماری اجازه داده نمی‌شود که وارد این مراکز گذری کاهش آسیب شود اما کارمندان آن هر روز در مرکز حاضر می‌شوند و آماده خدمات‌رسانی و رفع این مشکل هستند.

وی معتقد است: مراکز DIC تعطیل‌بردار نیستند و بیمارانی که تحت درمان متادون هستند باید هر روز در زمان مشخصی متادون موردنیازشان را دریافت کنند در غیر این صورت خمار می‌شوند و از حالت عادی خارج می‌شوند در چنین حالتی یا دوباره باید مواد مصرف کنند یعنی از برنامه کاهش آسیب خارج شوند یا متادون موردنیازشان را از جای دیگری تأمین کنند که به گفته بیماران با راهنمایی مأموران قرق کننده، به سمت عطاری‌ها هدایت شده‌اند.

نگرانی مسئول فنی DIC از وضعیت بیماران پرخطر مراجعه کننده به مرکز

مسئول فنی این DIC بیشتر نگران بیماران پرخطری است که در این مرکز خدمات دریافت می‌کردند، او می‌گوید: حدود ۵۰ نفر از بیمارانی که به این مرکز می‌آمدند به بیماری ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند. ما به این افراد به خاطر شرایط خاصی که داشتند، متادون رایگان می‌دادیم تا در درمان باقی بمانند اما حالا چند روز است که دیگر نمی‌توانیم به آن‌ها خدمات‌رسانی کنیم. اگر آن‌ها خمار شوند و پولی برای تهیه متادون یا مواد نداشته باشند، ممکن است هر کاری انجام دهند؛ مثلاً اگر آن‌ها در خیابان برای تهیه پول موردنیازشان شهروندان را با سرنگ آلوده تهدید کنند و زورگیری کنند یا حتی به شهروندان صدمه بزنند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

فواید مراکز DIC برای مردم توضیح داده شود

 دکتر شمس بر این اعتقاد است که باید درباره مراکز کاهش آسیب و فواید آن برای شهروندان و البته مسئولان و دولتمردان بیشتر توضیح داد تا آن‌ها بدانند که وجود این مراکز در محلات تا چه اندازه می‌تواند به حفظ سلامت شهروندان کمک کند.

لزوم ورود جدی مسئولان به مسئله

وی با طرح این سئوال که چه کسی می‌داند که هرکدام از معتادان تحت درمان این مرکز در این روزها به کجا می‌روند و متادون و نیازهای دیگرشان را چطور تأمین می‌کنند؟ گفت: عاجزانه از مسئولان انتظامی و دیگر مسئولان مربوطه می خواهیم که به این مسئله به شکل جدی ورود کنند و اجازه ندهند هر کسی و هر گروهی به صورت خودسر یا غیرهماهنگ با دستگاه های مسئول اینچنین در روند خدمتگزاری به معتادان و کاهش آسیبهای اعتیاد تداخل ایجاد کند.

کد N1557204

وبگردی